עולים רבים הגיעו לישראל בעקבות המלחמה באוקראינה, לעיתים תוך שהם מותירים בני משפחה מאחור – ויוזמה חדשה מבקשת לדאוג שאף אחד מהם לא יישאר לבד בליל הסדר. מבצע "ביחד בסדר" הוא שם היוזמה ההתנדבותית, שבמסגרתה "ישדכו" משפחות מאוקראינה או מרוסיה עם משפחות ישראליות שיארחו אותן בחג הפסח.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מאחורי היוזמה האזרחית החדשה עומדים תמר אברמסון, תהילה פולק וחנן רובין, העוסקים בימי שגרה בחינוך, ביזמות ובהייטק. "אנחנו רוצים לקבל את העולים ולהכניס אותם למשפחה, דרך שולחן ליל הסדר שלנו", הסבירה אברמסון בריאיון לאולפן ynet.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"אנחנו יודעים שרוב הפליטים נמצאים במלונות וקל מאוד להביא לשם שליח חב"ד או מישהו שיארח את כולם", ציינה, "אבל אנחנו רוצים שיהיו פה קשרים שמחזיקים לטווח ארוך, ושיעזרו להם להיקלט גם אחרי ליל הסדר. לכן יצאנו ביוזמה, כמה אזרחים ואזרחיות מודאגים, ושאלנו את עצמנו מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור".
2 צפייה בגלריה
עלייה מאוקראינה
עלייה מאוקראינה
עולים מאוקראינה שנחתו בישראל
(צילום: מוטי קמחי)
באמצעות טופס הרשמה מקוון, שמזמין משפחות בישראל למלא את פרטיהן, המארגנים מחברים את הפליטים שעלו ארצה אל בתים ישראליים שיארחו אותם. "הטופס שמזמין משפחות בישראל לארח משפחות מאוקראינה הפך להיות יחסית ויראלי. אנחנו לוקחים על עצמנו לעשות את ההתאמה המדויקת והמכבדת הזאת, כך שיהיה נעים גם למשפחה המארחת וגם למשפחה המתארחת, כדי לוודא שזה נעשה בצורה היפה והנעימה ביותר", לדברי אברמסון. "אנחנו ננסה להתאים שפות, שכבות גיל, אזורים בארץ מן הסתם – הכול כדי שנוכל לקבל אותם בצורה יפה".
"יצאנו לדרך לפני שבוע, ואני שמחה להגיד שיש לנו כבר למעלה מ-100 משפחות שנרשמו לארח", סיפרה. "התחברנו לעוד ארגונים שגם הם רותמים את המתנדבים שלהם. אני חושבת שהאחריות היא עלינו, המשפחות המארחות. אנחנו רוצים שהכול ייעשה בצורה הכי מכבדת".
היא מוסיפה כי "דיברו על כל מיני הזדמנויות היסטוריות שקורות, ואנחנו שואלים את עצמנו איפה אנחנו בכל הסיפור הזה. אני חושבת שלכל משפחה יש מה לעשות כדי להפוך את המצב של העולים והעולות כאן בארץ לקצת יותר מחמם. אנחנו רוצים לאפשר לכל אחד לשאול את עצמו מה הדבר הקטן שהוא יכול לעשות".
2 צפייה בגלריה
עלייה מאוקראינה
עלייה מאוקראינה
עלייה מאוקראינה
(צילום: מוטי קמחי)
אברמסון מציינת כי היא מזמינה את הציבור "לפתוח את השולחן, את הדלת ואת הלב – ולארח שניים, שלושה או ארבעה אנשים לליל הסדר. אנחנו ננסה לתפור לכם משפחה מתאימה, כדי שכולנו נרגיש בבית בחג הזה", היא מסכמת.

"הערב הכי כואב שיש"

מיזם מרגש נוסף, "הכיסא הריק", מזמין את משפחות השכול זו השנה ה-18, לחגוג יחדיו ליל סדר. זה לצד זה יושבות משפחות שחוו את הנורא מכול בפעולות טרור, בצבא וגם כתוצאה מאסונות אחרים. המיזם של ארגון נאוה מבקש להעניק מרחב מחבק ומכיל למשפחות השכולות, מכל הקשת הישראלית, לאחר שהתוודע למצבים שבהם בני המשפחות הפסיקו לחגוג את ליל הסדר.
"הערב הכי משפחתי בשנה, הופך אצלן להכי כואב שיש", מסבירים המארגנים. מאחורי המיזם עומדות תהלה פרידמן וחוי ארנפלד, בהתנדבות מלאה, והן מספרות על פניות רבות שהתווספו השנה, בבקשה להגיע לליל הסדר המשותף, ולקבל את החיבוק והכוחות משם.
מזל צומעי, אמו של קינן שנרצח בפיגוע טרור בקניון בשרון, מספרת על "חור" שנפער עם מותו. "הייתי יושבת בכיסא של קינן, ולא חוגגת", היא מספרת. "מאז האובדן הפסקתי לחגוג את ליל הסדר עם המשפחה. היה לי קשה לראות את כל הנכדים, האחיינים, ואצלי משהו חסר".
מדובר ביוזמה חברתית שנתמכת כולה מתרומות. ניתן לתרום כאן.