החלטה תמוהה של ממשלת בלגיה בעיתוי הנוכחי: למרות הגל הגואה של התנכלויות ליהודים על רקע אנטישמי, החליטה היום (ד') ממשלת בלגיה להסיר את האבטחה הצבאית ממוסדות יהודיים ברחבי המדינה, ללא דאגה לחלופה. בקהילה היהודית דאגה רבה - ויו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, מתריע: "החלטת הממשלה הבלגית עלולה להביא להסרת האבטחה ממוסדות יהודיים ברחבי אירופה – דווקא כשהאנטישמיות גואה".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ההחלטה על אבטחת המוסדות היהודיים התקבלה לפני כשש שנים, לאחר שנחשף תא טרור במדינה. כמה חודשים לפני כן אירע פיגוע ירי במוזיאון היהודי של בלגיה בבריסל, שגבה את חייהם של ארבעה - בהם זוג ישראלים. כעת החליטה כאמור הממשלה הפדרלית בבלגיה כי הצבא יפסיק לאבטח שכונות ומוסדות יהודיים ברחבי המדינה, וזאת מבלי שנקבעה חלופה דוגמת הטלת האחריות לאבטחה על המשטרה הבלגית.
קראו עוד בערוץ היהדות:
על רקע ההחלטה השנויה במחלוקת פנה יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, במכתב בהול לשרת הפנים, אנליס ורלינדן, בבקשה שתבחן מחדש את ההחלטה, לדבריו "דווקא כאשר האיומים על רקע אנטישמי נמצאים בשיאם, וההתנכלויות ליהודים הופכות להתמודדות יומיומית, לצערנו".

"מדובר בדיני נפשות ממש"

הרב מרגולין הדגיש כי "ממשלת בלגיה השקיעה ומשקיעה עדיין מאמצים רבים באבטחת השכונות והמוסדות היהודיים, ואנו מוקירים תודה על כך. אלא שלמרות מאמצים אלה, בשנת הקורונה ובמיוחד לנוכח האירועים הביטחוניים בין ישראל לחמאס בחודש שעבר, אנו עדים להתגברות משמעותית של האיומים והתקיפות ממש נגד יהודים בבלגיה, כמו גם ברחבי אירופה".
1 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
הוא הוסיף: "אנחנו לא מבינים את ההחלטה ולא את העיתוי, ומודאגים במיוחד שמא התקדים הבלגי ייתן לגיטימציה גם לממשלות אחרות ביבשת להסיר את האבטחה הממלכתית מהקהילות היהודיות בתחומן. קראתי לשר הפנים הבלגי לשקול מחדש את ההחלטה, שכן בתקופה הזאת מדובר בדיני נפשות ממש".
צילום: אלי מנדלבאום
רג'ינה סלוזני, נשיאת פורום הארגונים היהודיים באנטוורפן, הצטרפה אף היא לחששו של יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה, וציינה כי: "אנחנו אמנם מודים מאוד לממשלה הפדראלית על הפעולות הרבות שהיא עושה בשנים האחרונות לשמירה על ביטחון הקהילות היהודיות בבלגיה, אך אנו חוששים שהחלטת הממשלה מגבירה את האיומים ומחזקת את תחושת חוסר הביטחון בקרב האוכלוסייה היהודית במדינה".
גם חבר הפרלמנט היהודי של בלגיה, מייקל פרייליך, קורא לממשלה בבריסל להציג חלופה הולמת להסרת האבטחה הצבאית על המוסדות היהודיים, על רקע העלייה באנטישמיות במדינה. פרייליך הבהיר כי הוא מגבש בימים אלה תוכנית להקצאת שלושה מיליון יורו להמשך אבטחת מוסדות יהודיים ברחבי המדינה.