תגלית היסטורית בתוך נעל של ילד יהודי שנרצח באושוויץ: שלושה מסמכים הוחבאו – והתגלו במקרה במהלך עבודות שימור של תערוכת הקבע במוזיאון של מחנה ההשמדה. עבודות השימור נעשו על שתי נעליים. אחת מהן הייתה שייכת לילד יהודי, רק בן שש, קורבן של מחנה ההשמדה הנאצי אושוויץ, והוצגה באחת מתערוכות הקבע במוזיאון המחנה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
באחד המסמכים נכתב שמו הפרטי ושם משפחתו של הילד, פרטים על הטרנספורט שבו הגיע ומספר הרישום שלו: עמוס שטיינברג, נולד ב-26 ביוני 1938. שני המסמכים האחרים שהוסתרו בנעל נוספת, היו שייכים ליהודים שהתגוררו במונקאטש ובודפשט.

הילד ואמו נספו - האב שרד

בהודעה שפרסם מוזיאון אושוויץ נכתב כי הילד עמוס חי בפראג. ב-10 באוגוסט 1942 הוא נכלא עם הוריו, לודוויג ואידה, בגטו טרזינשטט שליד פראג - ומשם גורשה המשפחה לאושוויץ. "מהמסמך ששרד עולה כי האמא והבן גורשו באותו טרנספורט, ב-4 באוקטובר 1944 - ושניהם ככל הנראה נרצחו בתאי הגזים אחרי הסלקציה", אומרת חנה קוביק ממוזיאון אושוויץ.
4 צפייה בגלריה
 הנעל - והמסמך בתוכה
 הנעל - והמסמך בתוכה
הנעל - והמסמך בתוכה
"אנו מניחים שהאמא הייתה זו שהחביאה את המסמך בתוך הנעל. האב גורש בטרנספורט אחר. אנו יודעים שהוא הועבר מאושוויץ לדכאו ב-10 באוקטובר 1944, ושוחרר במחנה העבודה קאופרינג". בסך הכל שלחו הגרמנים 24 טרנספורטים של מעל 46 אלף יהודים מגטו טרזינשטט לאושוויץ. כ-18 אלף מהם נשלחו למחנה משפחות מיוחד בסקטור BIIb במחנה אושוויץ 2 בירקנאו.
קוביק מספרת כי שני המסמכים האחרים, בנעל אחרת, היו שייכים ליהודים מהונגריה, מבודפשט ומונקאטש. "אחד מהם, מסמך רשמי, חלק מברושור - ואחד נייר עם כתב יד. השמות אקרמן, ברוורמן וביינה ורן מופיעים על המסמכים. הם גורשו לאושויץ באביב או קיץ 1944 בזמן השמדת יהדות הונגריה. אני מקווה שמחקר מעמיק יאפשר לנו לזהות עוד פרטים על האנשים. המסמך יוצג באוסף, כמו גם הנעל".
4 צפייה בגלריה
 שלושת המסמכים שהוסתרו בנעל
 שלושת המסמכים שהוסתרו בנעל
שלושת המסמכים שהוסתרו בנעל
בעבר נמצאו ניירות בנעליים, אך היו אלה בעיקר ניירות עיתון ששימשו כמדרסים או לבידוד נוסף של הנעל. "הממצא הזה מיוחד מאוד ומעניין בגלל שהמסמך נשמר במצב טוב, ומכיל תאריכים, שמות של אנשים שקשורים וכתב יד", אומרת קוביק. "המסמך הוא משנת 1942-1941".
4 צפייה בגלריה
 נעל של ילד בן שש בסך הכול
 נעל של ילד בן שש בסך הכול
נעל של ילד בן שש בסך הכול
קראו עוד בערוץ היהדות: