מחיר הדמים האיום הולך ומתברר: ממשלת אוקראינה הודיעה בצהריים (יום ה') כי יותר מ-40 חיילים אוקראינים נהרגו עד כה מאש הכוחות הרוסיים ועשרות נוספים נפצעו. גורם בכיר בממשלה האוקראינית מסר כי במתקפה הצבאית הרוסית שהחלה לפנות בוקר בהפצצות והפגזות על שורה של ערים – מחרקוב שבמזרח עד לבוב שבמערב – יש גם קורבנות אזרחים. אחד ההרוגים בחרקוב, כך דווח, הוא ילד שנהרג מפגיעת פגז בבניין ממגורים. סוכנות הידיעות הרוסית "טאס", מצדה, דיווחה כי שתי אוניות רוסיות נפגעו מטילים אוקראיניים בים אזוב, וכי יש שם נפגעים. לטענתה מדובר באוניות סוחר אזרחיות.
מעט אחרי 12:00 (שעון ישראל) שוב נשמעו פיצוצים בקייב, ואוקראינה דיווחה כי היא נתונה לגל שני של תקיפות רוסיות. עשן נראה מיתמר ממטה המודיעין של משרד ההגנה בקייב, ולאחר מכן נשמעו עוד פיצוצים בבירה. גורמים אוקראיניים טענו בשלב זה כי צבא רוסיה מנסה לפרוץ לאזור קייב ותוקף את שדה התעופה הצבאי הוסטומל הסמוך לעיר. בהמשך עדכנה לשכת הנשיאות האוקראינית כי קרבות עזים מתנהלים בשדה התעופה הזה, ובתיעוד משם נראו מסוקים חגים ועשן מיתמר. יועץ בכיר בלשכה הזהיר כי ייתכן שכוחות רוסיים יוצנחו מהאוויר וינסו לחדור לרובע הממשלה בקייב.

