בדיון בקבינט הקורונה היום (ב') אושר המתווה לקראת חג הפורים שיחול בסופ"ש הבא, ובתוכו היתר לפתיחת בתי הכנסת לתפילות לפי מתווה התו הירוק למחוסנים (50% תפוסה במבנה ברישום מראש), או לחלופין תפילות של עשרה בפנים ועשרים בחוץ.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לאחר לחץ מצד המפלגות הדתיות והחרדיות, אושר לפתוח את בתי הכנסת כבר מהשבת, המכונה "שבת זכור" שבה יש חיוב לשמוע את פרשיית "זכור את אשר עשה לך עמלק". שר הפנים, אריה דרעי, אמר במהלך הישיבה כי אנשים מקפידים להגיע מידי שנה "ללא קשר לסוג הכיפה שעל ראשם, גם מסורתיים", לדבריו - ודרש למצוא פתרון. "צריך למצוא דרך. אם ביום ראשון פותחים את המסחר, לך תסביר לאנשים למה לא פתחו את בתי הכנסת בשבת בבוקר כדי לשמוע פרשת זכור".
בעקבות הדברים הוסיפו במשרד הבריאות את שבת זכור למתווה, והודיעו כי כבר השבת ייפתחו בתי התפילה לפי מתווה הפעימה השנייה שיחל ביום א' ללא מחוסנים - עשרים מתפללים בחוץ ועשרה בפנים. ביום א' ייפתחו בתי הכנסת לפי מתווה התרבות של "התו הירוק" למחוסנים, בתפוסה של עד 50% (כך למשל, בבית כנסת המכיל מאתיים מתפלים, יורשו להתפלל מאה מחוסנים) וברישום מראש - אף כי טרם הוברר כיצד ייעשה הדבר בבתי הכנסת.
פרופ' אש הציג במהלך הדיון מתווה הגבלות לחג פורים, במטרה למנוע הדבקה המונית במהלכו. לפי המתווה שאושר ייאסרו במהלך החג מסיבות, תהלוכות עדלאידע ואירועים רבי משתתפים. "משאיות שמחה" אושרו ללא התקהלויות.

דרעי מסתייג: "מסחר כן ותפילה לא?"

עוד אושר כי סעודות חג ייערכו במסגרת משפחתית-גרעינית בלבד, בהחרגת ילדים נשואים שיורשו להשתתף בסעודת החג. השנה יימתח פורים על פני שלושה ימים מאחר והוא חל בימים שישי-שבת, והמשמעות היא שחלק ממנהגי היום - כגון בערים המוקפות חומה (ירושלים למשל) יידחו ליום א', אך ברוב ערי ישראל יחגג פורים ביום ו', וסעודות הפורים יוקדמו ויתקצרו השנה מפאת השבת.
במהלך הדיון הביע השר דרעי הסתייגויות רבות מהמתווה המסתמן שכולל פתיחה של המסחר בשבוע הבא, ואלו נגעו, בין היתר, בהגבלת המשתתפים בחתונות ופתיחת בתי הכנסת: "לא יעלה על הדעת שאנחנו פותחים כמעט את הכל אבל לא בתי תפילה", אמר.
"לגבי חתונות, המתווה של 20 איש לא רציני כי רק המשפחה הקרובה זה יותר. חייבים להגדיל את האפשרות. צריך לבנות מתווה אחר לחתונות. פותחים איצטדיונים, משחקים, הופעות וחתונות לא? למה לקניון אפשר להכנס ולחתונה לא?"

קבר רשב"י לא ייסגר. המשטרה - "מודאגים"

במשרד הבריאות ובמשרד לבטחון פנים ביקשו את סגירת מתחם קבר הרשב"י שבמירון לסוף השבוע הזה. הסיבה: הילולה המכונה בלשון העם "מיני מירון". מדובר בהתכנסות המתקיימת מידי שנה בתאריך ז' באדר, יום פטירת משה רבנו, שמקום קבורתו לא נודע. המאמינים עולים לציון הרשב"י כתחליף. לפי המשרד לשירותי דת מגיעים מדי שנה כ-15 אלף איש לאורך היממה (כלומר, לא סביב אירוע מרכזי אחד), והשנה, בשל מזג האוויר החורפי, הצפי הוא לצמצום משמעותי של מספר החוגגים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אבי חי)
בסופו של דיון הוחלט לסגור את מתחם קבר רשב"י לכניסת מתפללים החל מיום ה', ו' באדר ועד יום א' (18/2-21/2).
הרבנים הראשי לישראל, דוד לאו ויצחק יוסף, נועדו היום (כל אחד לחוד) עם פרופ' אש, וסיכמו על ההיערכות לקראת שבת זכור וימי הפורים. הרב דוד לאו אמר כי הפרויקטור סיכם איתו על אפשרות תפוסה של עד 50% מהמתפללים בבית הכנסת, וללא ילדים. הרבנים קראו להתייחס לשמירת ההנחיות ולצמצם את החגיגות בימים אלה.
פורסם לראשונה: 15:09, 15.02.21