מונקו הזערורית והעשירה בדרום-מזרח צרפת מפורסמת בחופיה היפים, בבתי המידות שלאורך הים ובבתי הקזינו הזוהרים שלה. עובדה קצת פחות ידועה היא שמחוץ לישראל, מונקו מחזיקה בשיעור הגבוה ביותר של תושבים יהודים במדינה כלשהי בעולם - מעל 5%, זאת על פי הנתונים שמסרו שני רבני המדינה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

למען האמת, אוכלוסייתה הכוללת של מונקו, שהיא למעשה עיר אחת, מונה כ-38,600 נפש בלבד, ועל כן היא אחת המדינות הקטנות ביותר בעולם. כ-2,000 היהודים המתגוררים בה מטפחים קהילה משגשגת, בין השאר הודות לבית כנסת מפואר שנפתח ב-2017.
עוד קהילות בערוץ היהדות: בקצה השני של העולם: הכירו את האוסראלים מכפר נידח ל"עיירה הקדושה": תחיית המתים של לובביץ' בלי בית כנסת, לבד במרחב: להיות יהודי דתי באלסקה הקהילה היהודית בבחריין: מחכים לפגוש ישראלים יוצאי בחריין הקהילה היהודית בקוסובו נרגשת: "סוף-סוף לא נצטרך לספק הסברים"
בית הכנסת אדמונד ספרא, שנבנה בזכות תרומה בגובה למעלה מ-10 מיליון דולר מאילי הבנקאות, שוכן בתוך מבנה בצורת ספר תורה, שחלקו הגלילי מחופה באריחי אבן ירושלמית. המבנה פונה לעבר נופי הים התיכון והמרינה המפורסמת של מונקו, אך אין בו חלונות כדי להשקיף עליהם.

פאר והדר בכל פינה

קהילת ספרא איננה חדשה, אך דניאל תורגמן - רב הקהילה מאז 2010 - אומר כי הבניין החדש "היה מנוע של צמיחה קהילתית, פשוטו כמשמעו". הודות לצורתו הנאה ולמיקומו המרכזי, "הוא מאפשר לנו למשוך הרבה אנשים שעוברים דרך מונקו, או יהודים שהקשר שלהם ליהדות נמצא עדיין בראשיתו".
5 צפייה בגלריה
יהודים בתפילה במרכז התרבות היהודית במונקו
יהודים בתפילה במרכז התרבות היהודית במונקו
בית הכנסת של חב"ד במונקו
(באדיבות הרב תנחום מתוסוף)
עיצובו דומה לזה של בית הכנסת אדמונד י' ספרא במנהטן, אך לגרסת מונקו יש גג שטוח התוחם ומסתיר תקרה כיפתית, אשר מתגלה רק מתוך המבנה בבוהק מסנוור. התאורה המלאכותית בפנים שופעת כל כך, שהיא מאפשרת לסחלבים לפרוח בעציצים הצמודים לקירות המעגליים. שבעה מעגלי עץ, כל אחד גדול מקודמו, מקיפים את בימת הרב. הם מתרחקים כאדוות לעבר הספסלים, המכילים כ-400 מושבים מרופדים קטיפה סגולה, בחצי עיגול. "כשיש מבנה כמו זה, זה בהחלט עוזר להביא עוד אנשים", מודה הרב תורגמן.
כמו רובה המכריע של האוכלוסייה כאן, גם מרבית היהודים הגרים בנסיכות נולדו מחוצה לה. קצתם הם מיליונרים שהגיעו בחיפוש אחר מקלט מס, שכן אין במונקו חובה לדווח על ההכנסות ואף לא לשתף בהן את הממשלה. אחרים הם בני המעמד הבינוני, עובדים במגזרי התיירות, ההימורים והבנקאות.
הקהילה היהודית חדשה ומגוונת יחסית. חבריה דוברים מגוון שפות ובאים מרקעים תרבותיים שונים. ישנו גם מגוון דתי מסוים, אם כי שני בתי הכנסת במדינה - ספרא והסניף של תנועת חב"ד – הם אורתודוכסיים באופן רשמי. ועם זאת, בכל אחד מהם יש גם חברים שאינם מקפידים במיוחד על ההלכה בבתיהם, כולל יהודים רבים דוברי רוסית בעלי עסקים, יזמים ישראלים ויהודים דוברי צרפתית ואנגלית הקשורים למגזר הבנקאי.