20 צפייה בגלריה
עשן בקייב
עשן בקייב
עשן מיתמר בצהריים בלב קייב, אחרי גל התקיפות השני
( צילום: רויטרס)
20 צפייה בגלריה
עשן בקייב ליד משרד ההגנה
עשן בקייב ליד משרד ההגנה
( צילום: רויטרס)
20 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה זלנסקי. ניתק את היחסים עם רוסיה
(צילום: AP)
20 צפייה בגלריה
כלי רכב משוריין בחצי האי קרים
כלי רכב משוריין בחצי האי קרים
רכב משוריין בחצי האי קרים. פלישה משלל כיוונים
(צילום: רויטרס)
20 צפייה בגלריה
נזק לציוד צבאי במריופול, אוקראינה
נזק לציוד צבאי במריופול, אוקראינה
נזק לציוד צבאי אוקראיני אחרי תקיפה רוסית במריופול
(צילום: AP)
20 צפייה בגלריה
רכבים של צבא רוסיה נכנסים לאוקראינה
רכבים של צבא רוסיה נכנסים לאוקראינה
כלי רכב של צבא רוסיה נכנסים לאוקראינה, היום
(צילום: AFP PHOTO / Ukrainian Border Guard Committee )
בעדכון נוסף שהעבירה אוקראינה בצהריים היא מסרה כי לפחות 18 בני אדם נהרגו במתקפת טילים בעיר אודסה ולפחות שישה נהרגו בעיר ברוברי שליד קייב. לא ברור אם ההרוגים היו בגל התקיפות הראשון, מוקדם בבוקר, או בגל השני, בצהריים. בהמשך דיווחה אוקראינה כי מטוס צבאי שלה התרסק ליד קייב עם 14 בני אדם בתוכו, וכי באירוע אחר הופל מטוס צבאי אוקראיני וחמישה חיילים נהרגו. מנגד דיווחה כי לקחה בשבי שני חיילים רוסים. היא פרסמה תמונות של השניים.
20 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה:  לקחנו שני חיילים רוסים בשבי
צבא אוקראינה:  לקחנו שני חיילים רוסים בשבי
אוקראינה טוענת: אלה חיילים רוסים שלקחנו בשבי
(מתוך טוויטר)
20 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה:  לקחנו שני חיילים רוסים בשבי
צבא אוקראינה:  לקחנו שני חיילים רוסים בשבי
(מתוך טוויטר)
הידיעה על האבדות הכבדות בשורות הצבא האוקראיני נמסרה בצהריים ממש בשעה שנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם שוב וקרא לכל האזרחים שמוכנים ומסוגלים להגן על ארצם מול הכוחות הרוסיים להתגייס ולעשות זאת. זלנסקי הבטיח כי הממשלה בקייב תספק את הנשק הדרוש לכל מי שירצה בכך. לפני הצהריים קרא זלנסקי לעולם למהר ולספק לארצו "סיוע הגנתי", והכריז כי אוקראינה מנתקת את היחסים עם רוסיה.
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר בצהריים בתדרוך לעיתונאים כי פוטין הוא שיחליט כעת כמה זמן יימשך המבצע הצבאי הרוסי באוקראינה, וכי הוא יקבע זאת על בסיס ההתקדמות בשטח ובהתאם לשתי המטרות שהגדיר הנשיא למבצע – "דה מיליטריזציה של אוקראינה ודה-נאציפיקציה שלה". כשנשאל על מטרותיה העתידיות של רוסיה באוקראינה השיב פסקוב: "איש לא מדבר על כיבוש אוקראינה. המילה 'כיבוש' אינה מתקבלת על הדעת. צריך לשחרר את אוקראינה ולטהר אותה מנאצים. המבצע שלנו באוקראינה חייב להשיג את מטרותיו". כשנשאל אם יש להחליף את ממשלת אוקראינה הוא השיב כי אין ביכולתו לענות על כך, ואמר: "פוטין הבהיר מה הוא צריך מאוקראינה – סטטוס ניטרלי וסירוב לפריסה של נשק התקפי".

20 צפייה בגלריה
פקקים ביציאה מקייב
פקקים ביציאה מקייב
פקקים ביציאה מקייב, הבוקר, אחרי תחילת התקיפות
(צילום: EPA)
20 צפייה בגלריה
כלי רכב צבאיים אוקראינים במזרח אוקראינה
כלי רכב צבאיים אוקראינים במזרח אוקראינה
צבא אוקראינה במזרח המדינה. המורדים כובשים
(צילום: רויטרס)
20 צפייה בגלריה
נזקים בצ'והוייב, אוקראינה
נזקים בצ'והוייב, אוקראינה
נזקי תקיפה הבוקר בחרקוב
(צילום: AFP)
20 צפייה בגלריה
טיל רוסי פגע בכביש
טיל רוסי פגע בכביש
(צילום: רויטרס)

בצעד מתריס כלפי פוטין הודיע בצהריים מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג כי הברית הצפון-אטלנטית שולחת כוחות תגבור למדינות מזרח אירופה החברות בה, אלה הסמוכות לרוסיה ואוקראינה, וכי התגבור ייעשה בים, ביבשה ובאוויר. בשבועות האחרונים הזהירה נאט"ו שוב ושוב את פוטין כי אם יפלוש לאוקראינה במטרה להרחיק את הברית מהגבול הרוסי, הוא ייענה דווקא בתגבור כוחות שלה במדינות מזרח היבשת ודרומה. בצהריים הודיע סטולטנברג על מימוש האיום הזה, והכריז כי נאט"ו פורסת חיילים וכלים צבאיים, ותשלח למזרח היבשת כוחות נוספים בימים הקרובים. עם זאת הוא שב והדגיש כי נאט"ו לא תשלח חיילים לאוקראינה עצמה, שאינה חברה בברית.

