האם פידל קסטרו הוא צאצא למשפחה יהודית מספרד שהסתירה את יהדותה? 528 שנה אחרי גירוש ספרד, האיגוד הספרדי העולמי חושף לראשונה: אלה שמות המשפחה האופייניים למגורשי ספרד האנוסים. המחקר הזה שמתפרסם ב-ynet לראשונה, וחומרים מחקריים נוספים יוצגו במוזיאון למורשת יהדות ספרד הראשון בישראל שעתיד להיבנות בירושלים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שש שנים עמל ד"ר מרדכי נלקן, עם האיגוד הספרדי העולמי, על מחקר שבסופו נמצאו מקורותיהם של 12 שמות משפחה האופייניים למגורשי ספרד שהגיעו ממשפחות אנוסות, שכיום חלקם הגדול אינם יהודים או מודעים למוצאם. המחקר גדוש במקורות על כל שם משפחה, תוך התחקות כיצד השתכח ונטמע בעולם במהלך השנים.
חלק מהשמות במחקר, מוכרים עוד לפני הגירוש במשפחות נוצריות ויהודיות כאחד, ואולם צאצאיהם של יהודים רבים שנאלצו להתנצר ונטמעו במהלך השנים באוכלוסייה המקומית בספרד ובפורטוגל, נושאים עדיין את השמות הללו מבלי שהם מודעים לשורשיהם היהודיים. יוצא דופן במחקר הוא השם Salón (שמקורו בשם שלום), שכל מי שנושא אותו – הוא מצאצאי האנוסים במקור.

חפשו אותם בבלמונטה

גירוש ספרד הוא אחד האסונות הגדולים בקאנון היהודי. בתחילת יומנו מתעד אותו כריסטופר קולומבוס: "באותו החודש שבו הוד מלכותם הוציאו את הפקודה שכל היהודים יגורשו מהממלכה ומהארצות השייכות לה, באותו החודש הם ציוו עליי לקחת על עצמי, עם מספיק אנשים, את מסע התגלית להודו".
5 צפייה בגלריה
טוב להיות סילבה. דויד וברנרדו חוגגים
טוב להיות סילבה. דויד וברנרדו חוגגים
דיוויד סילבה וברנרדו סילבה. שורשים יהודיים?
(צילום: AFP)
על היהודים שחיו בממלכת ספרד תחת שלטון פרדיננד ואיזבלה, היה לעזוב את גבולות הממלכה עד ה-31 ביולי, ז' באב, שנת 1,492. קהילות יהודיות ספרדיות רבות מציינות את הגירוש יחד עם ציון חורבן בית המקדש בצום תשעה באב. את תוצאות הגירוש הזה אנו חווים עד היום, על אובדנם של רבים מיהודי ספרד שנטמעו באוכלוסייה המקומית.
פרופ' שטרית: "אנוסים שמוצאם מהעיר קורדובה שבספרד, אימצו את שם המשפחה 'פרננדס דה קורדובה' הבנוי באופן דומה לשמות המשפחה של האריסטוקרטים בספרד בתקופה זו"
לצד שמירה על השמות היהודיים, תוך אימוץ הדת הנוצרית – היו יהודים שבחרו להחליף לחלוטין את שם המשפחה שלהם. "אנשים פחדו מאוד מהאינקוויזיציה וניסו לטשטש כל סממן חיצוני, אבל בתוך הבית חלקם המשיכו עם המסורות", מספר החוקר, פרופ' נלקן. "זה היה בעיקר בתקופה שאחרי הגירוש. עד היום אפשר לראות את זה בעיקר במשפחות שגרות בעיירות בצפון-מזרח פורטוגל. רובם מעיירה קטנה הנקראת בלמונטה. ניתן גם לראות את זה בספרד ובאי מיורקה".
לדבריו, "כשהתחלתי לחקור, לא ידעתי שהיו שמות משפחה משותפים ליהודים ולנוצרים וזה די הפתיע אותי. למשל, שם משפחה כמו מריה הקדושה – היה ברור לי שהוא של נוצרים בלבד, אבל התברר לי שמדובר בשם משפחה גם של יהודים אנוסים, שאימצו אותו בכדי לטשטש את יהדותם. כך גם מארנו שמשמעותו חזיר, כדי להוכיח בפומבי שהם כביכול לא יהודים אלא נוצרים קתולים אדוקים שאפילו אוכלים חזיר".

