בקייב נהרגו תושבים ברחוב שבו מתגורר רב הקהילה, בז'יטומיר פגע טיל בתחנת הכוח והחשמל קרס – ובמיקולאייב ציינו את החגים בחושך: בקהילות יהודיות ברחבי אוקראינה נאלצו להעביר חלק גדול מתקופת החגים במקלטים בעקבות המתקפות הרוסיות, והבליץ הרוסי נמשך גם בימים המסמלים את החזרה לשגרה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"זו מציאות אמיתית וקשה", אומר הרב יוסף אסמן, שליח חב"ד בקייב, בריאיון לאולפן ynet. "רואים מל"טים עפים מעלינו, ויש חשש שבכל רגע הם יכולים לפגוע בכל בית אפשרי בעיר. יש פה אזעקות והתראות שיכולות לפעול במשך 6-5 שעות – ולא נורמלי לשבת במרתף במשך כל כך הרבה זמן. עדיין אנחנו רואים שזו סכנה ממשית, ורואים הרוגים כל הזמן".
קראו עוד בערוץ היהדות:
בגל המתקפות האחרונות השתתפו גם מל"טים מתאבדים מתוצרת איראן, ובממשל האוקראיני מאוכזבים מכך שמדינת ישראל אינה מספקת לאוקראינה סיוע צבאי או מערכות להגנה אווירית כדי לסייע לה. אלכסנדר מלניצ'וק, תושב קייב, סיפר בשיחה עם אולפן ynet כי המצב "מפחיד מאוד. ראיתי בעיניים שלי טילים שעברו ליד הבית שלי. לא ירדתי למקלט, נשארתי בדירה שלי, וגם אמא שלי. בכל בוקר אני מתקשר לאמא ומקווה לשמוע אותה".
מלניצ'וק אמר כי אין לו ציפייה שישראל תסייע לאוקראינה. את החגים הוא נאלץ להעביר בלי חשמל ובלי מים. הרב אסמן סבל מתנאים דומים: "גם אנחנו היינו בלי מים וחשמל חלק מהזמן, אבל יש דברים רוחניים שלא מוגבלים בדברים גשמיים", סיפר באולפן ynet. "המצב לא פשוט. בחג הראשון ובחג השני מרכז העיר הופצץ – אבל זה עדיין לא עצר בעדנו לקיים את כל המצוות ולשמוח מעל לדרך הטבע".
4 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
הריסות כתוצאה ממתקפת מל"טים בקייב
(צילום: getty images)
היית רוצה מערכת הגנה אווירית? "בוודאי שהיינו רוצים. אנשים ירגישו הרבה יותר בטוחים. הייתי מצפה מכל מדינה בעולם שתביא מערך הגנה אווירי. אתמול נהרגה אישה בחודש השישי להריונה עם בעלה, על מה ולמה? אלה אנשים חפים מפשע ברחוב, ואני חושב שמגיע להם לחיות כמו לכל בן אדם בעולם".
למרות הקושי, בקהילתו של הרב בבירה האוקראינית התאמצו לשמוח בתקופת החגים שהסתיימה שם ביום ג' בערב. "אנחנו סומכים ובטוחים בקדוש ברוך-הוא, והשנה היה חג מיוחד במינו", תיאר. "אנשים רקדו בשמחה מכל הלב. במצב הזה הם מבינים שאין על מי לסמוך – רק על הקב"ה".

"הטילים עפים מעלינו"

בקייב הבירה, שם התגברו ההפגזות, נוהגים בזהירות רבה ותחת שמירה על הנחיות הבטיחות. "ליד הבית המצב לא משהו", סיפר הרב מרדכי לבנהרץ, אחד מרבני קייב ושליח חב"ד, "מל"ט פגע בבניין ברחוב שלנו והיו ארבעה הרוגים. סמוך למוסדות היהודיים שלנו פגעו בתחנת כוח ובכל האזור לא היו מים וחשמל".
4 צפייה בגלריה
הרב מרדכי לבנהרץ, מרבני העיר קייב ושליח חב"ד
הרב מרדכי לבנהרץ, מרבני העיר קייב ושליח חב"ד
הרב מרדכי לבנהרץ, מרבני העיר קייב ושליח חב"ד. "מכוונים בתפילה שהמלחמה הקשה הזו תסתיים"
(צילום: Jrnu)
למרות התנאים הירודים, מספר הרב לבנהרץ כי "השתדלנו לחגוג את ימי החג ולהשרות אווירה של אמונה, שמחה וביטחון על בני הקהילה שלנו. היה שמח מאוד. כמובן, אנחנו תמיד מוסיפים ומכוונים בתפילה שהמלחמה הקשה הזו תסתיים. הרבה מאנשי הקהילה מבקשים שנקבע להם מזוזה לשמירה ולהגנה".
הרב לבנהרץ מספר כי במהלך חג הסוכות נערכו פעילויות מיוחדות למשפחות הקהילה: "גם בהפנינג שמחת בית השואבה וגם בכינוס 'הקהל' הגיעו רבים, למרות כל ההפצצות והאזעקות".

ז'יטומיר: "מל"טים חגים באוויר"

בעיר ז'יטומיר חגגו יהודי הקהילה עם רב העיר ומערב אוקראינה, שלמה וילהלם. "עברנו את החג, כמו את שאר החגים, תחת האזעקות הקבועות ומל"טים שחגים באוויר ללא הפסקה בשמי העיר", סיפר. לדבריו, ביום שני השבוע, בעיצומו של החג, פגע טיל בתחנת כוח בעיר. "לא היה חשמל ומים במשך יום שלם", הוא מעיד. "ברוך ה', ביום השני הצליחו להחזיר את החשמל ואת זרם המים.
4 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפת מל"טים על קייב
(צילומים: AP, AFP)
"עשינו הכול כדי להביא שמחה לאנשים ולעודד את מצב רוחם. זה היה המשך לפעילות הגדולה בחג הסוכות, שבאה לידי ביטוי בחלוקת סטים של ארבעת המינים ומארזי חסד מיוחדים. בכינוס שערכנו לרגל שנת 'הקהל', הגיעו גם יהודים מרחבי המחוז, והשמחה הייתה רבה מאוד".

מיקולאייב: "ביקשו לקבל שם יהודי"

בעיר מיקולאייב היו הפגזות קשות, וגם שם יהודי הקהילה התכנסו לחגוג את שני הימים החגיגיים – שמיני עצרת ושמחת תורה – למרות המצב. "הייתה פה שמחה גדולה, הרבה מעבר למה ששיערתי", מספר רב העיר ושליח חב"ד, הרב שלום גוטליב. "בעקבות ההפגזות לא היה חשמל. היה חושך. ועם זאת, יהודי הקהילה הגיעו לבית הכנסת ורקדו בשמחת תורה. קרוב למאה יהודים – אנשים, נשים וטף – הגיעו לכאן. זה נחשב להישג גדול".
4 צפייה בגלריה
אוקראינה הפצצה שביצעה רוסיה ב מיקולאייב ב 18 אוקטובר
אוקראינה הפצצה שביצעה רוסיה ב מיקולאייב ב 18 אוקטובר
נזק שנגרם מהפצצה של צבא רוסיה במיקולאייב
(צילום: רויטרס)
הרב משתף ברגע מרגש: "13 נשים יהודיות בחרו וביקשו לקבל שם יהודי, מה שעורר מאוד את הרגש והאחווה היהודית בקהילה שלנו. בכלל, החודש היה בסימן 'חגים בצל ההפגזות', ולמרות כל זאת – האווירה אצלנו לא נפגעה".