ההתנגדות לרפורמת הכשרות מבעירה את השטח החרדי - והרבנות הראשית לצד הפוליטיקאים מביעים זעם על תוכנית ההפטרה שמקדמת הממשלה: "זו לא רפורמה - זה רפורמים", אומר ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה). במועצת הרבנות הראשית מבהירים כי יילחמו בה עד שתבוטל.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"הרבנות הראשית לישראל דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות בישראל", אמרו במועצת הרבנות הראשית. "משמעותה של ה׳תוכנית׳ שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות, היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, עם פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות, ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת: הרס וחורבן הכשרות".
קראו עוד בערוץ היהדות:
במועצת הרבנות כינו את המהלך שהציג היום (ג') השר לשירותי דת, מתן כהנא: "חלק ממגמה כללית של מלחמה בשירותי הדת, שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל".
הם הבהירו כי "הרבנות הראשית וכלל רבני ישראל יעמדו בפרץ, ויפעלו לבלימת היוזמה המסוכנת. עם ישראל המקפיד ברובו על כשרות כהלכה מצביע ברגליים, ונותן אמון מלא ברבנות הראשית. לפיכך יוזמות מסוכנות אלו דינן להתבטל".

"הם רוצים לחסל את מערך הכשרות בישראל"

יו״ר ש"ס, אריה דרעי, הבהיר אף הוא כי "נתנגד בכל תוקף לתהליך ההרסני הזה שפוגע ברוב אזרחי ישראל המסורתיים שומרי הכשרות", כדבריו. "רפורמת הכשרות של כהנא - כהמשך ישיר לרפורמות בדייני ישראל, בגיורים, בכשרות, בשמירת השבת, בפרהסיה ובזהות היהודית של המדינה - חותרת לקידום 'מדינת כל אזרחיה' וריסוק הזהות היהודית שלה", אמר.
הוא הוסיף כי "אין ספק, לצערנו, שהמטרה המרכזית היא הכרה בגופי כשרות רפורמיים. שום שיקול כלכלי אין בתהליך, רק יצר הרס והשחתה. מי יגלה עפר מעיניך מרן הראי״ה קוק זצ״ל, לראות מה שבנט, כהנא וקריב מחוללים למוסד הרבנות הראשית לישראל מאה שנים אחרי שייסדת אותו".
יו"ר מפלגת יהדות התורה, ח"כ משה גפני, התריע מפני "חיסול מערך הכשרות בישראל". "ליברמן וכהנא רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינה ככל המדינות בעולם", אמר, "למחוק כל זיק של יהדות, ולמנוע מהאזרחים היהודים לאכול כשר".

"בהמשך למדיניות האנטי-דתית של הממשלה הרעה הזאת, הם רוצים לחסל את מערך הכשרות בישראל. נעשה הכול להעביר אותם כמה שיותר מהר מן העולם, ולהחזיר את הממשלה היהודית והדמוקרטית".
ח"כ מקלב תקף: "זה שגופים פרטיים ולא רבניים יעניקו כשרות, על פי סטנדרטים אחידים - זו לא רפורמה אלא עקירת הכשרות. בניסיון להגיד 'כשר אני' הם הופכים את עולם הכשרות למשהו טכני וכלכלי, ולא הלכתי ומסורתי. הניסיון להפריט את עולם הכשרות הוא כמו הפרטת מערכת המשפט והבריאות לפי סטנדרטים. בעצם לבטל את הכשרות לגמרי. זו רמיסת הכשרות מבלי שום דבר הלכתי מאחוריהם".
הוא אמר עוד כי "אנחנו נעשה הכול כדי שאנשים שהם צרכני הכשרות שאינם רוצים כשרות מזויפת, ידעו כי מדובר בזריית חול בעיני הציבור ובאחיזת עיניים. אין כשרות ללא הרבנות וההלכה המסורה".