זה מקווה? זה ספא יוקרתי

מראהו של בית כנסת חב"ד דל בהשוואה לבניין ספרא. הוא ממוקם בקומת הקרקע של בניין מגורים, חלל התפילה שבו מכיל רק כ-80 מתפללים, ואין בו ריהוט מסוגנן כדוגמת זה שמתהדר בו בית הכנסת ספרא. "היהודים שחיים כאן לא מגיעים אלינו מסיבות חומריות, הם בדרך כלל אמידים", מספר תנחום מַתוּסוֹף, שליח חב"ד המנהל את מרכז התרבות היהודית של מונקו עם רעייתו, חני.
5 צפייה בגלריה
הרב דניאל תורגמן בתוך בית הכנסת אדמונד ספרא במונקו
הרב דניאל תורגמן בתוך בית הכנסת אדמונד ספרא במונקו
בית כנסת של חוג הסילון. הרב דניאל תורגמן בבית הכנסת אדמונד ספרא במונקו
(כנען ליפשיץ)
הוא נזכר במתפלל אחד שתהה מדוע צריך להיות מקווה טהרה בבית הכנסת, שהרי לרבים כל כך ממתפלליו יש בריכות שחייה משלהם. "הם צריכים אותנו בשביל הרוחניות ובשביל הקהילתיות, שזה משהו שאפשר להעניק גם בלי בניין יפהפה".
ובכל זאת, בני הזוג מתוסוף לוקחים בחשבון את רמת החיים שיהודים רבים במונקו כבר מורגלים בה. המקווה שלהם, למשל, דומה לספא יוקרתי, ואירועים לכבוד החגים נערכים לפעמים באחד המלונות הנוצצים בעיר - ולא בבית הכנסת. "שמע, אתה צריך להבין את הקהל שלך", אומר הרב מתוסוף.

בית הכנסת של האנגלית וזה של הצרפתית

בבית הכנסת של חב״ד, שבו כ-200 מתפללים קבועים, התפילות מתנהלות באנגלית לנוחותם של המתפללים הרבים שאינם דוברי צרפתית. אנגלית משמשת לפעמים גם בבית הכנסת ספרא, אך רוב השיח מתנהל שם בצרפתית.
5 צפייה בגלריה
אדם הולך מחוץ לבית כנסת "אדמונד ספרא" במונקו
אדם הולך מחוץ לבית כנסת "אדמונד ספרא" במונקו
המבנה החדש עזר להביא משפחות צעירות לחיק היהדות. מחוץ לבית הכנסת אדמונד ספרא
(כנען ליפשיץ )
הפשטות היחסית של בית הכנסת החב"די קוסמת גם לחלק מיהודי מונקו בני המעמד הבינוני, כמו משפחתה של מַהנַז גרוֹסיֵן, אם לשניים ילידת איראן. היא ומשפחתה עברו למונקו מז'נבה שבשווייץ לפני שבע שנים, בעקבות עבודתו של בעלה.
"האמת היא שלא רציתי במיוחד לגדל בני עשרה במקום חומרני מאוד", אמרה מהנז, שעובדת כמעצבת אופנה. "אנחנו לא מחוג הסילון. אני דווקא אוהבת שבית הכנסת שלנו נראה כמו כל בית כנסת נורמלי אחר בפריז או בלונדון. אני חושבת שהוא משדר את המסר הנכון".
אבל אפילו אחדים מהיהודים המיליונרים של מונקו מרגישים יותר בנוח בבית הכנסת של הרב מתוסוף, שיש בו, לדבריהם, קהילה צעירה ובינלאומית יותר. "זה מקום קטן, צנוע, אבל חמים ותוסס", אומר אהרון פרנקל, יליד ישראל ובעליה של קבוצת לויד לנדל"ן ותעשיות אוויר וחלל. הוא גר במונקו זה שנים רבות עם אשתו, ילידת קרואטיה, וחמשת ילדיהם. הוא גם נשיא ארגון "לימוד" של יהודי ברית המועצות לשעבר. "אולי הוא מזכיר לי את בני ברק", הוא מוסיף, כמי שגדל בעיר החרדית וצפופת בתי הכנסת. "לא משנה מה הסיבה, בית הכנסת שלי כאן נותן הרגשה של בית".

