החלטות בג"ץ להכיר בגיור הרפורמי ולאפשר הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח, היו אמורות להפוך לקמפיין הבחירות היעיל ביותר של יהדות התורה. גם תחושת הרדיפה של הציבור החרדי בתקופת הקורונה ואמירות בוטות כמו זו של אביגדור ליברמן, שהיה מעמיס את החרדים על מריצה ומשליך אותם למזבלה - היו אמורות לעשות את העבודה, בדרך למנדט התשיעי.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אבל אווירת ההסתה ושנאת הדת, שבבחירות כתיקונן מניעה את הבייס לשלשל ג' לקלפי, לא בהכרח תספיק הפעם. לצד האויבים מבחוץ, שהיו אמורים ללכד את המחנה סביב המפלגה החרדית, הצטרפו הפעם גם שני "אוהבים", יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' - ומספר 3 ברשימתו, איתמר בן גביר.
כפוליטיקאים פופולאריים במגזר הם מצליחים לסחוף אחריהם לא מעט חרדים - ולא רק מהפריפריה. וכך, במקום למקסם את הפוטנציאל ולגדול עוד על גב ליברמן והבג"ץ, מוצאת עצמה יהדות התורה נלחמת בעיקר על שמונת המנדטים הקיימים, ומודאגת מהסקרים המעמידים אף את השביעי בסכנה.

החלופה הלגיטימית

ברקע לחששות הכבדים במפלגה עומדת תחושת אכזבה מצד חרדים רבים, שלראשונה מטילים על נציגיהם לפחות חלק מהאחריות לפגיעה באינטרס המגזרי. כמי שהיו שותפים בכירים בקואליציה, הם לא הצליחו לטרפד את החלטות קבינט הקורונה שהשפיעו על החברה החרדית, ונתפסו שם פעמים רבות כהתנכלות וכרדיפה, וגם לא השכילו למנוע את פסיקות בג"ץ בנושאי דת ומדינה בהקדמת רפואה למכה.
2 צפייה בגלריה
 שלמה פולק (מימין) ואברהם לייב בורשטיין
 שלמה פולק (מימין) ואברהם לייב בורשטיין
שלמה פולק (מימין) ואברהם לייב בורשטיין
(צילום: נחי ויס)
המחלוקות הפנימיות בתוך יהדות התורה והעסקנות סביב חצרות הרבנים הבכירים המנהיגים אותה, רק תורמות לאווירה הזו, ורבים החליטו כי אינם מחויבים עוד להוראות "גדולי ישראל" בנוגע להצבעה בבחירות.
עד עתה הזליגה החוצה הייתה מצומצמת יחסית, שכן לא קמה אלטרנטיבה ראויה שאותם חרדים עצמאים מזדהים עם ערכיה ויכולים להצביע לה בלב שקט. מי שבכל זאת "שתה" את קולות המאוכזבים היה הליכוד, בזכות הערצתם לבנימין נתניהו שגברה על האידיאולוגיה. כעת, כאמור, על רקע משבר הקורונה, הזליגה המתונה עלולה להפוך לזרימה חזקה, ובנוסף, הפרידה של סמוטריץ' מנפתלי בנט מיצבה אותו כמועמד אטרקטיבי, וחשוב מכך - חלופה לגיטימית ליהדות התורה.

מלחמה ברחוב החרדי

בנושאים רבים יו"ר הציונות הדתית לא חולק עם החרדים השקפת עולם דומה, אך בכל הקשור לסוגיות דת ומדינה ולרווחת המגזר, הוא הוכיח את עצמו כבעל עמדות זהות, ובכמה הזדמנויות בשנים האחרונות אף "עקף מימין" את נציגיהם בש"ס וביהדות התורה, איתגר והביך אותם. גם הדימוי הצעיר והחצוף שלו, והעובדה שהפגין עשייה רבה כשר תחבורה לצד זמינות ונגישות לציבור הרחב, הפכו אותו לאהוד מאוד בקרב חרדים רבים, בעיקר צעירים.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"מצביעים לו ומקווים שנוכל לחזור יום אחד הביתה". בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כעת סמוטריץ' יודע לנצל זאת היטב בקמפיין ממוקד, בתקווה לזכות בקולות מצביעי ג' המאוכזבים, ובעזרתם להתרחק עוד יותר מאזור הסכנה של אחוז חסימה. אם במשך השנים היה הסכם בלתי כתוב בין המפלגות הדתיות והחרדיות כי כל אחת מתמקדת בבייס שלה, ולא פועלת לשכנוע מצביעים של חברתה לתמוך בה - הפעם הצליח יו"ר הציונות הדתית לעורר את זעמם של ראשי יהדות התורה, כשיצא לסיורי שטח סוחפים במעוזיה, הקים מטה הסברה ייעודי ופרסם סדרה של סרטוני רשת וחומרי תעמולה אחרים המכוונות לציבור בוחריה.
המפלגה החרדית ותומכיה לא נשארו חייבים, והחזירו מלחמה שערה בדמות קמפיין נגדי - חלקו רשמי, מטעמה, וחלקו אנונימי – ובו מוצג סמוטריץ' כאדם פזיז ואימפולסיבי, לאומני וחסר אחריות, המחויב בעיקר לציבור הדתי-לאומי, בעוד שבחרדים הוא מתכוון רק להשתמש ולזרוק.

