די מסובך פיזית להגיע לארץ בגלל הקורונה, אבל המועמדים לעלייה מצרפת מצאו דרך לעקוף את המכשול: מרכז קליטה וירטואלי להכנת העולים לפני שהם מגיעים לארץ.
היוזמה החדשה של עמותת "קעליטה", ארגון הגג של עולי צרפת בישראל, בשיתוף עם הסוכנות היהודית, תאפשר למועמדים לעלייה לעשות את כל התהליך הבירוקרטי ובירור האפשרויות באופן וירטואלי. קראו עוד בערוץ היהדות: אומן: שישה חסידים חלו בקורונה האישה שקראה לחמלה: טיול במנהרת הזמן הלמדנית / פרופ' רוחמה וייס סליחות בטלפון ומסכה על השופר: הנחיות הרב הראשי לראש השנה בקורונה
המרכז הווירטואלי מאפשר למועמדים לעלייה לקבוע פגישות וירטואליות דרך תוכנת "זום" עם כל מומחי הקליטה בישראל: יועצי השמה בשוק העבודה הישראלי, גורמים המתמחים בייעוץ והכוונה תעסוקתית, סדנאות הכשרה מקצועיות, פרויקטורים, אנשי קשר ברשויות המקומיות, נציגי למעלה מ-30 עמותות המתמחות בתחומים שונים ועוד.
3 צפייה בגלריה
יורם וג'סיקה ויצמן עם ילדיהם
יורם וג'סיקה ויצמן עם ילדיהם
עולים מצרפת מגיעים לישראל בשנה שעברה
(צילום: מוטי קמחי)
אריאל קנדל, מנכ"ל ארגון "קעליטה", אומר כי "הקורונה פגעה בכל העולם, אך הקהילה היהודית בצרפת ספגה מהלומה כואבת במיוחד: מאות נפטרים, שיעורי תמותה ותחלואה גבוהים - פי 8 יותר חולים בקהילה היהודית בצרפת לעומת כלל החברה הצרפתית במדינה - ותחושת אפוקליפסה בקרב הקהילה.
"נתונים אלה, באופן טבעי, גורמים לעלייה של מאות אחוזים, ברצון של יהודי צרפת לעלות לישראל. לאור זאת, יצרנו את מרכז הקליטה הווירטואלי בתקופה בה לא ניתן לקיים בצרפת ירידי עלייה פיזיים. אנו מקווים שהוא יעזור לאלפי עולים בתהליך העלייה והקליטה ויקצר את הדרך מצרפת לישראל".

צרפת: תמותה גבוהה ואנטישמיות

קנדל מוסיף כי הקורונה בצרפת גבתה מהקהילה היהודית אבדות גבוהות בנפש. "מספרי התמותה בקרב הקהילה היו גבוהים, ואין כמעט יהודים שלא הושפעו מהמחלה בדרך זו או אחרת. יהודים בכל הקהילות הגדולות של פריז, מארסיי, שטרסבורג ועוד נדבקו בקורונה והיו גם מתים בקרב דיירים של בתי אבות יהודיים. הקורונה גם פגעה בחיי הקהילה, בבתי הכנסת ובכל הפעילות של החינוך היהודי הפורמלי והבלתי פורמלי".
3 צפייה בגלריה
שרת הבריאות של צרפת לשעבר אנייס הוזין מרעילה באר
שרת הבריאות של צרפת לשעבר אנייס הוזין מרעילה באר
שרת הבריאות של צרפת לשעבר אנייס הוזין מרעילה באר
(monitor Antisemitism worldwide)
התמותה הגבוהה בקהילות היהודיות הצליחה לעורר מחדש מופעי אנטישמיות קלאסית ברחבי אירופה. ובכך, קריקטורה אנטישמית שהופצה בצרפת 3 חודשים מפרוץ המגפה, הציגה את שרת הבריאות לשעבר, אנייס בוזין היהודייה, כשהיא מרעילה באר בשמחה. האף הארוך מעיד על יהדותה.

לתת לכל עולה את הכלים לקליטה נכונה

"אין ספק שמדובר במשבר לא פשוט - וישנם רבים שחושבים על עלייה לארץ", אומר קנדל, "המטרה שלנו היא לתת להם את כל הכלים האפשריים כדי להצליח במשימה ואנחנו מקווים שגם המדינה תבין שיש פה הזדמנות לסייע לקהילות בתפוצות וכמובן להקל ולעזור בקליטת העולים שמגיעים".
3 צפייה בגלריה
 אריאל קנדל, מנכ"ל ארגון "קעליטה"
 אריאל קנדל, מנכ"ל ארגון "קעליטה"
אריאל קנדל, מנכ"ל ארגון "קעליטה"
(ארגון קעליטה)
על פי נתוני הסוכנות, בעשור האחרון עלו לישראל כ-255 אלף איש מכ-150 מדינות שונות. המדינות המובילות במספר העולים בעשור האחרון הן רוסיה, אוקראינה, צרפת, ארצות הברית ואתיופיה. 38 אלף הגיעו מצרפת, כאשר שנת השיא הייתה ב-2015 אז הגיעו קרוב ל-8,000 עולים לארץ. לפי מחקר שנערך בצרפת בשנים האחרונות, בין 60 ל-100 אלף יהודים מעוניינים לעשות עלייה בשלב זה או אחר לישראל.