בעוד יומיים תתקיים ההילולה במירון, במתכונת שונה מהרגיל לנוכח מסקנות הביניים של ועדת החקירה שהוקמה בעקבות אסון מירון – וההכנות מתקרבות לישורת האחרונה. היום (ב') מתבצע תרגיל המדמה תרחישי חירום במושב מירון ובצירי התנועה הסמוכים למתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
השר לשעבר, ח"כ מתן כהנא, הגיע לסיור במירון כדי לעקוב מקרוב אחר ההכנות להילולה. "אנחנו מקיימים את ההילולה השנה בצל האסון הכבד שפקד את המדינה בשנה שעברה, ובו נספו 45 מתפללים וחוגגים", אמר כהנא, שהיה השר הממונה על ההילולה, וממשיך להוביל את ההכנות גם לאחר התפטרותו מתפקיד השר לשירותי דת.

"עשינו את המיטב כדי שהשנה כל החוגגים יחזרו הביתה בשלום, וכל מי שחפץ בכך יוכל לחגוג באופן הקרוב ביותר למסורת שהייתה נהוגה", לדבריו. "המתווה תוכנן בהתאם לוועדת החקירה, והושקע סכום עתק להיערכות – כ-60 מיליון שקלים יעלה האירוע השנה, פי-ארבעה משנים קודמות".
6 צפייה בגלריה
מירון אחרי
מירון אחרי
מתחם קבר רשב"י במירון, אחרי השינויים שבוצעו במקום
(צילום: משה ביטון)
לפי ההנחיות החדשות, מספר השוהים בכל רגע נתון במירון יוגבל למעט פחות מ-17 אלף (16,870 ליתר דיוק), והכניסה תתאפשר באמצעות כרטיס כניסה שתוקפו פג לאחר ארבע שעות. "השנה ההילולה תיראה אחרת", ציין חבר הכנסת מימינה. "לא כל אחד יוכל לחגוג כפי שהוא חלם. ננסה לפזר עומסים לאורך כל שעות ההילולה. ההצלחה תלויה בעיקר בשיתוף פעולה של הקהל. אני שומע עוד ועוד רבנים וראשי חסידויות שקוראים לציבור לשמור על ההנחיות. מי שיישאר מעבר לזמן הנקוב בכרטיס יפגע באחים שלו שרוצים להיכנס לחגיגות בהר".
6 צפייה בגלריה
מפת ההילולה
מפת ההילולה
מפת ההילולה

6 צפייה בגלריה
מפת הסדרי התנועה והחניה בזמן ההילולה במירון
מפת הסדרי התנועה והחניה בזמן ההילולה במירון
מפת הסדרי התנועה והחניה בזמן ההילולה במירון
(באדיבות משטרת ישראל)
כהנא הוסיף כי "יש מיעוט קטנטן שמנסה לחבל במאמצים. הוא פועל פה במשך ימים ועושה פעולות ונדליסטיות, ומתכנן להגיע גם בהילולה. המשטרה נערכת לקומץ הקטנטן הזה. אני לא רוצה שהוא ישחיר את כולם. מדובר בקומץ זעום של קנאים קיצונים. אני מתפלל שההילולה תעבור בשלום, בהתאם להנחיות. צריכים לזכור שאנחנו תחת בדיקה של ועדת החקירה, זו שנה ייחודית והרבה שינויים נעשו פה כדי להבטיח את שלום החוגגים כאן, במירון".
"אנחנו מאמינים שההנחיות אכן יעבדו והקהל יהיה קשוב ויתפנה בזמן", הדגיש. "יש קומץ ששם לו למטרה לחבל באירוע, אבל אני יודע שיש רבבות שנותנים אמון במתווה. שינינו הרבה דברים בהר. מי שלא יישמע להנחיות – יצא מההר. לצד הטיפול בזיוף הכרטיסים, אנחנו נערכים גם לתרחישי קיצון".
6 צפייה בגלריה
ח"כ מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא
"נערכים גם לתרחישי קיצון". מתן כהנא
(צילום: קובי קואנקס)
"למרות התסכול שעלול להיות, הרעיון הוא שאנשים יוכלו להגיע להילולה של רשב"י ולחגוג כמה שיותר", הוסיף כהנא. "אם פעם היו לאנשים סיבות טובות להישאר שעות רבות על ההר, הפעם התמריצים האלה לא קיימים. לא יהיו למשל מתחמי אוכל בהר. יש אפשרות לפעול ולהוציא אנשים, אבל אני מאמין שלא נגיע לכך, ואנשים בערבות הדדית יאפשרו לאלה שמחכים לבוא ולהיכנס להר".