בצהריים: אזעקה גם בפולין

אחרי שבועות וחודשים של אזהרות, המתקפה הרוסית הכוללת על אוקראינה החלה לפנות בוקר: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז בטלוויזיה הממלכתית של ארצו על "מבצע צבאי מיוחד" במזרח אוקראינה, אבל עד מהרה, בדיוק כפי שהזהיר המערב, התברר שהמתקפה רחבה הרבה יותר – הדי פיצוצים נשמעו בחרקוב וגם בבירה קייב, עמוק בלב השטח שבשליטת ממשלת אוקראינה, ולפי דיווחים כוחות רוסיים נכנסו לערים אודסה ומריופול, אף הן ערים בשליטת הממשלה האוקראינית. כשעתיים אחר כך דיווחה אוקראינה על הפגזות בעיר לבוב שבמערבה. בבירה קייב הופעלו הבוקר אזעקות כמה פעמים, וכבר אחרי שעות אחדות דווח על הרוגים ראשונים.

20 צפייה בגלריה
הפגנה אנטי-רוסית בריגה, לטביה
הפגנה אנטי-רוסית בריגה, לטביה
פוטין כאדולף היטלר, הבוקר בהפגנה נגד רוסיה בלטביה
(צילום: EPA)
לדברי משרד ההגנה בקייב, רוסיה תקפה את אוקראינה משלל חזיתות: מאזור חבל הבדלנים שבמזרח, מחצי האי קרים שבדרום ומבלארוס שבצפון. נשיא בלארוס, הרודן אלכסנדר לוקשנקו, טען הבוקר כי כוחותיו אינם משתתפים במתקפה. הצבא הרוסי מצדו התעקש כי הוא תוקף רק תשתיות צבאיות ועושה זאת באמצעות כלי נשק מדויקים, ולטענתו לא תקף בלב הערים האוקראיניות שבהן נשמעו הבוקר הפיצוצים ולא נשקפת בהן סכנה לחיי אזרחים. מיד עם פתיחת המתקפה הבוקר נסגר המרחב האווירי באוקראינה לטיסות אזרחיות, ובעקבות זאת בוטלו כמובן גם טיסותיהן של החברות הישראליות.
מעט לפני השעה 11:00 (שעון ישראל) טען הצבא האוקראיני כי הרג במזרח אוקראינה כ-50 רוסים והפיל שישה מטוסים של צבא רוסיה, אולם לטענה הזו אין אישוש. קודם לכן כבר הספיק משרד ההגנה הרוסי להכחיש טענות של אוקראינה כי הפילה כלי טיס רוסיים. לדברי מוסקבה, כוחותיה הצליחו לנטרל בסיסי אוויר ומערכות הגנה אוויריות של צבא אוקראינה.
מנגד הודתה קייב כי המורדים הפרו-רוסים במחוז לוהנסק הצליחו לכבוש שם שתי עיירות שהיו עד כה בחזקתה של ממשלת אוקראינה. המורדים, נזכיר, שלטו ערב המתקפה רק בחלק משטחם של מחוזות לוהנסק ודונייצק שבמחוז דונבאס, והם חותרים – בעידוד רוסיה – להשתלט על שטחים נוספים באזור. לדברי המורדים בלוהנסק, הם עצמם הפילו הבוקר שני מטוסים אוקראיניים באזור שליטתם.
20 צפייה בגלריה
אנקים של צבע אוקראינה במריופול
אנקים של צבע אוקראינה במריופול
טנקים של צבא אוקראינה במריופול, בדרום. גם שם נשמעו פיצוצים
(צילום: רויטרס)
20 צפייה בגלריה
עומסים בתחנות אוטובוס באוקראינה
עומסים בתחנות אוטובוס באוקראינה
תורים לאוטובוס בתקווה לצאת מקייב, הבוקר אחרי תחילת הפלישה
(צילום: gettyimages)
הבוקר כאמור דיווחה אוקראינה על התרחבות התקיפות ללבוב, השוכנת כ-70 קילומטרים מהגבול עם פולין. בעקבות ההפגזות בעיר דיווחה הטלוויזיה הממלכתית האוקראינית כי תושבי האזור מתבקשים לכבות את האורות בבתיהם, לתפוס מחסה ולהצטייד במסמכים חשובים. רשת CNN דיווחה כי בפרברי לבוב נראו תושבים עומדים בתורים לבנקים כדי למשוך כסף. לפני הצהריים הופעלה לראשונה אזעקה בתוך שטח פולין – בעיירה מדיקה, שבגבול עם אוקראינה.
במזרח אוקראינה מדווחים תושבים על פאניקה ששוררת בעיר חרקוב, מהערים הראשונות שספגו הפצצות רוסיות הלילה. תושב מזרח העיר סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי חלונות ביתו רעדו מעוצמת הפיצוצים בעקבות התקיפות.