"אקוסטה היה שם של יהודים רבים"

12 השמות היהודיים שגילה נלקן, נפוצים למדי בקרב אזרחי מדינות דוברות ספרדית. כאמור, חלקם שמשו מלכתחילה גם אוכלוסייה נוצרית, אבל לדברי החוקרים, רבים מנושאי שמות אלה הם צאצאי יהודים אנוסים. "מדובר בשמות משפחה מוכרים שאותם נושאים אנשים מפורסמים שככל הנראה אפילו לא יודעים מה מקורם", אומר נשיא האיגוד הספרדי העולמי, הפרופ' שמעון שטרית, מי שכיהן כשר הדתות בממשלת רבין.
5 צפייה בגלריה
פידל קסטרו שהפעיל מרגלת שהערימה על סוכנות הביון האמריקאית
פידל קסטרו שהפעיל מרגלת שהערימה על סוכנות הביון האמריקאית
קסטרו היה שם נפוץ בקרב יהודי ספרד לפני הגירוש, אבל לא רק
(צילום: GettyImages)

הוא מביא כדוגמה את השם קסטרו: "אנחנו מכירים אותו מפידל קסטרו. זה שם משפחה שהיה אופייני בתקופת גירוש ספרד דווקא ליהודים ממוצא ספרדי, ומאפיין את היהודים שחיו בכל מיני ערים ספרדיות שהיו בהן קהילות יהודיות בתקופת ימי הביניים כגון קסטרו אורדיאלס (Castro Urdiales) וקסטרו דל ריו (Castro del Río). בעצם, מקורן של משפחות בעלות שם משפחה זה הוא מהערים האלו או מטירות ומבצרים שבשפה הספרדית נקראים Castro. כמו כן, ישנן משפחות הנושאות שם זה שהתנצרו בזמן הגירוש על מנת להישאר בספרד, אך עם הזמן נאלצו אף הן להימלט ולהשתקע במקומות שונים בעולם".
ד"ר נלקן: "שם משפחה כמו מריה הקדושה – היה ברור לי שהוא של נוצרים בלבד, אבל התברר לי שמדובר בשם משפחה גם של יהודים אנוסים, שאימצו אותו בכדי לטשטש את יהדותם"
שם נוסף העולה מתוך המחקר הוא אקוסטה - המוכר כיום דווקא בקרב אנשים שאינם יהודים, אך היה נפוץ מאוד בקרב יהודי ספרד שלפני הגירוש. שם זה נושאים השחקנית אנאבל אקוסטה מ"שיקגו MED" - וגם אלכסנדר אקוסטה, שופט ופוליטיקאי אמריקאי (ששמו עלה לאחרונה במסגרת פרשת אפשטיין).
"מוצאו של השם הוא מהשפה הספרדית, מהמילה שמתארת אדם שחי על חוף הים או קרוב אליו", מסביר פרופ' שטרית. "בערך בשנת 1492, תחילת הגירוש, ניתן לראות שמשפחות רבות הנושאות שם משפחה זה התנצרו, אך למרות זאת, רבות מהן נאלצו בסופו של דבר לברוח מספרד במאה ה-17 בגלל האינקוויזיציה.
"משפחות אלו נמלטו לאמסטרדם, יוון ועוד מדינות שבהן יכלו לחזור ליהדותן. משפחות יהודיות נוספות שנשאו את שם המשפחה אקוסטה עזבו את ספרד עם הגירוש בשנת 1492, והתיישבו ברחבי העולם עד שבמאה ה-20 שם זה הגיע גם לישראל".

צאצאי אנוסים על מגרש הכדורגל?

