תקרית מביכה ברכבת ישראל - באדיבות עיריית בני ברק: אלמוני התחזה לסדרן בתחנת בת-ים ומנע את העלייה לקרונות מזוג חרדים שביקשו לנסוע לכיוון צפון. בתיעוד שהופץ ברשתות החברתיות נראה אדם הלבוש באפוד זוהר, כשהוא מווסת הבוקר (ה') את תנועת הנוסעים מהרציף אל הרכבת, ומרחיק מהמקום שניים בעלי חזות חרדית. הם נאלצו להישאר במקום עד שדלתות הרכבת נסגרו והיא יצאה לדרכה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
התיעוד גרם לסערה, כאשר פוליטיקאים חרדים כבר מיהרו לגנות את המקרה ואף לדרוש דיון דחוף בכנסת בעניין, אך כעבור זמן קצר הודיעה רכבת ישראל כי אין מדובר בסדרן מטעמה אלא במתחזה - ובעיריית בני ברק הבהירו כי מדובר בפרובוקציה מתוזמנת היטב כחלק מקמפיין נגד חברת נת"ע, סביב המאבק על התוואי של המטרו.
2 צפייה בגלריה
 מתוך הסרטון
 מתוך הסרטון
מתוך הסרטון
את ההתחזות לעובד ציבור והפגיעה ברכבת, הצדיקו בעירייה בהודעה שהוציאו: "לאחר שכל פניותיה של עיריית בני ברק ותושביה לא עצרו את חברת נת"ע מלהגיש תוואי לרכבת המטרו שעוקף את העיר, נאלצנו להמחיש את ההצעה ההזויה בסרטון", אמרו, וסייגו: "יודגש כי בניגוד לנת"ע, ברכבת ישראל לא מונעים מחרדים לעלות על הרכבות".
שרת התחבורה, מירי רגב, פרסמה תגובה המגנה את עיריית בני ברק: "התנהלותה השערורייתית היום של עיריית בני ברק מהווה פגיעה מכוערת וצינית בכבודו של הציבור החרדי, באמצעות התנהגות לא מקובלת שהכתימה והכפישה את עובדי הרכבת והטעתה את הציבור", כתבה - וחתמה במילים: "בושה וחרפה".
לכך קדמו כמה ציוצי גינוי, הראשון שבהם - מיד לאחר פרסומו של התיעוד, כשרגב מיהרה לגנות "את הסרטון המזעזע והקשה מרכבת ישראל", והנחתה לבצע "תחקיר מיידי של הנושא".
אחרי שהוברר כי מדובר במתחזה, הגיבה רגב: "הנחיתי את מנכ״ל הרכבת לבדוק כיצד מתחזה הגיע לרכבת והצליח להתחזות לעובד רכבת ולפגוע בציבור. דבר שאסור שיתרחש".

עיריית בני ברק התנערה - והתנצלה

זמן קצר לאחר מכן פרסמה עיריית בני ברק הודעה מפתיעה המתנערת מהסרטון שהיא עצמה חתומה עליו. "קברניטי העיר הופתעו לשמוע על כך, ופנו לבירור מול הספק שנבחר לקדם את המאבק החשוב, שפעל בחוסר רגישות בביצוע המחאה", אמרו.
ראש העיר, הרב אברהם רובינשטיין, התנצל בפני הרכבת ושרת התחבורה: "צר לי על האופן בו התרחשו הדברים, בפרט צר לי על הפגיעה בשמם הטוב של עובדי הרכבת ומשרד התחבורה", הבהיר.
"שרת התחבורה, ח"כ מירי רגב, הנה ידידת אמת של העיר הפועלת רבות לסיוע לתושבי העיר, ובימים אלה ממש מקדמת מהלך תחבורתי רחב היקף לשדרוג מהפכני של מערך התחבורה בעיר. אין כל קשר בין המאבק המטרו לעובדי רכבת ישראל או לשרה רגב, ואני מתנצל בפניהם על עוגמת הנפש", חתם.

מאבק נגד נת"ע

לפני כחודש הודיע ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין, שיעתור לבג"ץ אם התכנון לקו המטרו M2 - שצפוי להתחיל לפעול בעוד עשור לפחות - לא יעבור בעירו. "החליטו בנת"ע (חברת נתיבי תעבורה עירוניים, א"ב, א"ז), להתעמר בבני עירנו ולהציע מסלול שעוקף את בני ברק ומנתק את 220 אלף תושביה ממרכז המדינה", אמר.
ל-ynet נודע אז כי בישיבות העבודה של משרדי הממשלה בעניין עלה חשש שמוחים חרדים בבני ברק לא יאפשרו חפירות מערכת ה-TBM, שאמורה לכרות את המנהרה התת-קרקעית של הקו במהלך השבת. רובינשטיין כתב לשרה רגב: "ריח חריף של אפליה על רקע דתי ומגזרי עולה מהתוכנית הזאת, ואנחנו לא ניתן יד למהלך מפריד ומפלה. תוכנית ההתנתקות של נת"ע מבני ברק תביא להשלכות כלכליות חסרות תקדים לעיר ולהידרדרות של עשרות אלפי משפחות אל מתחת לקו העוני".
מיד עם צאת הסרטון לרשתות החברתיות ספגה רכבת ישראל התקפות קשות מפוליטיקאים ומהציבור. ברכבת ישראל מיהרו להבהיר כי "האדם אינו מועסק על ידי רכבת ישראל או חברות הנותנות לה שירותים כלשהם. הוא הורחק מהתחנה על ידי צוותי הרכבת באופן מיידי", והוסיפו כי נשקלים צעדים משפטיים נגד האיש.
המשטרה הודיעה כי מבדיקה שערכה עולה כי הסרטון מבויים. "מדובר באנשים שצילמו את עצמם, כאשר אחד מהם מביים מצב שבו מונעים מאדם שהתחפש לחרדי להיכנס לרכבת", נמסר. "ככל שרכבת ישראל תבקש להתלונן, הנושא ייבדק".

