על רקע חוק הגיוס, התבטאות חד-משמעית של בכיר בעולם החרדי: ראש ישיבת פורת יוסף, הרב משה צדקה, אמר כי אסור לחרדים להתגייס לצבא, גם אם הם אינם לומדים תורה. "חלילה וחס לקחת שום בחורי ישיבה, ושום בחור גם אם לא לומד כל כך. אלא כולנו צריכים לעבוד את ה' ובעבודת ה' אנחנו מגינים על הצבא", הוא אמר השבוע.
1 צפייה בגלריה
הרב משה צדקה
הרב משה צדקה
הרב משה צדקה
(צילום: מאורות נתן, ויקיפדיה CC BY-SA 4.0)
הרב צדקה, שבעבר אמר "לא צריך צבא", אמר השבוע: "אנו צריכים להאמין באמונה שלמה שבחורי הישיבה, שעוסקים בתורה – הם שמגינים על החיילים, הם שמגינים על הפצועים, והם שמגינים על השבויים".
בניגוד לדבריו של הרב יצחק יוסף, שאמר כי מי שלא לומד תורה – יוכל להתגייס לצה"ל, אמר הרב צדקה בהקלטה שפורסמה באתר "כיכר השבת": "גם בחורים שאינם עוסקים כל היום בתורה, קצת חלשים בתורה, אסור לנו וחלילה לנו לקחת אותם לצבא. כי גם הם מתפללים וגם הם לומדים, ושמה, במקום ההוא אם ילכו לצבא, יש הרבה ניסיונות שלא יוכלו לעמוד בהם".
הוא הוסיף ואמר: "אנו מפסידים כוח גדול להגנת עם ישראל. מפסידים כוח גדול להגנת החיילים. הגנת החיילים תלויה רק בבחורי הישיבה וגם בבחורים החלשים, במה שהם עוסקים בתורה ונשמרים מעוונות. ושם מאוד-מאוד קשה בצבא להישמר מאיסורים. לכן חלילה וחס שילכו לשם, לא בחורי הישיבה, ולא הבחורים האלה האמצעיים. אלא כולנו צריכים ללמוד ולהתפלל ולהגן על החיילים".

היום אמורה המדינה להעביר לבג"ץ את עמדתה בנוגע לחוק הגיוס. בצהריים היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה כי לא תגן על הפטור מגיוס לחרדים בבג"ץ, ללא מכסות שנתיות.
המחלוקת הקשה הזו מציבה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני דילמה לא פשוטה, שכן נבחרי הציבור החרדים מאיימים לפרוש מהממשלה אם יוצבו מכסות. הקושי להגיע להסכמות בנושא נמשך על רקע הדד-ליין ההולך ומתקרב להגשת התשובה לבג"ץ – עד היום בצהריים. בממשלה בוחנים כמה אפשרויות, ובהן בקשת הארכה מבג"ץ.