יממה לאחר המתקפה הרוסית על קייב, שבוצעה בעזרת עשרות מל"טים מתאבדים מתוצרת איראן, הודיע אחר הצהריים (יום ג') שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה כי ימליץ לנשיא וולודימיר זלנסקי לנתק כליל את היחסים הדיפלומטיים עם איראן, והצהיר כי במקביל ישלח פנייה רשמית לישראל ובה בקשה לסיוע מיידי באספקה של מערכות הגנה אווירית.
ל-ynet נודע הערב כי ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד צפוי לקיים בקרוב, ככל הנראה ביום חמישי, שיחת טלפון עם קולבה, שבה יציג לו האחרון את הבקשה הרשמית לישראל לקבלת מערכות הגנה. גורם ביטחוני בישראל אמר שלמרות "הבנה למצוקתם" של האוקראינים, והרצון לסייע להם, הוא "לא רואה את זה קורה" – לבטח לא בתקופה הקרובה.
4 צפייה בגלריה
שליש שלישים זלנסקי, ריאיסי וביניהם מל"ט מהמתקפה
שליש שלישים זלנסקי, ריאיסי וביניהם מל"ט מהמתקפה
ראיסי, זלנסקי ואחד המל"טים האיראניים במתקפה הרוסית אתמול על קייב
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
ההרס בקייב, ותיעוד נוסף של אחד המל"טים בשמי הבירה האוקראינית
(צילום: AP, EPA)
אוקראינה, נזכיר, מדווחת בשבועות האחרונים על שימוש הולך וגובר מצד רוסיה במל"טים מתאבדים שקיבלה מאיראן, מדגם שאהד-136. מדובר במל"טים זולים למדי, בעלות של כ-20,000 דולר כל אחד, שמכילים חומרי נפץ ויכולים לחוג מעל היעדים שלהם לפי שהם צוללים ומתפוצצים עליהם. לטענת אוקראינה רוסיה הזמינה יותר מ-2,400 מל"טים שכאלו, אם כי איראן מכחישה זאת רשמית וברוסיה טען היום דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב שאין לו "מידע" על שימוש בנשק מתוצרת איראנית.
גם במתקפה אתמול על קייב נעשה שימוש במל"טים המתאבדים שזוהו על ידי אוקראינה ומומחי צבא בעולם ככלי טיס מתוצרת איראנית. במתקפה ניזוקו תשתיות אנרגיה בקייב וגם בנייני מגורים, ולפחות ארבעה בני אדם נהרגו. במסיבת עיתונאים שכינס אחר הצהריים אמר שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה כי קייב בטוחה שמדובר במל"טים איראניים ותציג "ארגז של ראיות" בפני מדינות אירופה – שאיימו בסנקציות נוספות על איראן אם יוכח הסיוע שלה לרוסיה במלחמה באוקראינה.
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה. "נציג לאירופה ארגז של ראיות"
(צילום: EPA)
"טהרן נושאת באחריות מלאה להשמדת היחסים עם אוקראינה", אמר קולבה במסיבת עיתונאים. "אציג לנשיא אוקראינה הצעה לנתק את היחסים עם איראן". אוקראינה כבר הודיעה בחודש שעבר על צמצום היחסים הדיפלומטיים עם איראן, בתגובה למשלוחי המל"טים לרוסיה, אבל טרם ניתקה רשמית את היחסים עמה.
קולבה הוסיף כאמור כי ישלח בקשה רשמית לישראל לקבל מערכות הגנה אווירית באופן "מיידי". בישראל טרם הגיבו להצהרתו. ירושלים, נזכיר, מסרבת לדרישות הללו שאותן אוקראינה משמיעה כבר חודשים ארוכים מחשש לפגיעה ביחסים האסטרטגיים מול מוסקבה – שעלולה בין היתר להקשות את פעילות צה"ל בסוריה ואיימה גם בהשבתת פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה.
רק אתמול הזהיר נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב כי אם ישראל תשלח נשק לאוקראינה – היחסים בינה לבין ארצו "ייהרסו". בהודעה שפרסם בחשבון הטלגרם שלו כתב מדבדב, שכיום מכהן כסגן יו"ר מועצת הביטחון הרוסית ונחשב לאחד ממקורביו הבולטים של הנשיא ולדימיר פוטין, כי "נראה שישראל נערכת לשלוח נשק למשטר בקייב. זהו צעד פזיז. זה יהרוס את כל היחסים בין המדינות שלנו".
4 צפייה בגלריה
דמיטרי מדבדב, יאיר לפיד
דמיטרי מדבדב, יאיר לפיד
דמיטרי מדבדב ויאיר לפיד. במוסקבה מאיימים ב"הרס" היחסים
(צילום: AP, אוליבייה פיטוסי)
ייתכן שהאזהרה של מדבדב נבעה מדבריו שלשום של שר התפוצות נחמן שי, שקרא לספק סיוע צבאי לאוקראינה בעקבות הדיווח ב"וושינגטון פוסט" על כך שאיראן נערכת להעביר לרוסיה טילי קרקע-קרקע בליסטיים - כשעד כה הסתפקה רק במשלוחי מל"טים. "הבוקר נמסר כי איראן מעבירה טילים בליסטיים לרוסיה. נסתיימו הספקות איפה ישראל צריכה לעמוד בסכסוך הדמים הזה. אין מקום לצדקנות עוד. הגיעה העת שנגיש לאוקראינה סיוע צבאי כפי שעושות ארה"ב ומדינות נאט"ו", מסר אתמול שי.
הדיווח בסוף השבוע של "וושינגטון פוסט", על כוונת איראן לספק לרוסיה טילים בליסטיים לטווח קצר, קיבל אחר הצהריים חיזוק מדיווח דומה של סוכנות הידיעות רויטרס ולפיו איראן הבטיחה לספק לרוסיה טילים שכאלו – וכן מל"טים נוספים. לפי הדיווח, שמסתמך בין היתר על שני גורמים בכירים במשטר האייתוללות, העסקה החדשה סוכמה ב-6 באוקטובר, לפני קצת יותר משבועיים, במהלך ביקור שערך סגן נשיא איראן מוחמד מוחבר במוסקבה.
גורם איראני אמר לרויטרס כי הרוסים ביקשו מל"טים נוספים וטילים בליסטיים בעלי יכולת דיוק משופרת, בפרט טילים מדגמי פאתח וזולפיקאר – בדומה לדיווח ב"וושינגטון פוסט". גם גורם מערבי אישר בפני הסוכנות כי טהרן ומוסקבה סיכמו על עסקת טילים, כשברקע אזהרותיה של ארה"ב כי מדובר בהפרה של החלטת מועצת הביטחון מ-2015. גורם איראני דיפלומטי הכחיש בפני רויטרס שמדובר בהפרה של אותה החלטה: "איפה משתמשים בהם (בטילים) זה לא עניינו של המוכר. אנחנו לא לוקחים צד במשבר באוקראינה כמו המערב. אנחנו רוצים לסיים את הסכסוך באמצעים דיפלומטיים".