המדינה מבקשת לדחות את העתירה המבקשת לבטל את ההחלטה להעניק את פרס ישראל לרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, בגין התבטאויות שלו בעבר. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הבהירה בתגובה שהוגשה הערב (יום ה') כי "בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, אין בסיס משפטי להתערבות שיפוטית בהחלטת ועדת הפרס". הדיון בבג"ץ בנושא ייערך ביום ראשון.
הרב יצחק יוסף נבחר לזוכה בפרס ישראל לספרות תורנית על ידי ועדת שופטים מקצועית, והמלצתה של ועדת השופטים אושרה על ידי שר החינוך, יואב קיש. הענקת הפרס עתידה להתקיים בטקס פרס ישראל במוצאי יום העצמאות הקרוב.
1 צפייה בגלריה
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
הרב יצחק יוסף
(צילום: שלומי כהן)
בעתירות התבקש בית המשפט העליון לבטל את ההחלטה להעניק את פרס ישראל לרב יוסף, ולחלופין להורות לשר החינוך להשתמש בסמכות הרשות המוקנית לו – בסעיף לתקנון פרסי ישראל – ולהחזיר את סוגיית הענקתו של הפרס לדיון חוזר בוועדת השופטים לשם קבלת החלטה חוזרת.
בעמדת היועצת המשפטית לממשלה נכתב בין השאר כי בעבר הוגשו עתירות דומות נגד זוכים אחרים בפרס ישראל. "בית המשפט הנכבד קבע באופן עקבי, ברור ומפורש, כי לאור מהותו ואופיו של פרס ישראל, ככלל אין מקום להתחשבות בשיקולים 'חיצוניים' מעין אלה לצורך התערבות של שר החינוך או של בית משפט נכבד זה בהחלטות ועדת השופטים המקצועית בדבר הזוכים בפרס ישראל – שהן 'כמעט חסינוֹת' בלשון בית המשפט הנכבד מפני התערבות כזו – ועל כן רק בנסיבות קיצוניות של ממש בחומרתן, ונדירות מטבע הדברים, ב'מקרי קצה חריגים' שבהם 'תרעדנה אמות הספים', תיתכן התערבות בהחלטה על יסוד שיקולים כאלה", נכתב בתגובה. עוד נכתב כי "אין בעמדת המדינה כדי להוות תמיכה או מתן הכשר או 'אישור' כלשהם לאמירה כלשהי, כזו או אחרת".
יצוין כי העותרת, עו"ד בתיה כהנא דרור, כתבה בבקשה כי "יש חשש סביר שבעת המלצתה של ועדת הפרס, לא הייתה מונחת לפניה תשתית עובדתית מלאה וחבריה לא היו מודעים להתבטאויותיו הפוגעניות והמסיתות במהלך השנים, ובפרט מאז היבחרו כרב ראשי לישראל כנגד יוצאי חבר העמים, התנועה הרפורמית, בית המשפט העליון ושלטון החוק".

היא ציינה כי בעקבות התבטאויות אלו, המליץ נציב קבילות הציבור על השופטים והדיינים להעמיד את הרב יוסף לדין משמעתי ולהדיחו מלכהן כדיין. כהנא דרור הוסיפה כי בכלל זה כלולה גם התבטאותו בנוגע לגיוס חרדים, "אם יכריחו אותנו ללכת לצבא – ניסע כולנו לחו"ל", שנאמרה לאחרונה.