אלפי יהודים נותרו באוקראינה בזמן הפלישה הרוסית ותחילת הלחימה במדינה – ורבים מנסים להתרחק מהאזור המסוכן. מאות פונו מקייב למחנה זמני מחוץ לעיר הבירה. בקהילה היהודית במולדובה נערכים לקליטת פליטים, בעוד הסוכנות היהודית והקרן לידידות פתחו מוקדי חירום.
עדכונים שוטפים מאוקראינה – דקה אחר דקה:
כעת נערכים בישראל נערכים לגל עלייה מאוקראינה, לאחר שהיום התקבלו במשרדי נתיב ובשגרירות ישראל בלבוב מעל 500 פניות של זכאי חוק השבות. במשרד העלייה והקליטה אומרים כי מדובר בגידול של מאות אחוזים ביחס לפניות בימים האחרונים, והשרה פנינה תמנו שטה קיימה דיון להערכת מצב עם שר התפוצות, נחמן שי. בדיון השתתפו גם גורמים ממשרד החוץ, משרד הביטחון, מל"ל, משרד הפנים, משרד השיכון, משרד הרווחה, נתיב, פיקוד העורף, רשות שדות התעופה ועוד.
השרה תמנו שטה אמרה בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים, כי "כבר חודש ימים אנו נערכים לקליטת עלייה בחירום עם כלל הגורמים הרלוונטיים. יחד עם השותפים נפעיל את הקו החם לחירום, ונפעיל תוכנית חירום עבור כל יהודי שמבקש לעלות ארצה... גורל יהודי העולם תלוי זה בזה בשעת חירום כמו בעת שיגרה".
8 צפייה בגלריה
ילדים מבית הילדים של חב"ד בז'יטומיר מפונים לכיוון צ'רנוביץ
ילדים מבית הילדים של חב"ד בז'יטומיר מפונים לכיוון צ'רנוביץ
ילדים מבית הילדים של חב"ד בז'יטומיר מפונים לכיוון צ'רנוביץ
(FJC CIS, הקרן לידידות)
בנוסף אמרה כי ממשלת ישראל מוכנה וערוכה לכל סיוע הומנטרי עבור יהודי אוקראינה ככל שיצטרכו, ומשרדה הנחה להקל על יהודים בהנפקת אשרות בפלטפורמות מקוונות, מבלי שיצטרכו לצאת מהבית מחשש לשלומם. בעשור האחרון עלו מאוקראינה מעל 51 אלף עולים. בשלוש שנים האחרונות כ-13 אלף יהודים.
הרב יעקב בלייך, רבה הראשי של קייב ואוקראינה, התראיין הבוקר (ה') לאולפן ynet וסיפר על ההתמודדות עם המצב הביטחוני. "חלק גדול מהקהילה פינינו, והם נמצאים מחוץ לקייב", הוא סיפר, "יש עוד חלק גדול שרוצים לפנות אותם והם מחכים. הקושי עכשיו הוא למצוא אוטובוסים ודרך לצאת מהעיר. אבל מחוץ לעיר הכנו מקום, בסיס גדול שיש לנו אפשרות לקלוט בו 350 איש, ובמקרה הצורך עוד 400 במקומות שלידנו".
8 צפייה בגלריה
עשן בקייב ליד משרד ההגנה
עשן בקייב ליד משרד ההגנה
עשן בקייב ליד משרד ההגנה, בעקבות תקיפה רוסית
(צילום: רויטרס)
לדברי בלייך, במחנה הזמני לפליטי העיר הכינו אוכל, גנרטור עבור חשמל וגם שמירה, למקרה שיצטרכו לשהות שם לאורך שבועיים-שלושה. לשאלה אם יש ליהודים באזור תוכנית מילוט, הוא השיב בחיוב. "אנחנו בעזרת ה' תכננו. עבדנו על זה לא שבוע אחד ולא שבועיים. יש לנו גם כן מקומות במערב אוקראינה, ואנחנו מקווים בעזרת ה' שנצליח להוציא לשם אנשים שרוצים לצאת. מחוץ לעיר יש לנו תחנה ראשונה, ומשם נעבור הלאה בימים הבאים".
מאחר שנסגרה האפשרות לטוס מחוץ לאוקראינה, בשלב ראשון המקומיים מעוניינים, כאמור, להתרחק מהעיר. "עשרות כלי רכב כבר יצאו מהבוקר לכיוון המחנה שלנו, שנמצא בערך 100 ק"מ מערבה מקייב", סיפר בלייך. "את השאר, שאין להם רכבים פרטיים, ננסה להסיע באוטובוסים, אבל יש לנו קושי גדול מאוד להשיג עכשיו אוטובוסים".
8 צפייה בגלריה
פקקים ביציאה מקייב
פקקים ביציאה מקייב
פקקים ביציאה מקייב
(צילום: AFP)
הרב בלייך סיפר כי מבחינה אישית, חרף כל ההכנות המוקדמות, ההרגשה בעקבות התקיפה הרוסית "מאוד-מאוד קשה". בנוגע להצהרת נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אמר בלייך כי "הנשיא מתנהג בקור רוח, בלי פאניקה, והוא מנסה כמה שאפשר להרגיע את האנשים. אוקראינה בנתה את הצבא שלה בשמונה השנים האחרונות, אבל מול רוסיה זה מאוד-מאוד קשה – מול הרצון של פוטין ללמד לקח, לא רק את האוקראינים אלא בעצם את נאט"ו וארה"ב".
"כפי שהוא אמר היום בבוקר, פוטין מזהיר ומאיים על כל מי שינסה להתערב או לנסות לעזור, שהם יקבלו תגובה שהם לא ציפו לה ולא ראו בחייהם", ציין בלייך. "אלו מילים קשות מאוד. במה שנוגע אלינו כקהילה יהודית, אנחנו יודעים שזלנסקי יהודי, ובאמת אנחנו היהודים חיינו ועדיין חיים טוב מאוד באוקראינה. אני מקווה שזה יהיה כך גם הלאה, ואני תמיד אומר: 'מה שטוב לאוקראינה, טוב ליהודים באוקראינה – ומה שרע לאוקראינה, רע לקהילה היהודית באוקראינה'. אז אנחנו רק יכולים להתפלל ולבקש מהקדוש ברוך הוא שישמור עלינו".
8 צפייה בגלריה
טיל רוסי פגע בכביש
טיל רוסי פגע בכביש
טיל רוסי שפגע בכביש
(צילום: רויטרס)
"מה שחשוב עכשיו הוא שהממשלה בישראל תדבר ברור יותר בנוגע ליהודים באוקראינה, מה שנוגע לקהילות היהודיות, ולא רק ידברו – שגם יהיו מוכנים לעשות", הוא הדגיש. "אנחנו מבינים את הרגישות הפוליטית ואנחנו לא מבקשים שהם ייכנסו לתוך הסיפור הזה, אנחנו יודעים שזה מאוד-מאוד רגיש, אבל בנוגע לקהילות היהודיות ולאנשים שנשארים באוקראינה כי אין להם אפשרות לברוח – היינו רוצים להרגיש גם מממשלת ישראל איזושהי היענות. אתמול דיברתי עם שר התפוצות נחמן שי, ואני מניח שמהבוקר כבר מתכוננים לעשות משהו כדי לסייע במה שאפשר, בעזרה הומניטרית לקהילות ולאנשים שנשארו באוקראינה".