"אין חלוקה צודקת"

"בדי-אן-איי שלי זורם ג' כבר מאה שנה, מאז שסבא שלי הגיע מפולין והכול. אבל אם ההורים רבים כל כך חזק, לפעמים הילד צריך לצאת לאומנה ולשכור חדר במקום אחר - וזה מה שאני הולך לעשות", אומר אברהם לייב בורשטיין, בריאיון לאולפן ynet. "ביד רועדת אני אשים את סמוטריץ', שהוא ציונות דתית, והוא הכי קרוב והכי פחות יזיק מכל השאר".
בורשטיין מסביר כי ביהדות התורה שאותה הוא מכנה "המפלגה שלי שעוד אחזור אליה", לדבריו, "אין בחירות פנימיות כבר הרבה שנים, עשרות שנים. ולכן אין חלוקה צודקת, ויש כמה יחידים חזקים שהשתלטו שם על הכול - ובעיקר הביאו שיתוק לחברי הכנסת הטובים שם, שהם באמת מצוינים אך לא יכולים ללחום כמו שצריך".
אתה מרגיש שליצמן וגפני לא מייצגים אותך?
בורשטיין מסביר כי הוא לא כורך את ליצמן וגפני בנשימה אחת. האחד מייצג את מפלגת אגודת ישראל והשני את דגל התורה, שהתאחדו לסיעת יהדות התורה. "אגודת ישראל היא המפלגה המקורית, ואילו דגל התורה היא המפלגה השנייה שהקים הרב ש"ך ובהמשך את ש"ס של הספרדים. כך שיש קבוצות וחובה ללכת לבחירות פנימיות. עד שזה יקרה, לצערי ולצערם של עוד חברים שלי, ואנחנו אומרים 'געוואלד', נשים הפעם ט' - ומקווה שבפעם הבאה לא נצטרך ונוכל לחזור לאגודת ישראל".

"בגלל ההסתה"

מנגד, שלמה פולק, שדווקא הצביע בשנים האחרונות ליכוד - בחר לחזור הביתה והסביר כי כל קול ליהדות התורה הוא, בסופו של דבר, קול לבנימין נתניהו. "הפעם אני מצביע ליהדות התורה רק בגלל ההסתה נגד הציבור החרדי, בין אם מצד פוליטיקאים, ובין אם מהתקשורת. רק אתמול חבר שלי לעבודה, ברדיו קול חי, הותקף נטו בגלל ההסתה הזאת".
פולק מבהיר כי "גם הפעם תכננתי להצביע לנתניהו, נטו בגלל הכרת הטוב. גם חיסונים, גם הסכמי שלום וגם הרדיפה נגדו. אבל להצביע ליהדות התורה זה כמו להצביע לביבי". לדבריו, חברים רבים שהוא מכירים מתכוונים להצביע דווקא לסמוטריץ'.
"הוא מנסה לקרוץ לציבור החרדי כדי לגרוף כמה שיותר קולות", פולק אומר. "אני מקווה שזה לא יקרה. מי שמתלבט אם בכלל ללכת להצביע, אז שיצביע לסמוטריץ' כי אנחנו חייבים אותו. הוא חייב לעבור, כי בלעדיו לביבי אין ממשלה. אבל חרדי שהולך להצביע, שיצביע כמו שהרבנים מבקשים, כפי רבותיו, או ג' או ש"ס".
בורשטיין לא מסכים: "כדי שנוכל להצביע לבית שלנו, צריך לפעמים קצת לצאת מהבית, זה לא שמעכשיו הציונות הדתית זה הבית שלנו, גם לא מח"ל, למרות שיש לנו הכרת הטוב לנתניהו, וכמו שהוא אמר בעצמו - הצבעה לג' זה הצבעה לנתניהו. אבל יש בעיה פנימית באגודת ישראל שצריכה להיפתר, וזה הסיפור. 'עת לעשות לה' הפרו תורתך'", והוא מסביר: "לפעמים צריך להפר חוקים כדי לשמור על התורה, אז זה הסיפור פה".