יממה אחרי הציוץ הלא שגרתי של ארגון הגג המאחד את רוב הקהילות היהודיות בבריטניה, לא נראה כי מישהו שם מתחרט על הנוסח או על חריפות הדברים. "אני לא חושב שזה קיצוני. זה חד-משמעי, זה ברור", אומר מייקל וייגר, מנכ"ל ועד שליחי הקהילות, בריאיון לאולפן ynet, ומבהיר: "אנחנו לא מתחרטים על כך בכלל. לא רצינו שיהיו ספקות לגבי הגישה והעמדה שלנו. אנחנו ארגון דמוקרטי. אנחנו ארגון שמאוד-מאוד מכבד 99% מהח"כים הישראלים. יש אדם אחד שבעינינו הוא בלתי נסבל, ודווקא הוא זה שהיה צריך להגיע לאנגליה".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אתמול (יום ד') צייץ ועד שליחי הקהילות (Board of Deputies of British Jews) קבלת פנים לא נעימה לחבר הכנסת ויו"ר מפלגת "הציונות הדתית", בצלאל סמוטריץ', שהגיע באותו זמן לביקור בקהילות יהודיות בתפוצות, על רקע רפורמת הגיור שמקדם השר לשירותי דת, מתן כהנא.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"תחזור למטוס בצלאל, ותהיה לדיראון עולם. אתה לא רצוי כאן", כתבו, וכינו את דעותיו של חבר הכנסת סמוטריץ' "מתועבות". ההודעה הפתיעה רבים, שכן ארגון הגג נחשב לגוף ותיק, ציוני וממלכתי ביחסו לישראל ולזרמים היהודיים בבריטניה, אם כי התקרית האחרונה הוציאה מהארגון את השדים הפעילים מאוד בתוך הקהילה היהודית, כולל טענות להתנהלות בעייתית ואף תומכת טרור בתוך הארגון עצמו.
"אנו דוחים את דעותיו המתועבות ואת האידיאולוגיה אשר מעוררת שנאה של בצלאל סמוטריץ'", כתבו שם, "וקוראים לכל חברי הקהילה היהודית הבריטית להראות לו את הדלת". כעבור זמן קצר ציינו באנגלית: "התרגום לא ממש מעביר את המשמעות של המשפט האחרון. זה יותר כמו: תעלה על מטוס ותחזור הביתה, בצלאל, ותיזכר כחרפה לעולמים".

"הוא מרחיק אנשים ליברלים בקהילה"

וייגר שומע את הקולות האחרים בישראל – וגם באנגליה – אבל לא מתרשם. "אני לא חושב שצריך לחזור על האמירות שלו נגד ערבים, נגד הקהילה הלהט"בית ונגד יהודים רפורמים", הוא אומר. "כל מה שהוא אמר ידוע בארץ וגם כאן, בתוך הקהילה היהודית".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
בצלאל סמוטריץ באולפן ynet
בצלאל סמוטריץ'. ביקורת חריפה נגדו
(צילום: הדר יואביאן)
הוא מסביר כי מטרה כפולה הייתה לקריאה נגד סמוטריץ': "ראשית, לא לנרמל את הדעות שלו, ושנית, אנחנו כארגון בתוך הקהילה היהודית-הבריטית, כמנהיגות הדמוקרטית של הקהילה, חייבים להיות עקביים. אנחנו פעילים נגד גזענות, נגד אנטישמיות, נגד אנטי-ציונות – ובשבוע האחרון גם נגד הקמפיין הבלתי נסבל של אמנסטי".
סמוטריץ' היה באותה שעה במפגש עם מנהיגי קהילת חב"ד בלונדון, וצייץ בתגובה, בקצרה: "יהודי בריטניה, אני אוהב אתכם, את כולכם". לאחר שיצא מהפגישה, אמר: "בטח כולם נחשפתם לאותו ציוץ... אני אומר גם עכשיו: אני אוהב אותם כמו שאני אוהב כל יהודי, באשר הוא. לא חייבים להסכים".
"אני לא רוצה להיכנס לכל הפרטים. מסבירים לי פה את הפוליטיקות הפנימיות", רמז, "אבל אני מתקבל פה בחום גדול מאוד, באהבה גדולה ובחיבוק גדול". בציוץ בטוויטר הוסיף: "הייתם צריכים לראות את ההתרגשות על הפנים ואת האהבה והתמיכה במדינת ישראל והציונות. אלה הם פניה האמיתיות של יהדות אנגליה".
3 צפייה בגלריה
הציוץ הלוחמני של ארגון יהודי בריטניה נגד סמוטריץ'
הציוץ הלוחמני של ארגון יהודי בריטניה נגד סמוטריץ'
הציוץ הלוחמני של ארגון יהודי בריטניה נגד סמוטריץ'
(צילום מסך מתוך טוויטר)
התגובה של סמוטריץ' לא ריככה את ההתנגדות של הארגון היהודי. "אני לא כל כך רוצה להתייחס לסמוטריץ'", מבהיר וייגר. "הוא לא רצוי כאן ואני לא רוצה להקשיב לו. אם הוא באמת רוצה לעשות כפרה ולהתנצל מול הקהילות שהעליב, ביום כיפור הבא, כמובן שכיהודים נקבל את ההתנצלות שלו. עד אז, לדעתי, אין על מה לדבר. אנחנו ארגון מוסרי, ארגון עם ערכים יהודיים, והוא לא מייצג את היהדות של 90% מיהודי בריטניה".
האם אפשר לראות בזה חלק מתהליך ההתרחקות ארוך השנים של יהודי התפוצות בארה"ב ובבריטניה, ממדינת ישראל? "אמרתי ואני אחזור ואדגיש: הקהילה היהודית-הבריטית קרובה מאוד לישראל. זו קהילה ציונית לכל דבר. אבל כשיש דעות קיצוניות כמו שלו, זה מרחיק אנשים ליברליים יותר בקהילה, ואנחנו רוצים שכל יהודי, בלי קשר לדעותיו, יהיה חלק מהקהילה היהודית שלנו, עם קשר חזק וחם לישראל. אנשים כמו סמוטריץ' לא עוזרים לנו, הם לא עוזרים לכם, הם לא עוזרים לדמוקרטיה הישראלית. אסור לכם וגם לנו לתת לגיטימציה לדעות כאלו. במובן זה, הוא חלק מהפער".