בחב"ד מבקשים סיוע

הרב משה אסמן, שליח חב"ד לאוקראינה, קרא לציבור לסייע לתנועה בשעה קשה זו, "כדי שנוכל להמשיך ולסייע לאלפי יהודים וישראלים, במיוחד אלה הנמצאים בחזית המלחמה במזרח אוקראינה".
8 צפייה בגלריה
רבה הראשי של אוקראינה, הרב משה ראובן אסמן, מדליק נר זיכרון
רבה הראשי של אוקראינה, הרב משה ראובן אסמן, מדליק נר זיכרון
הרב משה אסמן. זרם הפניות לא פוסק
(צילום: יוסי זליגר)
מאז פרוץ המלחמה לפנות בוקר, זרם הפניות לחב"ד באוקראינה בבקשות עזרה וסיוע אינו פוסק. "מספר הפליטים גדל וגדל כל שעה", ציין הרב אסמן. "אנחנו מקבלים כל אחד ומסייעים לו במזון, לינה ושאר צרכים חיוניים, זאת לצד התארגנות ביטחונית ליהודי הקהילה ומוסדותיה שנותרו באוקראינה. אני קורא לכל היהודים והישראלים שיכולים לסייע לנו כעת – בואו והיו שותפים שלנו במבצע ההצלה היהודי הגדול באוקראינה".
הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, שוחח עם הרב אסמן והרב בלייך מאוקראינה, ביקש לחזק אותם ואמר: "בשעות אלו כל עם ישראל נמצא לצידכם, מתפללים עבורכם ומייחלים לסיום המלחמה ללא אבדות נוספות".
הרב לאו שמע מהרבנים על התחושות בקרב הקהילות בעקבות המלחמה שפרצה הבוקר, וההתמודדות בשעות קשות אלו. הרב הראשי הודיע להם כי הוא וצוות הלשכה שלו יהיו זמינים לכל דבר שיידרש בימים הקרובים עבור הקהילות באוקראינה.
8 צפייה בגלריה
אש בבסיס צבאי במריופול
אש בבסיס צבאי במריופול
אש בבסיס צבאי במריופול
(צילום: AP)

