סוד ידוע הוא שמרבית הישראלים תמכו בטראמפ במהלך מערכת הבחירות האחרונה בארה"ב. סוד ידוע עוד יותר הוא שמרבית יהודי ארה"ב (על פי הערכות, כ-70%) הצביעו בעד יריבו הדמוקרטי, ג'ו ביידן.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ההבדלים ברורים - בעוד שהישראלים ראו בעיקר את התמיכה הבלתי מסויגת של טראמפ בישראל, ואת המהלכים שביצע במזרח התיכון - נשענו יהודי ארה"ב על מסורת התמיכה שלהם בדמוקרטים, על סלידתם מאישיותו של טראמפ ועל הערכים הליברליים שלהם שמתאימים יותר לביידן.
האם ההבדלים הללו יגרמו להעמקת הקרע בין הישראלים ליהודי ארה"ב? מסקר מיוחד שנערך לאחר הבחירות עולה כי 25% מהישראלים חוששים מאוד מהמשך ההתרחקות מול יהדות ארה"ב, ו-30% חוששים במידה בינונית. במילים אחרות, מעל למחצית מהישראלים חוששים כי תוצאות הבחירות יביאו להעמקת הפערים בין ישראל לתפוצה היהודית המרכזית. רק 40% אינם חוששים מהמשך ההתרחקות.
עוד עולה, כי בגלל הקרבה של ישראל לטראמפ חוששים רוב הישראלים במידת מה מפגיעה ביחסים עם ממשל ביידן החדש ועם יהודי ארה"ב שתמכו בו. עם זאת, מרבית הישראלים (70%) תומכים בחיזוק היחסים עם יהדות ארצות הברית בעקבות בחירתו של ביידן לנשיא.
הנתונים הללו עולים מסקר שנערך עבור קרן משפחת רודרמן הפועלת לקידום היחסים שבין ישראל ליהדות ארה"ב, ובוצע באמצעות חברת דיאלוג בפיקוחו של הפרופ' קמיל פוקס, בקרב מדגם מייצג של אלף ישראלים בגילאי 18 ומעלה.

שליש מהישראלים לא מרוצים מהתוצאה

ישראל נמנעה, כמובן, מלהתערב בבחירות בארה"ב, אך ברור כי הממשל הישראלי שנהנה מקשר חם עם טראמפ לאורך ארבע השנים האחרונות, רצה להמשיך את הקשר. גם העובדה שלקח לנתניהו זמן רב יחסית לצייץ בטוויטר ברכה לג'ו ביידן, מראה כי בירושלים חיכו כנראה לתוצאות אחרות בבחירות.
מהסקר עולה כי בקרב הישראלים התחושות מעורבות לגבי מדיניותו של הנשיא הנבחר כלפי ישראל. 36% צופים כי יתמוך בישראל במידה רבה או רבה מאוד, 36% במידה בינונית ו-23% במידה נמוכה או בכלל לא.
בתשובה לשאלה באיזו מידה יצליח הנשיא הנבחר ביידן לנטרל אלמנטים קיצוניים לישראל במפלגה הדמוקרטית, 21% מעריכים שיצליח במידה רבה או רבה מאוד, 33% במידה בינונית ו-29% במידה נמוכה או בכלל לא. בהתאם לכך, 32% מהישראלים מרוצים במידה רבה או רבה מאוד מתוצאות הבחירות לנשיאות, 24% במידה בינונית ו-35% במידה נמוכה או בכלל לא.
הסקר אף מצביע על סולידריות עם יהודי ארה"ב. 33% חוששים במידה רבה או רבה מאוד כי היהודים שתמכו בנשיא הנבחר ביידן, עלולים לספוג האשמות וגילויים אנטישמיים מצד תומכי טראמפ, ו-29% חוששים מכך במידה בינונית.

"לרתום את יהודי ארה"ב לקשר עם ביידן"

הרצון בטיפוח הקשר בעקבות הבחירות מתבטא גם במישור הפוליטי: 40% תומכים במידה רבה או רבה מאוד בכך שישראל תצמצם את הזיהוי שלה עם הרפובליקנים ותטפח את הקשר עם הדמוקרטים, ו-29% נוספים תומכים בכך במידה בינונית. 17% בלבד אינם תומכים בכך או תומכים בכך במידה נמוכה.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בישראל, מרץ 2016
ג'ו ביידן בישראל, מרץ 2016
ג'ו ביידן בישראל, מרץ 2016
(צילום: AFP)
לגבי הקורונה, מחצית מהישראלים (52%) חוששים כי עקב המשבר תהיה פגיעה בתרומות הכספיות של יהדות ארה"ב לישראל. לגבי האפשרות שישראל תושיט סיוע כלכלי, תרבותי ולוגיסטי לקהילות היהודיות הסובלות ממשבר הקורונה בארה"ב, 27% תומכים בכך במידה רבה או רבה מאוד, 30% במידה בינונית ו-36% אינם תומכים או תומכים במידה נמוכה.
הסקר מתפרסם לקראת אירוע התכנסות שתקיים השדולה בכנסת ליחסי ישראל - יהדות ארה"ב בראשות חברי הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) וקרן ברק (הליכוד), ובשיתוף קרן משפחת רודרמן. האירוע יוקדש לדיון בהשפעתן של תוצאות הבחירות לנשיאות על חיזוק היחסים האסטרטגיים שבין ישראל ליהדות ארה"ב, וישתתפו בו שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, ג'ודי רודורן, העורכת הראשית של עיתון The Forward - וארי פליישר, לשעבר דובר הבית הלבן. האירוע יתקיים בכנסת וישודר בזום ביום שני, ה-16 בנובמבר, בשעה 16:00.
שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן: "הסקר מוכיח, כי למרות כל המחלוקות שראינו בשנים האחרונות בין ישראל ליהדות ארה"ב, תחושת הסולידריות נותרה איתנה והקשר יקר לליבם של הישראלים.
"התמיכה הגורפת בחיזוק הקשר עם יהודי אמריקה בעקבות הבחירות, חייב להוביל לתוכנית לאומית שתוביל הממשלה לחיזוק היחסים. זוהי הזדמנות לרתום את יהודי ארה"ב לצורך בניית הקשר עם ממשל ביידן, וזה הזמן למסד ערוצים חדשים לדיאלוג עם ראשי הקהילה. השדולה בכנסת, שאנחנו גאים להיות שותפים להקמתה, תציב זאת בראש סדר העדיפויות".