מזכירות חסידות ברסלב עדכנה אמש (יום ב') כי חולה קורונה ראשון אובחן באומן. הבחור - צעיר כבן 20 - עבר בדיקת קורונה עם נחיתתו בנמל התעופה בלבוב ביום ו', ומשם המשיך לאומן. היום הגיעה התוצאה החיובית, "ללא תסמינים", מדגישים בחסידות. "אחד מתוך כאלפיים נוסעים שנחתו באומן".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
"הצעיר הועבר לבידוד במלונית קורונה באומן", נמסר. "שני נוסעים שהיו אתו ברכב נכנסו אף הם לבידוד. משרד הבריאות האוקראיני עודכן בכל הפרטים, ומטפל בשיתוף פעולה מלא". בברסלב הבהירו כי בכוונתם לערוך לצעיר בדיקת קורונה נוספת היום. במזכירות ברסלב אמרו כי "אנחנו שבים ומזהירים: בלי מתווה מסודר אנחנו באירוע מתגלגל ולא נוכל לנהל אותו".
החיכוכים בין תושבים אוקראינים לחסידים באומן מקצינים מיום ליום, ולצד טענות על סירוב לתת שירות ליהודים – שגובו בעדויות שהגיעו ל-ynet – טוענים כעת תושבי "אומן הישראלית" כי בית העלמין היהודי העתיק הוצת בכוונה תחילה.
החסידים מספרים כי בבית העלמין העתיק קבורים תלמידיו של רבי נחמן. הרב יעקב ג'אן, המוכר כרבה של העיר אומן, נחוש כי אין מדובר בשריפה מקרית, אלא בהצתה. "כולי נושא תפילה שהקב"ה ירחם עלינו ושלא יהיו אבידות בנפש", אמר. "ההסתה הנוראית שהצית אדון גמזו בלי מחשבה מקדימה למעשיו, הביאה עלינו כמעט חורבן, ואין לדעת כמה זמן זה יימשך ומה זה יוליד".
דבריו מצטרפים לשלל עדויות על הסלמה ביחסים עם התושבים המקומיים, מאז החליטה אוקראינה על סגירת השמים לקראת סוף השבוע שעבר, ולדברי יהודי מקומיים רבים – מאז מכתבו של פרופ' גמזו לנשיא אוקראינה, המפציר בו לאסוף על ההילולה השנה.
כך טוענים תושבים כי חנויות לא משרתות יהודים, נהגי מוניות לא מוכנים להסיע אותם, בסופרים לא מוכנים למכור להם וגם בשוק. גם סניף "וולמארט" המקומי הפסיק היום לשרת את החסידים.

1 צפייה בגלריה
 תקועים בגבול בלארוס-אוקראינה
 תקועים בגבול בלארוס-אוקראינה
תקועים בגבול בלארוס-אוקראינה

אלקין נגד גמזו: יש לו חלק בשיח האנטישמי

באוקראינה לא מאפשרים לאף יהודי להיכנס מאז יום שישי למדינה. מטוסים שהגיעו אמש מלונדון וצרפת, ועליהם יהודים - לא רק ישראלים - שיצאו לאוקראינה בטיסות קונקשן עוד לפני כניסת התקנות לתוקפן, הוחזרו למדינות המוצא אחרי שעות ארוכות ללא די שתייה ואוכל. לטענתם, הופלו ביחס לזרים אחרים על המטוס רק בשל חזותם היהודית.


בגבול עם בלארוס מחכות כמה קבוצות של יהודים להיכנס לאוקראינה, חלקם ימים ארוכים. "אנחנו תקועים בגבול בלארוס מיום שלישי שעבר", מספר שמעון יעקב ל-ynet. "ניסינו להיכנס לאוקראינה, אבל קיבלנו סירובי כניסה. עשיו אנחנו בעיר הגבול גומל, ממתינים שאולי יתנו לנו להיכנס".
בריאיון לאולפן ynet תקף השר זאב אלקין את פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, וטען כי יש לו חלק בשיח האנטישמי שמציף את אוקראינה. "הוא עשה מעשה שלא יעשה", אמר. "כולם מבינים שזו תקלה. לא יכול להיות שהאיש ישלח מכתב לראש מדינה זרה מבלי להתייעץ עם אף אחד, בלי אישור של משרד הבריאות ושל ראש הממשלה".


"אני קורא את התקשרות האוקראינית", הבהיר אלקין, "והמכתב של גמזו נהיה כלי נשק חם לאנטישמים באוקראינה. יש היום התקפות על ישראלים שכבר נמצאים שם והגיעו לשם כדת וכדין, וכרגע תוקפים אותם ומנפנפים במכתב של גמזו, כשמאשימים אותם שהם מפיצי מחלות. אז האם גמזו התכוון לזה? ברור שלא, הוא התכוון לטובה. אבל הוא לא מבין שום דבר באוקראינה ובאנטישמיות באוקראינה. אם אתה בא לפעול בזירה המדינית, מתבקש להתייעץ עם אנשים שמתעסקים בזה".
פורסם לראשונה: 19:58, 31.08.20