כינון היחסים הבינלאומיים עם איחוד האמירויות והביקור הראשון של משלחת ישראלית רשמית במדינה, הכשירו את הקרקע לעוד היסטוריה בבירה אבו דאבי: לראשונה בתולדות העיר ייפתח בה בחודש הבא בית קפה כשר למהדרין, לטובת יהודים שומרי מסורת - תושבים מקומיים או זרים - בהשגחת ארגון הכשרות הגדול והמפורסם בעולם.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
מזה כעשור מפעילה אישה יהודית דתית ממוצא דרום-אפריקאי את "הקייטרינג של אלי" באבו דאבי. המזון המוגש בו ידוע ככשר ורבים מכירים בו ככזה, אך אין עליו פיקוח כמקובל. כעת, הודות להגעת המשלחת הישראלית, היה צורך לספק לחבריה סעודות כשרות באופן רשמי, וארגון ה-OU הבינלאומי גוייס למשימה וסיפק תעודת השגחה זמנית על המנות שבישלה אלי.
הרב יששכר דב קרקובסקי, נציג ה-OU, המריא לאבו דאבי מבעוד מועד, על פי הזמנת בית המלוכה, כדי להכשיר את המטבח ואת הכלים. שם הוא נפגש הרב עם נשיא איחוד הקהילות היהודיות באיחוד האמירויות, רוס קריאל, ועם משגיח מקומי שמינה הארגון, ובתום התהליך הוענקה התעודה ההיסטורית.
אלא שהזמני צפוי כעת להפוך לקבוע, לאחר שאלי החליטה בעקבות הפיילוט המוצלח לבקש תעודת כשרות גם לבית קפה בבעלותה שצפוי להיפתח באבו דאבי בחודש הבא, וכבר חתמה על חוזה בעניין עם OU. המשמעות היא כי לראשונה בתולדות הנסיכות תהיה מסעדה כשרה לטובת היהודים – מקומיים, תיירים או אנשי עסקים.

"בואו לעזור לנו לצמוח"

מנכ"ל OU ישראל, הרב אבי ברמן, אמר: "אנחנו מתרגשים ושמחים לקחת חלק במאורע ההיסטורי הזה, ואין לנו ספק שעם כינונם הרשמי של היחסים בין המדינות נראה מסעדות ומלונות נוספים שיבקשו להתאים את עצמם לקהל היהודי, ואנו מקווים להיות שם בשבילם יחד עם הקהילה היהודית במקום".

4 צפייה בגלריה
 החתימה: היסטוריה קטנה
 החתימה: היסטוריה קטנה
החתימה: היסטוריה קטנה
(צילום: דוברות OU ישראל)

בתוך כך, על רקע כינון היחסים עם ישראל והגעת המשלחת מירושלים, פנה הרב הראשי של המועצה היהודית באמירויות, יהודה סרנה, לארגון הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה (JFNA) בבקשה לסייע בהקמת התשתית הדרושה ל"קהילת מגדלור יהודית" במפרץ הערבי.
בשבוע שעבר הציג הרב סרנה את תוכניות הקהילה לעתיד, בסמינר מקוון שערך ארגון הפדרציות. לדבריו, הוא רואה בחזונו מרכז קהילתי הכולל מרחב של בתי כנסת המתאימים לצורות שונות של עשייה יהודית, שטחי משרדים לארגונים יהודיים בינלאומיים ומרכז תרבות לכנסים, חילופי תרבות ותוכניות קהילתיות. בנוסף שואפת הקהילה לארח גם רבנים מובילים מכל העולם לשיח עם מנהיגים דתיים מרחבי אזור המפרץ.

