אברהם אלסטר היה רק בן חמישה חודשים כשמשפחתו החלה לנוס מפני הנאצים בפולין, ואת גיל 13 ציין זמן קצר לאחר שעלה לארץ, למוד ילדות קשה ותלאות שהגיעו עד לסיביר. בר מצווה ראויה לא הייתה לו, "היינו בהישרדות תמידית", הוא מספר. אבל היום (ב'), כשהוא בן 83, עמד בכותל המערבי עם ספר תורה בידיו, וציין לראשונה את החגיגה ההיא שהפסיד בנעוריו.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אלסטר ועוד תשעה שורדי ושורדות שואה שכמותו, לא ציינו מעולם את בר או בת המצווה שלהם, ירדו בשירה לכותל. הגברים הניחו תפילין ועלו לתורה האחד אחרי השני, באירוע שנכח בו גם רב הכותל - והנשים ציינו את בת המצווה בברכות ושירים. את האירוע יזם מוזיאון ידידי ישראל, פרי חזונו של הסופר הנוצרי-ציוני ד"ר מייק אוונס, בשיתוף עם עמותת "יד עזר לחבר".
"לחגוג בר מצווה מעניק לי מרגוע, והיום אני חוזר להיות נער בן 13", אמר אסלטר. "זה יום גדול עבורי. אני לא זכיתי לחוות בר מצווה, אלא חוויתי בריחה מתמדת בזמן מלחמת העולם השנייה, עם רעב קשה".

"חיינו במנוסה"

בגיל חמישה חודשים ניצלו חייו כאשר ההורים נמלטו במהירות מפולין והשאירו אותו בטעות אצל הסבתא. "תוך כדי מנוסה, ההורים שלי שאלו אחד את השני, איפה התינוק? אבל העגלון לא רצה לחזור. בסוף, לאחר מאמצי שכנוע, העגלון שב על עקבותיו והוריי לקחו אותי.
3 צפייה בגלריה
אברהם אלסטר שורדי שואה חוגגים בר מצווה
אברהם אלסטר שורדי שואה חוגגים בר מצווה
אברהם אלסטר בכותל היום
(צילום: דודי סעד)
"אחרי המלחמה אבי ביקש לחזור למשפחתו שנותרה בכפר, אבל התברר לו כי מיד אחרי שמסרה אותי להוריי, סבתי נרצחה בידיי הנאצים. סבי עבר התעללות קשה באותו היום, זקנו נשרף ורק אנחנו ניצלנו".
אלסטר מספר כי המשפחה חיה במנוסה ונדדה ממקום למקום, "בלי שום דבר", כדי להגיע אל הגבול הרוסי. "זה היה קשה. נמלטנו מהנאצים, התחבאנו והיינו עסוקים בהישרדות יומיומית עד שהגענו לגבול - והגענו לסיביר. עברנו שם סבל נורא. בסוף, בשנת 1950 הצלחנו לעלות לארץ מאוזבקיסטן".
3 צפייה בגלריה
אברהם אלסטר שורדי שואה חוגגים בר מצווה
אברהם אלסטר שורדי שואה חוגגים בר מצווה
(צילום: דודי סעד)
החיים בארץ היו לא קלים עבור המשפחה שורדת השואה. "מי חשב על זה בכלל?" הוא אומר. היום הוא כבר סבא-רבא ל-11 נינים, ואומר כי "חזרנו לימי העלומים. לחגוג לבד בר מצווה לעצמי, לא יכולתי. אבל אם זה במסגרת זה יותר קל. זו מצווה גדולה".
בכותל הוענקו לאלסטר וחבריו לאירוע תפילין חדשים. "חזרנו עייפים אבל מלאים שמחה, בעזרתו ובתרומתו של שמעון סגר מארגון 'יד עזר לחבר עבור ניצוליי השואה'. הוא דאג לנו, לאלה שלא עשו בר מצווה".

מלון חינמי חדש לניצולי שואה

שורדי השואה הגיעו לאירוע לאחר שישנו בפעם הראשונה בפרויקט חדש, בית הארחה לשורדי שואה שהוקם בקמפוס מוזיאון ידידי ישראל בירושלים, שבו יוכלו ניצולי שואה להתארח ללא עלות. הפרויקט, שנרקם תחת חזונו של מייסד המוזיאון, ד"ר אוונס, נבנה בעלות של כעשרה מיליון שקלים, והוא כולל שבע דירות המותאמות ומונגשות לשורדים, ברמה של מלון חמישה כוכבים, הכולל מועדון, מטבח וחדר אוכל, חדרי כביסה ומחסנים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: דודי סעד)
הפרויקט יכול לאכלס עד 14 אורחים במקביל, והוא יתופעל בשיתוף עמותת "יד עזר לחבר", שתתאם את ההגעה לבית ההארחה, ללא עלות. כ-300 שורדי שואה נרשמו לפרויקט בר המצווה שיפעל בקבוצות בחודשים הקרובים, ויכלול ביקור בירושלים, לינה בבית האירוח והשתתפות באירוע בכותל, אירוע משמעותי שנגזל מילדותם.
ד"ר מייק אוונס אמר לשורדים שהשתתפו באירוע: "אתם האור שמאיר את האנושות כשהעולם חשוך... אני גאה ומתרגש ללוות את שורדי השואה בבר ובבת המצווה המאוחרת שלהם. אין לי מילים לתאר את גודל המעמד וחשיבותו אל מול הזוועות שעבר העם היהודי".
מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר", שמעון סבג, הוסיף: "כל כך חשוב לכל ילד לחגוג בר מצווה ולכל ילדה בת מצווה. כואב שאותם ניצולי שואה, אז רק נערים קטנים, לא זכו לחגוג את האירוע המכונן והחשוב שגזלו מהם הנאצים".