ארגונים דורשים מרגב: התנצלי

בארגוני החברה האזרחית רגילים לבקר את הרכבת ואת רמת השירות לנוסעים, אך היום הם התייצבו לצד עובדי הרכבת והמנכ"ל לנוכח הקריאות לביצוע "תחקיר" בנושא.
בארגון "בארכבת" פנו למירי רגב: ‏"קודם טענת לא 'בבית ספרך', כאילו שעובדי ועובדות הרכבת ינהגו או יקבלו התנהגות פסולה שכזו. לפחות תתנצלי, אם לא כלפי מיכה מייקסר אז כלפי עובדי הרכבת שלא היו מאפשרים לדבר כזה להתקיים. אחלה שנתת הנחיות, תנחי גם את השר לבטחון פנים להשיב את תחושת הביטחון לנוסעי הרכבת".
שמרית נוטמן מנכ"לית ארגון "15 דקות" אמרה כי: ״אולי במקום להביע זעזוע בטוויטר, היה פשוט יותר כי השרה תפנה לרכבת ישראל ותגלה שלא מדובר בכלל בעובדי רכבת, אלא בכמה מתחזים שצילמו שם בלי רשות.
"תפקידה של שרת התחבורה במדינת ישראל הוא לדאוג לנוסעי ולמפעילות התחבורה הציבורית שמתמודדים כבר תקופה ארוכה עם משבר תחבורתי שהוחרף בשל הקורונה. אולי במקום ללבות את הרוחות בשביל רווחים פוליטיים, תייטיב השרה אם תעצור את הפקרת הנוסעים בתחנות האוטובוסים, תגדיל את שעות פעילות הרכבת ותקים מוקד ׳זמן אמת׳ שיידע לתת מענה ללקוחות התחבורה הציבורית התקועים בדרך".

"הסרטון משקף את הסטיגמה כלפי הציבור החרדי"

סגן שר התחבורה, אורי מקלב אמר בתגובה: "אנחנו שמחים לראות שזה לא מקרה אמיתי. דבר כזה לא יכול היה לקרות ברכבת ישראל, אך זהו סרטון המשקף מצב בו הציבור החרדי סובל מתדמית של מפיצי מחלות, הציבור החרדי סובל מהקורונה יותר מכל ציבור אחר, יש לא מעט הכפשות והשמצות כנגד בציבור החרדי בגלל הדבר הזה".
2 צפייה בגלריה
אורי מקלב יהדות התורה באולפן אולפן ynet
אורי מקלב יהדות התורה באולפן אולפן ynet
אורי מקלב, סגן שרת התחבורה
(צילום: אבי מועלם)
הוא קרא לחברי חברי הממשלה: "כאשר אנחנו מקבלים החלטות לראות את התמונה הכוללת, וההשלכות המקיפות על כל החלטה, הדברים האלה יש לקחת בצורה מאוזנת - כמו שהנושאים הכלכלים והחינוכיים נלקחים בחשבון בטרם קבלת ההחלטה כך ההשלכות התדמיתיות צריכה להיות בחשבון. במגפה הזו האחד תלוי בשני, וצריך לחזק האחד את השני, ולא לדחות אחד את השני".
יו"ר סיעת הליכוד בבני ברק, יעקב וידר, אומר כי "בני ברק נמצאת באחת התקופות הקשות בתולדותיה: הקורונה משתוללת בעיר, משפחות ועסקים בעיר קורסים כלכלית, מוסדות החינוך נסגרו והוטל סגר ליילי ובמקום לעסוק אך ורק במיגור הקורונה - עסקני העירייה משתמשים במיליוני השקלים שקיבלנו מהממשלה למלחמה בקורונה כדי לשכור עוד ועוד יועצים וליצור פרובוקציות תקשורתיות, שפוגעות בכבודם של תושבי בני ברק ושל הציבור החרדי כולו.
"כיו"ר ועדת הביקורת העירונית עדיין לא קיבלתי הסבר מי אישר העברת כספי ציבור לכך ומדוע, בטח בתקופה מורכבת כל כך, וככל שלא אקבל תשובות המניחות את הדעת, אנחה את מבקרת העירייה לפתוח בבדיקה רשמית בנושא".