איך תיראה מדינת ישראל ב-30 השנה הקרובות? כנראה שונה מאוד ממה שהיא מוכרת לנו. לפי מחקר חדש של הדמוגרף הבכיר, פרופ' סרג'יו דלה-פרגולה, המתפרסם היום (ה') - עד שנת 2050 יתווספו כ-2 מיליון ילדים למערכת החינוך, כאשר מתוכם 64% יהיו ילדים חרדים ורק 26% לא חרדים. השאר יהיו מהמגזר הערבי.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לדברי עורך המחקר, חוקר קהילות יהודיות בעולם, ומי שכבר זכה לכינוי "הדמוגרף הלאומי", "לנתונים הללו עשויות להיות השלכות דרמטיות על היערכות המדינה בשני היבטים: מבחינת גילאי העבודה, על המדינה ליצור פתרונות תעסוקה למגזרים השונים ובמקביל לעודד שילוב משודרג של כולם בכוח העבודה. בכל הנוגע לגילאים הצעירים, תידרש המדינה לספק פתרונות הולמים בדמות משאבים, בניית כיתות לימוד, הכשרת צוותי הוראה - וכל זאת, מתוך הבנת צרכיי המגזרים השונים, אך גם הכשרה לצרכים של מדינה עצמאית ותחרותית, בדגש על מערכת החינוך במגזר החרדי".
קראו עוד בערוץ היהדות:
עוד עולה מהמחקר כי 45% מיהודי העולם חיים במדינת ישראל; ריכוז היהודים גבוה במיוחד במחוז תל אביב (97.8% מכלל התושבים) והמרכז (91.5%) ונמוך משמעותית במחוז ירושלים (67.6%) ובמחוז הצפון, שבו היהודים אינם רוב (45.9%).
על פי נתוני הלמ"ס שעליהם מתבסס פרופ' דלה-פרגולה, האתגר הדמוגרפי העיקרי במדינת ישראל - כמדינת הליבה של העם היהודי - הוא לשמר רוב יהודי ברור ובלתי מעורער בקרב כלל אוכלוסיית המדינה.

הצעירים היהודים בחו"ל פחות תומכים בישראל

לגבי היחס של יהודי התפוצות כלפי מדינת ישראל, סקרים שנערכו באירופה ובארה"ב מראים כרסום ניכר בקרב שכבות הגיל הצעירות. במדינות האיחוד האירופי בשנת 2018, 43% מהיהודים בני 29-16 תמכו מאוד במדינת ישראל, לעומת 57% מבני 69-50.
לפי סקר של מרכז PEW, בארה"ב 24% מהיהודים בני 29-18 הרגישו מאוד קרובים רגשית למדינת ישראל, לעומת 30% בני 65 ומעלה. אך בנוסף, 24% מבני 29-18 הרגישו קרבה כלשהי, לעומת 38% מבני 65+.
לדברי דלה-פרגולה, "לתהליכים הדמוגרפיים יש משמעויות אסטרטגיות עמוקות על המהות ועל עצם הקיום של מדינת ישראל. מעבר לנתונים הקיימים והידועים, חשוב לבדוק מה המשמעות העמוקה של המגמות.
"אני שואל שלוש שאלות: האם מדינת ישראל היא מדינה יהודית, והאם היא עומדת במרכז התפיסה של הקהילות היהודיות בעולם? האם אוכלוסיית מדינת ישראל, על מגזריה, מתפתחת מבחינה דמוגרפית באופן התואם את שאיפתה להיות מדינה יהודית ודמוקרטית, עצמאית ותחרותית? מה המשמעות של המאזן הדמוגרפי המשתנה בין יהודים ופלסטינים בכל השטח בין הים לנהר?"
פרופ' סרג'יו דלה פרגולה פרופ' סרג'יו דלה פרגולה
פרופ' דלה-פרגולה מציין כי "בכל שלושת התחומים האלה, המגמות הדמוגרפיות המסתמנות הולכות לכיוונים בעייתיים ביותר. לאור הממצאים, מורגש הצורך הדחוף בנקיטת צעדים של מדיניות אסטרטגית שנכון לעכשיו, אינה קיימת".
המחקר המלא יוצג במסגרת כנס "דמוגרפיה וביטחון לאומי - חשיבה מחדש", של המכון למחקר ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב. הכנס ייערך ביום א' הקרוב (27/6).