נתונים מדאיגים על תפיסת השואה, ערב יום השואה הבינלאומי: מחקר ניטור רשת שביצעה התנועה למאבק באנטישמיות CAM מצא עשרות מיליוני פוסטים, ציוצים וטוקבקים שקשרו בין השואה לקורונה, וחשף את ממדיה של התופעה המכונה "בנאליזציה של השואה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
4 צפייה בגלריה
ניצולת השואה ורה גרוסמן קריגל, ששרדה את ניסויי מנגלה
ניצולת השואה ורה גרוסמן קריגל, ששרדה את ניסויי מנגלה
ניצולת השואה ורה גרוסמן קריגל, ששרדה את ניסויי מנגלה
(מתוך הקמפיין העולמי של CAM)
במסגרת הניטור, שבוצע בידי חברת בזילה בתקופה של שנתיים (ינואר 2020 עד דצמבר 2021), נסרקו רשתות חברתיות ובהן פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ויוטיוב, פורומים, בלוגים וכן תגובות לידיעות חדשותיות בשפות אנגלית, עברית, ספרדית, ערבית וצרפתית – ונבדקו בהן עשרות צירופים שיש בהם שימוש במילים, שמות ומושגים מהשואה בהקשר של מגפת הקורונה. למשל: קורונה-שואה; תו ירוק-טלאי צהוב; בידוד-מחנה ריכוז; חיסון-מנגלה; קורונה-נאצים; ועוד.
מהנתונים עולה כי מיליון דיונים שנסרקו ברשת (בחמש שפות) יצרו יותר מ-60 מיליון פוסטים/ ציוצים/ טוקבקים, מתוכם 2.6 מיליון בישראל לבדה, שקשרו בין השואה לקורונה. הנתונים מתפרסמים על ידי התנועה למאבק באנטישמיות כחלק מקמפיין עולמי נגד התופעה, בשיתוף ארגון מצעד החיים העולמי וארגונים נוספים.
4 צפייה בגלריה
דוגמאות לתגובות מוזילות שואה שהתפרסמו ברשת
דוגמאות לתגובות מוזילות שואה שהתפרסמו ברשת
דוגמאות לתגובות מוזילות שואה שהתפרסמו ברשת
(צילומי מסך)
הדיונים ברשת כללו השוואות בין תקנות התו הירוק והיחס למי שלא התחסנו – לבין החובה על יהודים לענוד טלאי הצהוב בתקופת השואה, לשלטים האוסרים על יהודים להיכנס לחנויות ואף למחנות הריכוז. מעבר לכך, נמצא מספר גדול של אמירות שמבזות את זיכרון השואה ומוזילות אותו.
הנתונים נאספו כחלק מהקמפיין העולמי של CAM נגד זילות השואה בשיתוף מצעד החיים העולמי. הדו"ח מתפרסם על רקע ההצבעה הצפויה בעצרת הכללית של האו"ם השבוע, שמקדם שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, נגד הכחשת שואה ועיוות השואה – לרבות הטלת אחריות על הרשתות לפעול להסרת תכנים המכחישים את השואה או מעוותים אותה.

"השוואה מזעזעת ומחרידה"

ניצולי שואה ברחבי העולם התגייסו לקמפיין העולמי הקורא לעצור את התופעה המקוממת. "תנו כבוד לשואה, תנו כבוד לאמת", דורש הרב ישראל מאיר לאו, ממייסדי "מצעד החיים" ונשיא "יד ושם". "לשואה אין אח ורע, השוואה שלה למגפת הקורונה היא מזעזעת ומחרידה. כל ניסיון להשוות דברים לשואה הוא זילות של השואה וביזוי של האמת". הרב לאו קרא לאלה המשווים את השואה לדברים אחרים: "שלו נעליכם מעל רגליכם, כי הנושא הזה קודש הוא. אין מה שידמה לה ואין מה שישתווה אליה".
4 צפייה בגלריה
הרב ישראל מאיר לאו ט' באב ב כיכר רבין תל אביב תשע באב
הרב ישראל מאיר לאו ט' באב ב כיכר רבין תל אביב תשע באב
הרב ישראל מאיר לאו. "תנו כבוד לשואה, תנו כבוד לאמת"
(צילום: מוטי קמחי)
ורה גרוסמן קריגל, שהייתה ילדה במחנה ההשמדה אושוויץ, חוותה על בשרה כמה מהניסויים המפלצתיים של ד"ר מנגלה. בשיחה עם מצעד החיים לקראת יום השואה הבינלאומי סיפרה כי היא מודאגת מאוד מתופעות השימוש בשואה לתיאור מגפת הקורונה, והביעה חלחלה עמוקה מההשוואות בין החיסון נגד הנגיף, לניסויים של הרופא הנאצי האכזרי. "מי שמשווה לא מבין מספיק לעומק, ולא יודע מספיק על השואה. אין מה להשוות. אלו זוועות שאין מילים לתאר אותן. אנחנו מקבלים את הזריקה היום כדי לחיות, שם קיבלנו את הזריקה כדי למות", אמרה בהתייחסה לחיסון. "בשואה חיפשו רק להמית אנשים, גם דרך זריקות. מנגלה נתן לנו זריקות בשביל ניסויים, כשערך החיים לא עמד לנגד עיניו".
4 צפייה בגלריה
המסר של ניצולת השואה דיטה (אדית) קראוס
המסר של ניצולת השואה דיטה (אדית) קראוס
המסר של ניצולת השואה דיטה (אדית) קראוס
(מתוך הקמפיין העולמי של CAM)
דיטה (אדית) קראוס, ניצולת שואה נוספת, יצאה גם היא נגד התופעה: "המטרה של השואה הייתה השמדת היהודים", אמרה. "התו הירוק משמיד אנשים? זה פשוט מגוחך. ההשוואה כל כך אבסורדית, אי אפשר להשוות את השואה לשום דבר. זה חד-פעמי, אין שום דבר דומה לזה, שום דבר לא דומה להשמדה תעשייתית של אנשים בתאי גז. אין דבר כזה ולא היה".

"להתייחס למגמה המדאיגה ברצינות"

אל ורה ודיטה הצטרפו ניצולי שואה מרחבי העולם – ישראל, ארצות הברית, אוסטרליה, ארגנטינה, ומקסיקו – שהתאחדו בקריאה לעצור את השימוש המופרך בזכר השואה. סשה רויטמן דרטווה, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות, ציין כי "השימוש הרחב והבזוי בסמלים ומונחים מהשואה לתיאור תופעות שבינן לבין השואה אין דבר, המביא להפחתה בממדים האישיים וההיסטוריים של השואה, הוא תמרור אזהרה גדול לעולם. זיכרון השואה הוא אבן יסוד מרכזית במאבק באנטישמיות, ואני קורא למקבלי ההחלטות, לענקיות האינטרנט ולכל אחד להתייחס למגמה המדאיגה הזו ברצינות".
ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר ארגון מצעד החיים העולמי, הוסיף: "בנאליזציה של השואה היא צעד אחד לפני עיוות השואה והכחשת השואה, ועלינו לפעול נגדה בנחרצות. העובדה שניצולי השואה שעוד איתנו חוזים במגמה המדאיגה הזו, שהיא איום משמעותי על זיכרון השואה בדורות הבאים, מקוממת ומצערת. ארגון מצעד החיים העולמי ימשיך לקדם את חינוך השואה ולהעביר את זכר השואה מדור לדור, במיוחד כאשר האמת ההיסטורית נמצאת תחת מתקפה".