הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, קובע כי לא ניתן לקיים את מצוות קריאת מגילת אסתר באמצעות תוכנת "זום" או בשידור חי אחר. בקובץ הלכות שפרסם לקראת חג פורים, שיצוין בסוף השבוע הבא תחת מגבלות הקורונה, הדגיש "הראשון לציון" כי יש להקפיד להשתתף בקריאות רגילות, כבכל שנה, וקרא לפצלן לקבוצות קטנות על מנת לצמצם את ההתקהלויות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב יוסף נועד היום בלשכתו עם פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש - פגישה שבסיומה פרסם הנחיות לציבור לקראת "שבת זכור" הקרובה, שלפני פורים, והחג עצמו. בין היתר קרא לבטל את המסיבות הנערכות מדי שנה בישיבות ובמוסדות החינוך, ו"לקיים השמחה בחוג משפחתי מצומצם בבתים".
את מצוות "משלוח המנות" קבע הרב כי יש להסתפק בעיקר ההלכה, ולהעניק משלוחים - שתי מנות לאדם אחד בלבד - ולא להרבות בנמענים כנהוג. לעומת זאת, ב"מתנות לאביונים" - אף היא אחת מארבע מצוות הפורים - קרא דווקא להרבות בשנת הקורונה, שבה רבים נקלעו למצוקה כלכלית, אך הדגיש כי יש להעדיף לחלק את הצדקה תוך שמירה על ריחוק חברתי – למשל בהעברה בנקאית.
1 צפייה בגלריה
הרב יצחק יוסף ונחמן אש
הרב יצחק יוסף ונחמן אש
הרב הראשי יצחק יוסף בפגישה עם פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש
(צילום: יעקב כהן)
באשר לקריאה בתורה של "פרשת זכור", מצווה שנתית חשובה שהחיוב בה חל בשבת הקרובה, כתב הרב הראשי כי גם אותה יש לפצל ולקיים בקבוצות קטנות, כאשר בני נוער שאינם מחוסנים או מחלימים יישמעו אותה בנפרד כדי שלא לסכן את המבוגרים. הוא הוסיף כי בשנה זו יש לקבל את עמדת הפוסקים הפוטרים נשים וילדים ממצווה זו, כדי למנוע התקהלויות מיותרות.

קריאת מגילה - ב"תו הירוק" למתחסנים

בדיון בקבינט הקורונה היום (ב') אושר המתווה לקראת חג הפורים שיחול בסופ"ש הבא, ובתוכו היתר לפתיחת בתי הכנסת לתפילות לפי מתווה התו הירוק למחוסנים (50% תפוסה במבנה ברישום מראש), או לחלופין תפילות של עשרה בפנים ועשרים בחוץ.
לאחר לחץ מצד המפלגות הדתיות והחרדיות, אושר לפתוח את בתי הכנסת כבר מהשבת, לפי מתווה הפעימה השנייה שיחל ביום א' ללא מחוסנים - עשרים מתפללים בחוץ ועשרה בפנים. ביום א' ייפתחו בתי הכנסת לפי מתווה התרבות של "התו הירוק" למחוסנים, בתפוסה של עד 50% (כך למשל, בבית כנסת המכיל מאתיים מתפלים, יורשו להתפלל מאה מחוסנים) וברישום מראש - אף כי טרם הוברר כיצד ייעשה הדבר בבתי הכנסת.
פרופ' אש הציג במהלך הדיון מתווה הגבלות לחג פורים, במטרה למנוע הדבקה המונית במהלכו. לפי המתווה שאושר ייאסרו במהלך החג מסיבות, תהלוכות עדלאידע ואירועים רבי משתתפים. "משאיות שמחה" אושרו ללא התקהלויות.
עוד אושר כי סעודות חג ייערכו במסגרת משפחתית-גרעינית בלבד, בהחרגת ילדים נשואים שיורשו להשתתף בסעודת החג. השנה יימתח פורים על פני שלושה ימים מאחר והוא חל בימים שישי-שבת, והמשמעות היא שחלק ממנהגי היום - כגון בערים המוקפות חומה (ירושלים למשל) יידחו ליום א', אך ברוב ערי ישראל יחגג פורים ביום ו', וסעודות הפורים יוקדמו ויתקצרו השנה מפאת השבת.