מאות בני נוער דתיים חתמו על עצומה נגד השתתפות רבנים ואנשי חינוך בקורס השתלמות ראשון מסוגו על "נערים/ות הנמשכים לבני מינם". לטענתם, ההכשרה הניתנת למורים בנושא זה ושמוכרת על ידי משרד החינוך, מעניקה "לגיטימציה מלאה לעמדות קיצוניות" המקבלות צורת חיים חד-מינית בציבור הדתי ומתנגדות למתן סיוע ל"בני נוער מתמודדים".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הנערים והנערות, יותר מ-400 תלמידי ותלמידות ישיבות, תיכונים ואולפנות, שלחו מכתב תמיכה בעניין לראש מינהל החינוך הדתי במשרד החינוך, שוש נגר, שהסירה את חסות המינהל מההשתלמות פורצת הדרך, שנחשפה ב-ynet, בעקבות לחץ מצד רבנים ומחנכים מהאגף השמרני בציונות הדתית. החותמים הביעו דאגה מ"הניסיון הצובר תאוצה לפרק את ערכי המשפחה בחברה בישראל", שאותה תוכנית היא לדעתם חלק ממנו.
"אנו, בני הנוער, מתמודדים יום-יום בגבורה מול התרבות שמאיימת על ערכינו הבסיסיים ביותר", כתבו. "האם ייתכן שדווקא המחנכים שלנו נכנעו בקרב? מי ייתן את הדין על חברינו המתמודדים, המעוניינים להקים בית נאמן בישראל, שהשתלמות זו ודומיה עלולים להחליש ולייאש את המחנכים שלהם מלסייע להם?" הם הביעו תקווה כי "דווקא בעת הזו החמ"ד (מינהל החינוך הדתי) יפעל על פי צו השעה, וישים בראש מעייניו את החינוך לערכי המשפחה".

"הנוער בשטח תומך בחמ"ד"

א', אחת הנערות שחתמו על המכתב, אמרה: "לא ייתכן שכל הזמן מדברים איתנו על חשיבות המשפחה, התא המשפחתי, שהוא הכוח לעמוד נגד כל פיתויים והאתגרים שמציב העולם הנוכחי – ופתאום ישנו כיוון ויתנו במה מכילה לנושא הלהט"ב, שנותנת לגיטימציה לשיח בכלל ולמקרים שונים בפרט".

1 צפייה בגלריה
(צילום: אורות)
חותם נוסף הוסיף: "כששמעתי על ההשתלמות הזו הופתעתי מאוד. היא פשוט הפוכה מכל מה שמלמדים אותנו, נותנת לגיטימציה וחיבוק לדברים האסורים על פי התורה. הנוער בשטח תומך בהחלטה של החמ"ד להסיר את תמיכתו מההשתלמות ומחזק את ידי מקבלי ההחלטות. הנוער בשטח רוצה תא משפחתי יהודי. הנוער בשטח רוצה לדעת שגם בעתות משבר המחנכים שלו יקבלו כלים לעזור לו, ולא רק לגיטימציה להשאיר את המצב כמו שהוא".
בארגון ליב"ה, ממתנגדי הקורס, אמרו: "מכתב הנערים מראה על בריאות הנוער, שמבין שמשפחה זה משפחה ולא רוצה שיטשטשו ויבלבלו אותו. מצד שני מראה המכתב על החשיבות הרבה, איך מנהלי החמ"ד ואגפיהם צריכים לשמור על היקר לנו מכל - המשפחה, ולדאוג שלא יכנסו רוחות זרות בכל מיני ניסוחים מעורפלים של 'משפחות חדשות' ו'הכלה' וכדומה לתוך החמ"ד".

עצומה נגדית: "לתמוך ולהשתתף"

לעומתם, עשרות נערים דתיים חתמו על עצומה נגדית "בדבר החשיבות של קיום הכשרה לצוותי החינוך שלנו בנושא נוער להט"ב, זהות אישית ודתית, וכלים לחינוך ומפגש עם מגוון תלמידות ותלמידים במסגרות החינוך, במשפחה ובקהילה". הם קראו למינהל החינוך הממלכתי דתי "לתמוך ולהשתתף" בהשתלמות ולצייד את המורות והמורים בידע מקצועי כדי "ללוות אותנו במסע ההתבגרות וההתגבשות שלנו".
עוד הוסיפו: "'חָבִיב אָדָם שֶׁנִּבְרָא בְּצֶלֶם', יש מקום לכולנו, ואין מקום לאפליה או השתקה של סוגיות הזהות המינית של צעירות וצעירים בציבור הדתי. כבר ראינו כיצד בורות ואלימות גובלות בפיקוח נפש ממש".
הרב אבישי מזרחי, יוזם הקורס של תנועת אמונה במכון "באר אמונה", התייחס למחאה נגדו ואמר כי מדובר ב"השתלמות מצילת חיים". הוא פנה לנערים המתנגדים לתוכנית: "יתכן שכמוכם גם אני הייתי חותם בגילכם על מסמך כזה, אבל זעקותיהם של תלמידיי הנמשכים לבני מינם שרפו את אוזניי ואת לבי וטלטלו אותי ממש".
"ההשתלמות שלנו נועדה לתת כלים למחנכים שלכם שיהיה להם לב שומע, מכיל ואוהב", הוסיף מזרחי, "הם יקבלו כלים להתמודדות חינוכית מתוך עולמם הרוחני, בעיניים פקוחות והתבוננות עמוקה ורחבה". לדבריו, "זו השתלמות שנעשית מתוך עולם של תורה, מתוך מחויבות להלכה ומתוך אהבת ה'... זו לא השתלמות המטיפה להתמודדות מסוימת והיא לא צבועה בקול רבני אחד".