"קרן אור ליהודים"

בבית הכנסת של הרב תורגמן מתפללים, לדבריו, בעיקר יהודים ספרדים בני 60 ומעלה, אם כי המבנה החדש עזר להביא משפחות צעירות לחיק היהדות. מספר הביקורים בו עלה פי ארבעה מאז שופץ, ומספר טקסי בר המצווה וברית המילה גדל אף הוא באופן דרמטי, לכ-50 בשנה.
5 צפייה בגלריה
הרב תנחום מתוסוף קורא במגילת אסתר בפורים במונקו בשנת 2018
הרב תנחום מתוסוף קורא במגילת אסתר בפורים במונקו בשנת 2018
בתי הכנסת של ספרא ושל חב"ד מצוידים כל אחד במקווה ובגינה גדולה. הרב תנחום מתוסוף בבית הכנסת של חב"ד
(באדיבות מרכז התרבות היהודית במונקו)
לפני בלימת התיירות הבינלאומית בשל מגפת הקורונה, הובילה פתיחתו של בית הכנסת ספרא לגידול במספר היהודים שהגיעו לתפילות שבת מאוניות תענוגות. הללו עוגנות בדרך כלל במרינה הזוהרת, המוקפת בתי קפה ומסעדות (ומתהדרת גם בזירת החלקה תחת כיפת השמים הנשארת פתוחה עד לאמצע אפריל). "זה באמת הפך את העניינים להרבה יותר דינמיים כאן", אמר תורגמן. "בית הכנסת הוא כמו קרן אור שמושכת יהודים".
אחת המשפחות שנמשכו אל האור היא משפחת בּוֹריָה ומאשה מַייסוּרַאיֶה, יהודים רוסים שמוצאם מגיאורגיה ובבעלותם חברת ספנות בקַלינינגרד שברוסיה. הם עברו למונקו ב-2009 אבל "לא היה להם הרבה קשר ליהדות" לפני פתיחת בית הכנסת החדש ב-2017, כדברי מייסוראיה. באותה שנה הם החליטו לתכנן בר מצווה לבנם הצעיר, אלכסיי. "המקום הזה מזמין, מקום שבו מיד מרגישים בנוח", הוא אומר. "הצענו אותו לאלכסיי והוא מיד אמר כן".

חצי שעה מהעיר ניס

במונקו אין בית ספר יהודי, אם כי שני בתי הכנסת מפעילים תוכניות ללימודי יהדות ועברית בימי ראשון, וגם פעילות לנוער במהלך חופשות. הורים דתיים יותר שולחים את ילדיהם לאחד מבתי הספר היהודיים בניס שבצרפת, מרחק כ-16 ק"מ, המשמשת גם מקור למזון הכשר הטרי המגיע למונקו.
5 צפייה בגלריה
מבט על נמל הרקול במונקו ב-2017
מבט על נמל הרקול במונקו ב-2017
במונקו אין בעיה להסתובב עם כיפה. תקריות אנטישמיות הן נדירות ביותר והמשטרה מפגינה נוכחות איתנה
(John Greim/LightRocket באמצעות Getty Images)
שלא כמו בניס, שם יהודים רבים אינם מרגישים בטוחים, במונקו אין בעיה להסתובב עם כיפה. תקריות אנטישמיות הן נדירות ביותר והמשטרה מפגינה נוכחות איתנה. יש בה שוטר אחד לכל כ-70 תושבים, יותר מאשר פי-ארבעה מן הממוצע באיחוד האירופי.
מונקו, נסיכות פרלמנטרית עם בית מלוכה משלה, משתרעת על פני שטח קטן יותר מאשר הסנטרל פארק בניו-יורק, והיא המדינה בעלת צפיפות האוכלוסין הגדולה בעולם, על פי חטיבת האוכלוסייה של המחלקה לכלכלה וחברה של האו"ם.
מיליונרים מהווים כשליש מן האוכלוסייה - שיעור גבוה יותר מאשר בכל מקום בעולם, על פי דו"ח העושר של נייט פרנק מ-2019. ב-2018 היה התמ"ג השנתי לנפש במונקו 185 אלף דולר, יותר מפי-שלושה מן הסכום בארצות הברית.
בתי הכנסת של ספרא ושל חב"ד מצוידים כל אחד במקווה ובגינה גדולה. בזכות הגינה ניתן היה לקיים תפילות בחוץ בימים הנוראים, למרות הצעדים המקומיים המגבילים או אוסרים לחלוטין על התקהלויות במתחמים סגורים כדי לבלום את התפשטות וירוס הקורונה. "תמיד נהנינו מן החצר, משום שהודות לה יש לבית הכנסת שלנו סוכה משלו בסוכות", אומר הרב. "רק שלא חשבנו שהסוכה שלנו תהפוך לבית הכנסת".