שם משפחה יהודי נוסף שמוכר בעיקר בגלל מספר שחקני כדורגל מוכרים, הוא סילבה. אדריאן סילבה, שחקן פורטוגלי שמשחק בעמדת קשר בקבוצת מונקו; ברנרדו סילבה, כדורגלן פורטוגלי המשחק בקבוצת מנצ'סטר סיטי - ודיוויד סילבה שמשחק אף באותה קבוצה.
5 צפייה בגלריה
 אלכסנדר אקוסטה. "בערך בשנת 1492, תחילת הגירוש, ניתן לראות שמשפחות רבות הנושאות שם משפחה זה התנצרו"
 אלכסנדר אקוסטה. "בערך בשנת 1492, תחילת הגירוש, ניתן לראות שמשפחות רבות הנושאות שם משפחה זה התנצרו"
אלכסנדר אקוסטה. "בערך בשנת 1492, תחילת הגירוש, ניתן לראות שמשפחות רבות הנושאות שם משפחה זה התנצרו"
(צילום: רויטרס)

מקורו של השם - מהמילה selva בספרדית, שפירושה יער. שם זה תועד בספרד של לפני הגירוש, וניתן היה למצוא אותו בעיקר באיזור טולדו. במהלך המאה ה-17 רדפו בתי המשפט של האינקוויזיציה משפחות מומרים רבות - אחת מהן הייתה משפחת selva שהתגוררה בטולדו והייתה צריכה להתייצב מול בית המשפט בשנת 1662.
כתוצאה מכך, ברחו משפחות מומרים רבות לאמריקה, אמסטרדם וליעדים נוספים ברחבי העולם. משפחות שברחו עם הגירוש הגיעו בעיקר לאימפריה העותמאנית, לצרפת ועוד, ובמאות ה-19 וה-20 הגיעו משפחות שנשאו אם שם המשפחה סילבה למדינות דרום אמריקה ומרכזה.
5 צפייה בגלריה
 פרופ' שמעון שטרית, נשיא האיגוד הספרדי העולמי
 פרופ' שמעון שטרית, נשיא האיגוד הספרדי העולמי
פרופ' שמעון שטרית, נשיא האיגוד הספרדי העולמי
(באדיבות המצולם)

עוד שם משפחה יהודי-עתיק הוא נבארו (או נווארו), כשם משפחתו של חבר ה"רד הוט צ'ילי פפרס" וה"ג'יינז אדיקשן" דייב נאברו. גם השחקן בסדרה הפופולרית, "13 סיבות", נושא את השם הזה: כריסטיאן נבארו. מקור השם הוא גיאוגרפי - אדם שמוצאו מנווארו.
לפי הממצאים שבאיגוד הספרדי העולמי, במהלך ימי הביניים חיו יהודים חשובים בממלכת נווארו העתיקה, וישנן עדויות לכך שיהודים שנשאו את שם המשפחה נווארו חיו בספרד של לפני הגירוש בכל מיני איזורים במדינה, כמו גם במהלך שנות הגירוש. בתקופה זו ישנו תיעוד ליהודים בשם נווארו שהתנצרו, ובמהלך המאות ה-17-16 צאצאיהם היגרו מספרד והתיישבו בערים אירופאיות כמו אמסטרדם ולונדון.
חלק מהמשפחות שהצליחו לשמור על יהדותן נמנות עם המשפחות שהקימו את בית הכנסת בסלוניקי בעשורים הראשונים של המאה ה-16. כיום מרבית נושאי שם המשפחה הנפוץ הזה אינם יהודים.