"שינוי משמעותי של הסטטוס-קוו"

מפקד מחוז הצפון במשטרה, ניצב שמעון לביא, אמר לקראת האירוע: "אנחנו ממש בישורת האחרונה של ההכנות. עושים הכול כדי שהאירוע יהיה בטוח לכולם. האירוע במתכונת שלו הוא מאתגר מאוד, ויש פה שינוי משמעותי של הסטטוס-קוו. כמות הכרטיסים מוגבלת, והיא מבוססת על ניתוח ודוחות של מהנדסי בטיחות, כדי לשמור על הסדר ועל שלום הציבור. מי שאין ברשותו כרטיס – אין לו מה להגיע למירון".
6 צפייה בגלריה
 פרויקטור מירון, ניצב בדימוס, צביקי טסלר (מימין), ומפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא
 פרויקטור מירון, ניצב בדימוס, צביקי טסלר (מימין), ומפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא
פרויקטור מירון, ניצב בדימוס צביקי טסלר (מימין), ומפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא
(צילום: אלעד גרשנקורן)
בהצהרה שמסר לכתבים, הוסיף: "אנחנו חשופים למודיעין על קבוצות קיצוניות כאלה ואחרות שמתכוונות לשבש את האירוע. נפעל בנחישות, ולא נאפשר למתפרעים להרוס את ההילולה במירון".
מפקד מחוז צפון בכיבוי והצלה, טפסר ניזאר פארס, אמר: "אנחנו פרוסים במעגל ההר והמושב עם 100 כבאים שיעבירו כאן את ההילולה ומקיימים כאן היערכות עם הגורמים השונים. יצא צו נציב שלא להדליק אש במקומות אסורים, ומדורות ידלקו רק במקומות המותרים".

מנהל מרחב צפון במד"א, תת-מגן אורן אביטן, ציין: "אנחנו פרוסים עם מאות חובשים ורופאים. מאות אמבולנסים עם למעלה מ-200 חובשים ופראמדיקים יתפרסו פה לקראת ההילולה".

"ניתן להתחבר לרשב"י גם על ידי לימוד תורתו"

הרב הראשי לישראל, דוד לאו, קרא לציבור הרחב לשמור ולהקפיד על הנחיות גורמי הביטחון – "גם אם יש ביקורת" על התנהלות המדינה ולא הכול מובן. "בשנה שעברה אירע אסון גדול לעם ישראל במקום הקדוש, כאשר כאבנו את הסתלקותם של 45 נפשות – דבר שבדרך הטבע ניתן היה למנוע, אך זו גזרה שנגזרה ואנו מקבלים אותה באהבה", מסר הרב לאו. "השנה מבקשים גורמי הביטחון להתנהל בדרך מיוחדת של 'מי שנכווה ברותחין – נזהר בצוננין', ומנסים לאפשר לעם ישראל להגיע בבטחה לציון רבי שמעון בר יוחאי".
6 צפייה בגלריה
אסון מירון: חוזרים לזירת האירוע
אסון מירון: חוזרים לזירת האירוע
ציון קברו של רבי שמעון בר יוחאי
(צילום: אפי שריר)
הוא הוסיף והזכיר: "ניתן להתחבר לתורתו של רבי שמעון גם על ידי לימוד תורתו, ובוודאי שזכותו תעמוד לכל לומדי תורתו בכל אתר ואתר. גם מי שעולים למירון, טוב יעשו אם ייזהרו ויקפידו, בהתאם להנחיות גורמי הביטחון.
"אנחנו מקווים שלאט-לאט תימצא הדרך לאפשר לכל עם ישראל להיות במקום ללא הגבלות, ובדרך שתדע לשים לב אל הבטיחות. אך כל עוד לא נמצאה הדרך, ראוי לשים לב ולהקפיד על ההנחיות – ולהתפלל ולייחל שזכותו הגדולה של רבי שמעון תעמוד לכולנו, שהחולים יבריאו והבריאים לא יחלו, ונזכה לכל הברכות ביום הקדוש והגדול הזה".