בממשלה מסתערים על סמוטריץ'

תמיכה לא בלתי צפויה, אבל בהחלט לא דיפלומטית, קיבל ועד שליחי הקהילות מגורמים בתוך ממשלת ישראל. כך הגיב היום שר הבריאות ויו"ר מרצ, ניצן הורוביץ. "שמעתי שסמוטריץ' מתלונן ש'הפרוגרסיבים' השתלטו על הקהילה היהודית בבריטניה", כתב. "לא, בצלאל, אלה הגזענות והכהניזם של המפלגה שלך שמעוררים דחייה בקהילות היהודיות, שתמיד דגלו בסובלנות, שוויון וצדק".
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות ניצן הורוביץ מגיב
שר הבריאות ניצן הורוביץ מגיב
שר הבריאות ניצן הורוביץ מגיב
(צילום מסך מתוך טוויטר)
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג (מרצ), אמרה: "התרגלנו לחשיבה קיצונית, שמרנית וגזענית שעוברת פה בקלות. יהדות העולם נעמדת על רגליה ותומכת באחיה".
דבריהם מצטרפים לאלה של סגן שרת הכלכלה והתעשייה, יאיר גולן (מרצ), שחיזק את ועד הקהילות ואמר כי "יש לברך על העמדה המוסרית האיתנה של יהדות בריטניה. הלוואי ובקרוב גם אצלנו". גם שר התפוצות, נחמן שי (העבודה), כתב דברים ברוח דומה. "‏לסמוטריץ' אין מה לחפש בבריטניה", צייץ, "הקהילה שם כבר השמיעה את דעתה. לגזענות אין מקום בשום מקום. תחזור הביתה".

"ציוץ מביש"

חריג בנוף הקואליציוני היה שר התקשורת, יועז הנדל ("תקווה חדשה"), שגינה את ההצהרה ואף העביר ביקורת על המצהירים: "לא כך ראוי לקבל חבר כנסת ישראלי שבא למפגש עם קהילות יהודיות שונות", אמר. "גם כשיש מחלוקות, יש דרך להביע אותן. ומי שרוצה להשפיע על הפוליטיקה הישראלית, מקומו בישראל".
בסיעת הליכוד גינו גם כן: "אנחנו דוחים לחלוטין את הציוץ הבוטה והמביש שפרסם ארגון הגג של יהודי בריטניה נגד ח"כ בצלאל סמוטריץ'. בכך הם פוסלים ציבור גדול של אוהבי עם ישראל וארץ ישראל, שאותו מייצגים נאמנה ח"כ סמוטריץ' ו'הציונות הדתית'. ברור שהארגון הזה לא יתייחס כך לחברי כנסת פוסט-ציונים מן השמאל ששוללים את קיומה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. בושה".
גם אריה דרעי מש"ס יצא להגנתו של סמוטריץ'. "הציוץ המביש שפרסם ארגון הגג של יהודי בריטניה נגד ח"כ בצלאל סמוטריץ' הוא בושה וחרפה ויריקה כלפי יהדות התפוצות, אוהבי תורת ישראל וארץ ישראל", כתב, "בצלאל ידידי, אל תירא ואל תחת".
חברו של סמוטריץ' לסיעה, ח"כ אופיר סופר, גינה את הציוץ, וכינה אותו "מביש ומוטב היה שיימחק. בצלאל סמוטריץ' הוא מנהיג מפלגה בישראל המייצגת כרבע מיליון בוחרים. עם כל הכבוד וההערכה, הכפשת ח"כ זאת הכפשה של ציבור ישראלי גדול".