"שווה לבדוק את הקשר בין התאגידים ליוזמת מתן כהנא"

מנכ״ל הציונות הדתית, יהודה ולד, אמר כי "‏הרצון לשיפור המערכת חיובי, אך ‏המהלך של כהנא לא מתקן אלא הורס". לדבריו, "יש מהלכים נכונים כמו הפרדת הקשר בין משגיח למושגח ועוד תיקונים נדרשים, אך היוזמה בצורתה הנוכחית תוריד את רמת הכשרות ותייצר שחיתות וקרטלים של גופי בד"ץ וגופים פרטיים בתחום, וכמובן תחליש עוד את הרבנות הממלכתית".
‏הוא הסביר כי "העברת הסמכויות לגופים פרטיים ועסקיים תפרק את מערך הכשרות", לדבריו. "כל שלושה רבנים שיחליטו אחרת מגדולי ישראל ומהרבנות הראשית ייצרו לעצמם נהלים מקלים יותר וסטנדרטים חדשים, בהתאם לדרישות העסק. ‏במקום כשרות על פי ההלכה, תתחיל תחרות איפה יותר זול ואיפה יהיו פחות דרישות על מנת להצליח להפיק תעודת כשרות. ‏זה לא היה עובד בצה"ל, לא במשרד הבריאות ולא בשום גוף ממשלתי אחר".

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) אמר כי "לממשלה הרפורמית הזו אין קווים אדומים", כדבריו. "נפעל בכל דרך להחליפה ולמנוע המשך צעדי ההרס כלפי הציביון היהודי של המדינה".
הוא הוסיף כי "מסע ההרס של ליברמן-בנט-לפיד-סער נגד מסורת ישראל, עולם התורה והיהדות, ממשיך בכל העוצמה. 'מהפיכת הכשרות' של איווט ומתן כהנא היא פגיעה אנושה במליוני אזרחים חרדים, דתיים ומסורתיים, המעוניינים בשמירת כשרות כהלכתה, מה שיוביל לעקירת הכשרות מישראל, בניגוד לעמדת הרבנות הראשית ובניגוד לדעת ההלכה", כדבריו.
הוא תקף את ראש הממשלה ומפלגתו: "זוכרים את ההתחייבות של בנט ל'ווטו של ימינה בנושאי דת'? זוכרים את ההבטחות שלו על סיכום עם ליברמן 'שלא יפגע בדת ובאוכלוסייה מסויימת'? כל אלה מתגלים כשקרים והונאה. לא רק שימינה איננה עוצרת את השתוללות איווט, אלא שמתן כהנא שותף מלא לחיסול מערכות הדת וקודשי ישראל, מה שלא נעשה כאן עשרות שנים".
ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הוסיף על דברי חבריו כי "לא חאן אל-אחמר, לא מחדל נתב"ג, לא חל"ת למובטלים, מתן כהנא מצא את האתגר הבוער והדחוף ביותר של מדינת ישראל: חיסול הרבנות הראשית שנוסדה על ידי תנועת הפועל המזרחי. אבות הציונות הדתית מתהפכים בקברם ממה שמעוללים מי שמתיימרים להיות ממשיכי דרכם. את הקופון על מכירת החיסול שכהנא עושה לרבנות הראשית, יגזרו כמה יזמים ותאגידים כלכליים. שווה יהיה לבדוק את טיב הקשר בינם ליוזמה 'הנפלאה' של השר כהנא".
ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) טען כי "הונאת הכשרות של השר כהנא נראתה שנוצרה במפעלי ארגון 'צהר' בתיבול רפורמי והופכת את הכשרות לבדיחה. תוכנית זו מביאה לפירוק מוחלט של המושג כשרות. גם שונאי הדת הנועזים ביותר לא העזו לפגוע בסממנים היהודים ובשמירת המצוות כפי שעושה ממשלה זו במסווה צדקני של 'רפורמות בכשרות'.
אני מציע שנעביר את הרבנות. למשרד הכלכלה", הוסיף וקרא לשר, "מתן, תתעורר. המדינה היא מדינה יהודית. יהדות יש אחת".