נרות בסתר ביום שישי

שמות משפחה נוספים שהעלה המחקר המיוחסים ליהודים הם דוראן, אספינוסה, לאון, מדינה, פרירה, רוחאס ואליבה. רבים מנושאי שמות אלה אינם יהודים, אך באיגוד הספרדי העולמי מתעקשים כי על פי המחקר הגנאולוגי המעמיק שערכו, מקורם של חלקם לפחות הוא יהודי.
איך יודעים להבחין בין שמות משפחה יהודיים אותנטיים, לבין שמות משפחה שמאופיינים ליהודים וגם לנוצרים?
ד"ר נלקן: "יש שמות משפחה יהודיים שהיו נפוצים בספרד, כמו דיין, עוד הרבה לפני הגירוש. גם אברהם, או בן דוד, או בן משה. אבל כן, הזיהוי הזה לפעמים קשה מאוד, ונאלצנו לא אחת במהלך הבדיקות שלנו ואיתור המקורות, לפנות לספרים ולרשומות של הכנסיות ולבדוק את מקור השם.
"גם המסורת המשפחתית שהייתה קיימת במשפחות סייעה לדייק את מקור שם המשפחה. למשל, משפחה נוצרית שהדליקה כמסורת נרות בימי שישי. לפעמים התברר שמי שחשבנו כיהודים הם בעצם נוצרים, וגילינו שהיו שמות משפחה משותפים לשתי הדתות - כמו קסטרו, שהיה משותף ליהודים וללא יהודים".

שינו את שמותיהם

לדברי פרופ' שטרית, את הבירור המחקרי ההולך מאות שנים אחורנית, ערך האיגוד שבראשו הוא עומד עבור המבקשים לברר את זכאותם לדרכון ספרדי ופורטוגלי. לדבריו, "לפי המקורות השונים ומהמידע שאספנו, מדובר בכ-4,000 שמות משפחה.
5 צפייה בגלריה
ד"ר מרדכי נלקן
ד"ר מרדכי נלקן
ד"ר מרדכי נלקן
"המחקר מתבצע תוך שילוב בין המידע שאנו מוצאים ממקורות ספרותיים שונים - למשל היסטוריונים בני התקופה, כתובות עתיקות, ספרים אישיים של משפחות שבחלקם עצי שורשים משפחתיים ועוד. מי שמבצע את המחקר הוא הגנאולוג המומחה, ד"ר מרדכי נלקן. פעמים רבות לא רק אנחנו הופתענו מהמורשת המיוחדת והשורשים שמגיעים למשפחות מפוארות בספרד של פעם, אלא גם המשפחות עצמן".
פרופ' שטרית: "יהודים שנשאו את שם המשפחה נווארו חיו בספרד של לפני הגירוש בכל מיני איזורים במדינה, כמו גם במהלך שנות הגירוש. בתקופה זו ישנו תיעוד ליהודים בשם נווארו שהתנצרו"
פרופ' שטרית מעיד כי "ההערכה היא שבתקופת גירוש ספרד התנצרו כשני-שלישים מיהודי ספרד – ואילו שליש הוגלו לארצות אחרות. רובם ביקשו להיעלם. שנוכחותם לא תהיה מורגשת. כך, יהודים אנוסים שמוצאם מהעיר קורדובה שבספרד, אימצו את שם המשפחה 'פרננדס דה קורדובה' - הבנוי באופן דומה לשמות המשפחה של האריסטוקרטים בספרד בתקופה זו. במקרים כאלה מורכב יותר לגלות את שורשיהם, אלא אם כן במשך השנים המשפחה חזרה לשם משפחתה המקורי, או שמרה מסמכים שהעבירה מדור לדור המעידים על מוצאה היהודי".
ענת לוי קפלן, מנכ"לית האיגוד הספרדי העולמי, מודה כי תוצאות המחקר הפתיעו גם אותה ובכלל את החוקרים. היא הדגישה כי לאור התוצאות, בכוונתם לפנות לכל האישים המפורסמים הנושאים את שמות המשפחה הללו, ולעדכן אותם על שורשיהם היהודים עם המלצה לבוא ולברר זאת.
"חשוב לכל אדם לדעת מהיכן הוא מגיע", היא אומרת. "זה מעצב את הזהות, את ההווה ואת העתיד שלנו. לנו חשוב להמשיך ולספר את סיפור מורשת יהודי ספרד, ולהחיות את המורשת של מי שאינם מודעים לשורשיהם. אנחנו עובדים כעת על בניית מוזיאון למורשת יהדות ספרד הראשון בישראל, שיכיל גם את המחקר הזה וחומרים מחקריים נוספים, המספרים כולם על מורשת מפוארת מאוד ועל חלק חשוב בהיסטוריה של העם היהודי".