במולדובה נערכים לקליטת פליטים

גם בקהילה היהודית במולדובה ערוכים בעקבות המלחמה באוקראינה השכנה. בשבועות האחרונים ביצעה הקהילה היהודית בהובלת רבה הראשי של מולדובה, הרב פנחס זלצמן, היערכות מקיפה לקראת התפתחות צבאית בין רוסיה לאוקראינה, במטרה לקלוט אלפי ישראלים ויהודים שיימלטו מאזורי הלחימה.
"במסגרת ההיערכות, אנו מוכנים עם צי אוטובוסים לשינוע אנשים מאוקראינה למולדובה, עם מלאי מזון, בתי מלון שנשכרו מראש לצד אתרי מחסה נוספים לקליטת מאות בני אדם, וצוותי רפואת חירום", נמסר בהודעת הקהילה היהודית. "פעילות ההיערכות נעשית בתיאום של הרב הראשי של מולדובה מול משרדי החוץ והתפוצות בישראל, וארגונים יהודיים כמו הסוכנות והג'וינט".
הקהילה נפרסה גם במעברי הגבול בין מולדובה לאוקראינה ובשטח נמל התעופה הבינלאומי של מולדובה, להענקת סיוע חירום לנמלטים. אנשי הקהילה והרב זלצמן עומדים בקשר רצוף עם הקהילות היהודיות בערים האוקראיניות הנמצאות באזורי הלחימה, ולפי ההודעה, ביממה הקרובה צפויים להיקלט במולדובה מאות יהודים וישראלים שיצאו מאוקראינה.
8 צפייה בגלריה
טיל רוסי נפל בתוך דירה ליד חרקוב
טיל רוסי נפל בתוך דירה ליד חרקוב
טיל רוסי שנפל בתוך דירה ליד חרקוב
(צילום: AFP)

מוקדי חירום נפתחו

הסוכנות היהודית והקרן לידידות פתחו מוקד חירום ליהודי אוקראינה, על רקע ההסלמה הביטחונית במדינה. המוקד יעניק הכוונה ומידע ליהודים בנוגע לתהליך העלייה ארצה, ובמקביל באשר לסיוע הניתן לחברי הקהילה היהודית באוקראינה.
מוקד החירום יפעיל קווי מידע בשפות עברית, אוקראינית ורוסית, והוא מיועד לפונים מקרב חברי הקהילה היהודית ברחבי אוקראינה והן לקרובי משפחתם בישראל.
בעקבות ההסלמה, הקרן לידידות מפעילה תוכנית חירום לסיוע לקהילה היהודית במדינה בגובה של כמיליון דולר. הסיוע מועבר לארגונים היהודיים המרכזיים באוקראינה, הנמצאים בשטח ומטפלים בקהילה היהודית.
מוקד החירום לפונים מאוקראינה –
מספר חינם: 0800504603
מספרים מקומיים: 442300478 380936517177 380960979851 0638318336 380504691840
מוקד החירום לקרובים מישראל –
מספר חינם: 1800228055 – שלוחה 4
מספרים מקומיים: 02-6367714 02-6461447
לטובת המעוניינים לסייע, פתחה חב"ד קו חירום שמספרו: *3770

יהודי רוסיה בתפילה לשלום ורגיעה

רבה הראשי של רוסיה, הרב ברל לזר, פנה בקריאה לכל יהודי המדינה להוסיף בשבת הקרובה תפילות למען שלום האזרחים והיהודים בכל הקהילות, ולהגביר את הסיוע לנזקקים, קשישים וגלמודים.
8 צפייה בגלריה
הרב ברל לזר. "לספק תמיכה למי שזקוקים לעזרה"
הרב ברל לזר. "לספק תמיכה למי שזקוקים לעזרה"
הרב ברל לזר. "לספק תמיכה למי שזקוקים לעזרה"
(צילום: רן בוקר)
"שלום הוא אחד משמותיו של הקדוש ברוך הוא, ואליו אנו מתפללים בכל יום שייתן שלום בין אדם לחברו ובין העמים השונים, וזה גם רצונו – שנעשה כל מה שבכוחנו למען חיים של שלום בין כולם", נכתב באגרת של הרב לזר. "אנו קוראים להתפלל שדם לא יישפך חלילה, וכמובן לספק כל תמיכה למי שקשה לו עכשיו במיוחד, ובהם אלו שנאלצו לעזוב את בתיהם, הזקוקים כעת לעזרה גשמית לצד סיוע נפשי".
בעקבות הפנייה, הגבירו בקהילות היהודיות בערי רוסיה את הפעילות היהודית, בהוספת שיעורי תורה, מנייני תפילות ואמירת תהילים. מרכזי החסד הפזורים ברחבי רוסיה הקדימו את חלוקת סלי המזון המיוחדים שהוכנו לחג הפורים, והם נשלחים כבר בימים אלה.