הרב הראשי לישראל, דוד לאו, מביע לראשונה הסכמה עקרונית לסגירת בתי הכנסת ביום כיפור. יממה לאחר שהעריך באוזני ראש הממשלה וראש המל"ל כי ציבור המתפללים לא יישמעו להנחיות כל עוד לא מוטלות הגבלות דומות על משתתפי ההפגנות בבלפור, משמיע הרב תמיכה בסגירת בתי הכנסת, במנותק מהמחאות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב לאו מבהיר כי יתמוך בהחלטה לאסור קיום מנייני תפילה בחללים סגורים, גם אם מחאות מתנגדי הממשלה יימשכו כרגיל, במידה ש"גורמי הרפואה יחליטו שזה הדבר הנכון לעשות ולא די במתווה המקטין מאד את הסיכון כדי להימנע מפיקוח נפש".

1 צפייה בגלריה
 הרב הראשי, דוד לאו
 הרב הראשי, דוד לאו
הרב הראשי, דוד לאו
(צילום: שלומי כהן)

עם זאת, שב הרב הראשי והדגיש כי "הבעיה היא שהציבור לא יציית אם הסגר לא יהיה מלא, ובמקומות אחרים תהיה התקהלות שלא תיאכף, ואז התוצאה תהיה הצטופפות מסוכנת יותר", ולכן ביקש מראש הממשלה לפעול למתווה מוסכם לכלל הפעילויות.

רמת גן ושהם סוגרות את בתי הכנסת

לאחר שאיים אתמול (יום ג') להתפטר בטענה שלא יוכל להסביר לציבור המתפללים מדוע ניתן לקיים הפגנות ולא תפילות, המשבר מול שר הפנים, אריה דרעי, מחריף נוכח ההצעה למנוע לחלוטין תפילות - גם במרחב הציבורי.
דרעי ירד בכעס משיחת וידיאו שקיים עם ראש הממשלה והשרים היום (ד') לפני כינוס קבינט הקורונה, לאחר ויכוח סוער: "לא אתן למנוע תפילות במדינת ישראל, גם במרחב הציבורי", אמר.
בשוהם לא המתינו להחלטת הממשלה, והודיעו כי בתי הכנסת נסגרים. רב היישוב וראש רבני צהר, הרב דוד סתיו, יחד עם ראש המועצה, איתן פטיגרו, החליטו על סגירת בתי הכנסת מליל שבת הקרוב וביום הכיפור יתקיימו התפילות במרחב הפתוח בלבד.


גם ברמת גן החליטו על סגירת בתי הכנסת: "לאור הנתונים הקיצוניים והמחמירים לא נמתין לראות מה ומתי תחליט הממשלה", מסר ראש העיר, כרמל שאמה הכהן, "ובהתייעצות עם רב העיר הוחלט לסגור את כל בתי הכנסת לאלתר עם כל הכאב והצער שבדבר".
הוא הגדיר את ההחלטה "קשה וכבדה" בשל החום הכבד הצפוי בתפילות בצום, ולכן יפרסם רב העיר, אהרון כץ, המלצה לקיצור התפילות. "לא נותר הרבה זמן לספק מענה לכל קהילה וקהילה בעיר, שבאופן טבעי מגיעה לשיא גודלה בתפילות יום הכיפורים, אך נעשה כל מאמץ ונשקיע ככל שיידרש כדי שקדושת היום תשמר מחד גיסא, ובריאות הציבור באותה המידה במקביל".

הרב דוד יוסף: גם בדורות קודמים סגרו בתי כנסת

במהלך השבוע האחרון נשמעו קריאות גוברות והולכות מצד רבנים להעביר את כלל התפילות למרחב הפתוח בעקבות העלייה המאסיבית בתחלואה. היום התפרסמה קריאה של הרב דוד יוסף, רב שכונה וראש כולל בירושלים, חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס: "לסגור באופן מיידי את כל בתי הכנסיות ובתי המדרשות, ולהתפלל רק במרחב הפתוח".
הרב יוסף אמר כי "כבר היו דברים מעולם. בדורות קודמים כשהיו מגיפות, גדולי ישראל עשו את זה. לכן חובה קדושה על כולנו לסגור באופן מיידי את כל בתי הכנסיות".
הוא הוסיף כי "אם אפשר להתפלל במרחב הפתוח עם מסכות ושמירת מרחק, מה טוב, ואם לא - להתפלל ביחידות. דברים אלה אמורים גם לגבי יום הכיפורים. חמירא סכנתא מאיסורא (הסכנה חמורה מהאיסור)".

רבני צהר: המניינים שלנו עוברים לשטח הפתוח

מוקדם יותר השבוע הוציא ארגון רבני צהר קריאה לגבאי המניינים לנהוג באחריות, ולהעביר את התפילות למרחבים הפתוחים תוך קיצור תפילות הבוקר למינימום ההכרחי.
במקביל קרא הארגון למארגני ההפגנות להשעות את הפגנותיהם בעת הסגר, כדי להגביר את הסולידריות בחברה הישראלית הנחוצה בעת הזו כדי לנצח את הקורונה.
"הארגון קורא בכאב גדול לממשלה שלא לחשוש מלחץ ציבורי, ולקבל את המלצות הדרג המקצועי לסגור את בתי הכנסת עד יעבור זעם", מסרו. ארגון רבני צהר העביר את כלל 500 מנייני יום הכיפורים שהם מארגנים בקפסולות ברחבי הארץ, אל השטחים הפתוחים, "במטרה לשמור על בריאות הבאים להתפלל ביום הקדוש".
עם זאת, הרב המקובל יצחק בצרי ביקש לדבוק במתווה ראש השנה, שכלל תפילות בקפסולות קטנות: "בריאות הגוף חשובה כמו בריאות הנפש", אמר. "בכוחן של תפילות לתת כוחות להתמודדות עם המצב לחלק ניכר ומשמעותי בציבור".
לממשלת ישראל אמר: "אנא, אל תמנעו מעם ישראל לחזק את רוחו. עמידה של שעות בחוץ מסוכנת לבריאות. קבוצות קטנות בשטחי בתי ספר ובכפוף להנחיות ההתקהלות, תאפשר לעם ישראל גם להתפלל וגם לעמוד בהנחיות".