"בדרך לכשרות טובה ושקופה יותר"

לצד הזעם מהצד השמרני, ניכרו גם קולות של שמחה והקלה בתנועות הליברליות: "כמי שנאבקים במשך שנים להגברת התחרות בכשרות, אנו בטוחים כי התוכנית החדשה תאפשר, לראשונה, תחרות אמיתית בשוק הכשרות באמצעות מתן רישיונות לתאגידים פרטיים לספק השגחה, בדומה למודל הרבנות כרגולטור שהצענו בעבר", בירכו בתנועת נאמני תורה ועבודה. "הדבר יביא להגברת האמון ברבנות ולכשרות שקופה, איכותית וטובה יותר לעם ישראל".
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, תומך אף הוא, ומצפה לשיפור רמת השירות לבעלי עסקים, עם פתיחת השוק לתחרות: "ניתוק הקשר של יחסי עובד-מעביד בין בעל העסק למשגיח הוא אחד מהדברים העיקריים שדחפנו אליהם, כמו גם ביטול הטאבו של הרבנות הראשית על המילה 'כשר'", אמר.
"אין לנו ספק, שהרפורמה המוצעת תוריד את מחיר הכשרות, ועל ידי כך גם את יוקר המחיה, ותביא לכך שעסקים נוספים בתחום המסעדנות יבחנו בחיוב את הפיכת העסק לכשר. אנחנו מקווים שהרפורמה תעבור בממשלה, לטובת בעלי העסקים, צרכני הכשרות והציבור בכלל״.
ח"כ לשעבר רחל עזריה, ממייסדות ארגון "השגחה פרטית", ומי שיזמה בשנת 2015 הצעת חוק דומה, בירכה על המהלך להפרטת מערך הכשרות של הרבנות. "על פי דו"ח של משרד האוצר, מונופול הכשרות עולה כחצי מליארד שקל בשנה, כך שמדובר במהלך שיסייע לעסקים קטנים, ובמקביל יקטין מתח מיותר בין השבטים בחברה הישראלית", אמרה.
מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", אורי קידר, אמר כי "כל מהלך שיוביל להפחתת הנוכחות של הרבנות הראשית בחייהם של בעלי העסקים בפרט והאזרחים בכלל - הוא מבורך. הישראלים מאסו ברבנות הראשית מזמן, וטוב עושה הממשלה שהיא מיישרת קו עם הציבור. במהרה בימינו גם בתחום הנישואים והגיור".
מנכ"ל עמותת "חדו"ש-לחופש דת ושוויון", הרב עו"ד אורי רגב, בירך הוסיף: "אני מברך על פרוק המונופול של הרבנות הראשית על הכשרות, ומקווה שהמהפך בנושאי דת של הממשלה החדשה לא יעצור בכך. אלטרנטיבות מתונות לכשרות של הרבנות הראשית יסייעו בהוזלת מוצרי המזון במדינת ישראל, יקטינו את השחיתות הרבה בתחום, ויסייעו לשומרי הכשרות. סקרי חדו"ש מראים בעליל שהציבור תומך ביוזמה החדשה, מתנגד למונופול של הרבנות הראשית ופתוח לרישוי כשרויות אלטרנטיביות".
רבני ארגון "כושרות" בירכו על הרפורמה אך טענו בתגובה כי "למערכת הכשרות במדינת ישראל מגיעה הבראה מקצועית ועניינית. אנו שמחים על נחישותו של השר מתן כהנא לתקן את מערכת הכשרות. אך כל מי שמכיר את מבנה מערכת הכשרות יודע שהפרטת המערכת לא תועיל לתיקונה ובוודאי שלא לרווחת הצרכנים. למסקנה זו הגיעו כל וועדות המומחים שישבו על המדוכה ועסקו בנושא. הם ציינו פה אחד כי דווקא להיפך - יש לגרום לאחידות בנוהלי הכשרות וליצור מכנה משותף רחב ככל הניתן".
"הפרטת מערך הכשרות עומדת גם בניגוד לדוחות מבקר המדינה שאף הוא הבין שהיא לא הפתרון לבעיות הכשרות הקיימות במערכת, הוסיפו רבני הארגון , "הפסקת סבסוד מערכת הכשרות הציבורית ייקר את העלות לבעלי העסקים הקטנים ולצרכנים. אנו קוראים לכל העוסקים בדבר: עוד לא מאוחר, הקימו עוד היום וועדת מומחים שבקיאים בתחום, ויחד נבנה את המתווה האולטימטיבי לשיפור הכשרות הממלכתית בישראל".