עם תחילתה של המערכה הצבאית הרוסית באוקראינה, בחודש פברואר האחרון, הצליח הרב הראשי באודסה, שלמה בקשט, להימלט מההפגזות של הצבא הרוסי, ולהגיע לרומניה עם ילדי בית היתומים שהוא מנהל ועם מרבית הקהילה היהודית.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
3 צפייה בגלריה
הרב בקשט עם הילדים, במחנה הפליטים בנפטון שברומניה
הרב בקשט עם הילדים, במחנה הפליטים בנפטון שברומניה
(צילום: אלי איטקין)
קהילת תקווה מאודסה מונה למעלה מ-1,200 איש, מתוכם כ-250 ילדים המשתייכים לבתי היתומים של מוסדות תקווה של הרב בקשט, המכהן גם כסגן יו"ר הועדה המתמדת של ועידת רבני אירופה, ושותפו הרב רפאל קרוסקל. לאחר ששהו במסתור זמני בהרי הקרפטים, הצליחה הקהילה לבנות את חייה מחדש בעיר נפטון שלחוף הים השחור.
קראו עוד בערוץ היהדות:
אך כעת, לאחר כשמונה חודשים של התמקמות בעיר נפטון, נערכת הקהילה היהודית של אודסה לקליטה של גל פליטים נוסף מרחבי אוקראינה, והם צופים כי הוא ילך ויגבר. הקהילה ממוקמת בשלושה בתי מלון בנפטון, עיר נופש הפועלת רק בקיץ ונטושה בחורף. המלונות שנבחרו היו היחידים שיש בהם חימום.

אספקת מזון כשר מהמדינות הסמוכות

רחל, תלמידה בת 17 שלומדת במוסדות החינוך של אודסה, מנסה להירגע בימים האחרונים בנפטון. "התחלנו לשמוע פיצוצים בליל שבת", היא מספרת על יום הבריחה. "חשבנו בהתחלה שאולי מדובר בזיקוקים. מהר מאוד הבנו שאנחנו נמצאים בסכנה, וארזנו הכי מהר שיכולנו. את הקידוש עשינו בתחנת דלק בדרך לגבול עם רומניה. אנחנו מתרגלים לחיים החדשים בנפטון. הגורל המשותף איחד את כולנו עוד יותר".
דניאל מנין מנסה להתרגל אף הוא למעמדו כפליט: "עברנו זעזוע כקהילה, ונאלצנו לעזוב מקום שהיה לנו לבית", הוא מספר. "אבל החיים ממשיכים ואנחנו מלאי הכרת הטוב על האפשרות לקיים אורח חיים מסודר בעיר נפטון. זה מקל על הגעגועים הביתה. התמיכה המסיבית מעם ישראל מכל העולם מחזקת את רוחנו".
3 צפייה בגלריה
הרב בקשט עם הילדים, במחנה הפליטים בנפטון שברומניה
הרב בקשט עם הילדים, במחנה הפליטים בנפטון שברומניה
הרב בקשט עם הילדים, במחנה הפליטים בנפטון שברומניה
(צילום: אלי איטקין)
לקהילה סייעה ועידת רבני אירופה, בראשות הרב פנחס גולדשמידט, שהקימה קרן בינלאומית שתסייע לפליטים מאוקראינה – ובניהם לקהילה היהודית מאודסה. הסכום הראשוני שגויס לקרן עמד על 3 מיליון דולר, תרומת יורי וג'וליה מילנר, שהקימו קרן מיוחדת לפליטי אוקראינה.
הקרן תומכת במאמצים ההומניטריים לסיוע לפליטים היהודים במקום מגורים, מזון כשר, תרופות, סיוע רפואי וגם משפטי ופסיכולוגי, הסעות אל הגבולות ומהם ואף סיוע בעלייה וקליטה בישראל. הפליטים מתארחים במגוון קהילות יהודיות ברחבי אירופה: פולין, מולדובה, רומניה, הונגריה, גרמניה ומדינות נוספות.
הרב בקשט מספר כי מדי חודש מגיעות עשרות משפחות מכל רחבי אוקראינה אל מתחם הקהילה בנפטון, ובהתאם לכך תוגבר הצוות החינוכי בעשרות מורים, מדריכים ובנות שירות שהגיעו גם מישראל. בכל יום מגיעה אספקה של מזון כשר מבלגיה, צרפת ואנגליה. המשימה העיקרית של הקהילה הייתה ועודנה לייצב את מוסדות החינוך, ולהעניק סיוע נפשי ורגשי לילדים. במקביל הוקם בנפטון מקווה ראשון, כדי לחסוך נסיעה של שש שעות הלוך וחזור לבוקרשט.

"החיים בנפטון מורכבים"

הרב בקשט, שאירח את נציגי ועידת רבני אירופה בקהילתו הגולה, סיפר כי "על אף שהצלחנו לייצב מחדש את הקהילה שלנו, החיים בנפטון מורכבים. גם כשיש את כל האמצעים הלוגיסטיים הנדרשים, פליט הוא עדיין פליט ותחושת האובדן גדולה. אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לענות על כלל הצרכים של חברי הקהילה שלנו, ושל הפליטים המגיעים מרחבי אוקראינה מדי שבוע".
3 צפייה בגלריה
הרב בקשט עם הילדים, במחנה הפליטים בנפטון שברומניה
הרב בקשט עם הילדים, במחנה הפליטים בנפטון שברומניה
במחנה הפליטים בנפטון שברומניה
(צילום: אלי איטקין)
נשיא ועידת רבני אירופה, הרב גולדשמידט, סיכם: "ברגעי משבר מתגלה העם היהודי בשיא תפארתו ומפגין ערכים של רעות, איתנות וחוסן נפשי שאין כדוגמתו. התרשמתי ארוכות מפריחתה המחודשת של הקהילה היהודית של אודסה ברומניה, ומהדרך שבה היא מצליחה לקיים שגרת חיים מלאה של לימודים בבית הספר, של תעסוקה ופנאי.
"אנחנו נערכים לקליטה של גל שני של פליטים ברחבי היבשת. אני מודה לכל השותפים והתורמים של קרן הסיוע שלנו. בזכותם הקהילה היהודית באודסה, ועוד אלפי פליטים יהודים נוספים שנמלטו מאוקראינה, פתחו דף חדש ונקלטו בקהילות היהודיות ברחבי היבשת".