4 צפייה בגלריה
 כך נראתה תעודת הכשרות הראשונה אי-פעם באבו דאבי
 כך נראתה תעודת הכשרות הראשונה אי-פעם באבו דאבי
כך נראתה תעודת הכשרות הראשונה אי-פעם באבו דאבי

"הקהילה היהודית כאן גאה ובצדק במה שהשיגה עד כה", הסביר הרב סרנה, "אך אנו יודעים שיש קהילות יהודיות מבוססות יותר שיכולות לעזור לנו לצמוח. עם עשרות שנות ניסיון בתמיכה בחיים יהודיים תוססים ברחבי העולם, ה-JFNA מסוגלים להציע משאבים אינסופיים, ובייצוגן של 146 פדרציות יהודיות ברחבי ארה"ב וקנדה, מעורבותה משקפת את ההתרגשות של יהדות צפון אמריקה להשתתף בבניית הסכם אברהם".
נשיא חבר הנאמנים של ארגון הפדרציות, מארק וילף, אמר: "זו הקהילה היהודית החדשה בלב העולם הערבי מזה מאות בשנים, ובזכות התמיכה שקיבלו חברי הקהילה מאיחוד האמירות, ההזדמנויות הן אינסופיות. אנחנו מתרגשים להצטרף ולסייע לבנות, נוסף על מה שהקהילה כבר השיגה, ולמצוא דרכים חדשות להבטיח שהקהילה הזו תמצה את מלוא הפוטנציאל שלה".

תקיעות שופר בבית הכנסת

שליח אחד לפחות כבר בדרך: היום (ג') הודיעו הסוכנות היהודית וקרן היסוד כי יתחילו לפעול בקהילה היהודית באיחוד האמירויות. הסוכנות בוחנת הפעלת שליח קבוע בקהילה. הרב סרנה אמר כי "אחרי שנים של פעילות דיסקרטית, אנחנו עכשיו מוכנים לעלות באופן רשמי על הראדר של העולם היהודי".

4 צפייה בגלריה
ראש המל"ל מאיר בן שבת בתפילה
ראש המל"ל מאיר בן שבת בתפילה
ראש המל"ל מאיר בן שבת בתפילה

הרב סרנה שוחח אמש עם יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג; מנכ"לית הסוכנות היהודית, אמירה אהרונוביץ' ויו"ר קרן היסוד, סם גרונדוורג. במהלך השיחה, ביקש לקבל כלים לחינוך יהודי, לשמירת הזהות היהודית בממלכה, לשימור חיי הקהילה ולהפעלת מחנות קיץ. בשיחה סוכם כי תיבחן הפעלת שליח קבוע מטעם הסוכנות היהודית שיוצב באופן קבוע בקהילה, ויצטרף למאות השליחים של הסוכנות היהודית שפרוסים ברחבי העולם.
הקהילה היהודית באיחוד האמירויות קיימת כבר למעלה מעשר שנים, ומונה כאלפיים יהודים החיים בעיקר באבו דאבי ובדובאי. חברי הקהילה היגרו לנסיכויות ממדינות ברחבי העולם לאורך השנים, והם למעשה הקהילה היהודית הראשונה שנוסדה בעולם הערבי מזה מאות שנים. הקהילה לא גדולה במיוחד אך מגובשת, עם רב שדואג ומסדר את כל ענייני הדת, הכשרות והמועדים, ושני בתי כנסת.

4 צפייה בגלריה
הרב אבי ברמן, ראש ה-OU ישראל
הרב אבי ברמן, ראש ה-OU ישראל
הרב אבי ברמן, ראש ה-OU ישראל
(צילום: יובל מן)

בין המדינות שמהן היגרו חברי הקהילה - אירופה, צפון אמריקה, דרום אפריקה ומדינות ערב. הקהילה היהודית במדינה גם מגוונת מאוד ועוסקת בין היתר בהוראה, מכונאות, הנדסת תוכנה, רפואה ויזמות.
הבוקר, רגע לפני שהמשלחת הישראלית-אמריקאית סיימה את שליחותה ההיסטורית, הגיעו כמה מחבריה, ובהם ראש המל"ל מאיר בן שבת, לתפילת שחרית בבית הכנסת בעיר. רב בית הכנסת, הרב לוי דוכמן, תקע בשופר כמנהג ישראל בחודש אלול.
  • השתתפה בהכנת הכתבה: נצחיה יעקב