יו"ר הסוכנות היהודית באיגרת חריפה ודחופה ל-26 ראשי מדינות באירופה: "איסור שחיטה כשרה כמוהו כהוצאה מחוץ לחוק של היהדות עצמה", זאת במסגרת קמפיין לעצירת חוק איסור השחיטה הכשרה בבלגיה, והחשש כי מדינות נוספות באירופה יאמצו ההחלטה שתמנע מיהודים ברחבי היבשת לקיים את אורח החיים היהודי.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"זוהי הטלת חרפה על מסורות בנות אלפי שנים שההלכה היהודית מושתתת עליהן", כתב יצחק (בוז'י) הרצוג במכתבו. "אלה עמודי היסוד של מצוות היהדות, ואין מקום להתפשר עליהם". את האיגרת פתח במטרתו "לעורר את תשומת לבך לתחושה גוברת של אי-נחת ודחייה שמתפשטת בקרב קהילות לא מעטות, היות והן חשות שהמסורת היהודית וקיום מצוות הדת מאותגרים על ידי חלקים מסוימים בציבור האירופי ומחוקקיו".
הרצוג הוסיף כי הוא מתייחס "לחקיקה האוסרת שחיטה כשרה, וליוזמות לקידום חקיקה שתאסור ברית מילה. מדובר בעמודי היסוד של מצוות היהדות, ואין מקום להתפשר עליהם במסגרת קיומם של חיים על פי המסורת היהודית".

דחיקה של הקהילות היהודיות באירופה

יו"ר הסוכנות היהודית התייחס באיגרת לאירועים דומים שהתרחשו על אדמת אירופה טרום מלחמת העולם השנייה, בתקופה בה סבו - הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, מי שהיה הרב הראשי הראשון של מדינת ישראל - כיהן כרבה הראשי של אירלנד (בין השנים 1936-1921): "בזמן כהונתו הוא הצליח לבלום יוזמה לאיסור שחיטה כשרה", כתב. "אני יודע מה הייתה משמעות הדברים לו עצמו ולקהילתו, וכיצד הם חשו באותן שנים שקדמו למלחמה באירופה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
"כיו"ר הארגון היהודי הגדול בעולם, שמחבר בין קהילות בכל רחבי תבל, אני חש כי חובתי היא להתריע בפניך על תחושת האי-נחת ההולכת וגוברת בקרב יותר ויותר קהילות באירופה בעומדן מול ניסיונות חוזרים ונשנים להגביל ולצמצמם את אורח חייהן".
בסיום האיגרת הזהיר הרצוג את ראשי המדינות שלא ליטול חלק במסע של דחיקת הקהילות היהודיות. "האם קהילות אלו תרגשנה רצויות ומקובלות במדינות שפוגעות ביכולתן לקיים חיים של מצוות, בהתאם למסורות העתיקות שבידן? על כולנו לשאול זאת את עצמנו מתוך תחושה של דחיפות. אני חולק מחשבות אלו אתך על מנת להפציר בך לעשות כל שביכולתך על מנת שהתשובה לשאלה זאת לא תהיה שלילית".
2 צפייה בגלריה
יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג תדרוך מצב קהילות יהודיות בעולם
יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג תדרוך מצב קהילות יהודיות בעולם
יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג
(צילום: הסוכנות היהודית)
בין השאר, פנה הרצוג באיגרות לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, וכן ראשי הממשלות של ספרד, פורטוגל, איטליה, הונגריה, צ'כיה ועוד.
הפנייה הדחופה באה בעקבות החלטת בית הדין לצדק של האיחוד האירופי בלוקסמבורג, מלפני כשבועיים, להשאיר על כנו את האיסור על שחיטה דתית (כשרה וחלאל) בבלגיה, זאת בעקבות חקיקה של שני מחוזות - וולוניה ופלנדריה - האוסרת שחיטה כשרה.