בריטניה וגרמניה: "קטסטרופה ליבשת, התעוררנו לעולם אחר"

אף שהפלישה הרוסית הייתה צפויה, ברחבי העולם ממשיכים מנהיגים להגיב בזעם ותדהמה על החלטתו של פוטין להוציא את המזימה לפועל. בצהריים הצהיר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כי הפלישה הרוסית לאוקראינה היא "קטסטרופה לאירופה". ג'ונסון יישא בהמשך היום נאום לעם הבריטי בצל ההתפתחויות, וישתתף בפסגת החירום של מנהיגי מדינות ה-G7.
בצהריים ניפק גם קנצלר גרמניה אולף שולץ את ההצהרות החריפות ביותר שלו נגד רוסיה עד כה: "זו המלחמה של פוטין", אמר שולץ. "הוא עשה שגיאה קשה ביציאה שלו למלחמה הזו. מטרת הסנקציות שנטיל היא להבהיר להנהגה הרוסית שהיא תשלם מחיר כבד". שרת החוץ של גרמניה אנלינה ברבוק הבטיחה להפעיל נגד רוסיה "חבילת סנקציות מלאה": "התעוררנו היום לעולם אחר", אמרה ברבוק לכתבים.
20 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קנצלר גרמניה אולף שולץ פגישה מוסקבה בצל מתיחות אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קנצלר גרמניה אולף שולץ פגישה מוסקבה בצל מתיחות אוקראינה
פוטין ושולץ נפגשים בקרמלין בשבוע שעבר. קנצלר גרמניה: "הוא עשה שגיאה קשה"
(צילום: רויטרס)
קודם לכן הגדירו נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושר החוץ של האיחוד ג'וזפ בורל את האירועים הבוקר כאחד הימים האפלים ביותר שידעה אירופה מאז תום מלחמת העולם השנייה. האיחוד האירופי צפוי להכריז בתוך שעות מהן הסנקציות שיטיל על רוסיה. שר בממשלת בלגיה אמר בצהריים כי ארצו תומכת בין השאר בהשעיה של הנפקת ויזות לאיחוד האירופי עבור כל האזרחים הרוסים, בכלל זה סטודנטים, עובדים ותיירים: "לפי שעה, רוסים אינם רצויים כאן – חרם ויזות כללי על רוסים לא צריך להיות בגדר טאבו", אמר השר הבלגי סאמי מהדי.
נשיא צ'כיה מילוש זמאן קרא להפעיל נגד רוסיה את הסנקציה שנחשבת לנשק יום הדין: ניתוקה ממערכת הסליקה הבינלאומית SWIFT, צעד שיבודד אותה במידה רבה מהכלכלה העולמית. ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, אמר כי הסנקציות צריכות לפגוע ישירות בנשיא פוטין ובממשלו: "אנחנו בעימות איתם, לא עם העם הרוסי".
פורסם לראשונה: 12:06, 24.02.22