היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא תגן על הפטור מגיוס לחרדים בבג"ץ, ללא מכסות שנתיות. המחלוקת הקשה הזו מציבה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני דילמה לא פשוטה, שכן החרדים מאיימים לפרוש מהממשלה אם יוצבו מכסות. הקושי להגיע להסכמות בנושא נמשך על רקע הדד-ליין ההולך ומתקרב להגשת התשובה לבג"ץ - עד היום בצהריים. בממשלה בוחנים כמה אפשרויות, ובהן בקשת הארכה מבג"ץ.
ראש הממשלה נפגש אמש עם נציגי החרדים יחד עם שר המשפטים יריב לוין, אבל הצדדים לא הצליחו להגיע לנוסח מוסכם בנוגע לחוק הפטור מגיוס.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה, חיילי צה"ל
גלי בהרב מיארה, חיילי צה"ל
לא תגן על הפטור מגיוס בלי מכסות שנתיות. בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ', EPA / ABIR SULTAN)
במכתב התראה שנחשף שלשום ב-ynet היועצת המשפטית לממשלה והמשנה ליועצת עו"ד גיל לימון היא הבהירה למזכיר הממשלה יוסי פוקס כי לא ניתן להעביר בממשלה החלטה על מתווה הגיוס כשהיא ריקה מתוכן ונושאת תוכן הצהרתי בלבד. עוד בתחילת השבוע פורסם כי בהרב-מיארה אף סבורה כי בשל "קשיים משפטיים משמעותיים", היא תתקשה להגן בבג"ץ על הצעת החוק שהטיוטה שלו נחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
הממשלה כבר ביקשה מבג"ץ לדחות את המועד להגשת תשובה - וקיבלה הארכה עד 27 במרץ, כלומר, היום. במסגרת הדיון האחרון בעתירות, ביקש בג"ץ מהמדינה להסביר מדוע לא תבוטל החלטת הממשלה שמונעת אכיפה של שירות תלמידי ישיבות, ומדוע לא מגייסים אותם נוכח פקיעת חוק הגיוס, ולהסביר למה נוכח פקיעת החוק מגיעות להם תמיכות. השופטים עדכנו באותו דיון כי במידה שלא תוגש התגובה לבקשה למתן צו ביניים, ההחלטה תינתן על יסוד הנתונים שיונחו לפני בית המשפט.
אתמול הובע חשש בקואליציה מפני פרישה של יהדות התורה מהממשלה אם להצעת החוק יוכנסו יעדי גיוס (מכסות) וסנקציות. גורם פוליטי בכיר טען כי יהדות התורה אכן מאיימת בהתפטרות אם חוק הפטור יעבור כך - אך במפלגה הכחישו - וטענו שמדובר בתרחיש לא סביר. גורם במו"מ ציין שאכן נשמע איום כזה מצד יהדות התורה, אך במפלגה כאמור הכחישו בנמרצות שזה יכול לקרות בנקודת הזמן הזו.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וגולדקנופף
נתניהו וגולדקנופף
ייגמר בפרישה? נתניהו וגולדקנופף
(צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
לפני כן, שרי הממשלה עודכנו כי ישיבת הממשלה שהייתה אמורה להתקיים אתמול שבה היו אמורים לאשר את הנוסח בוטלה - מאחר שלא הושגו הסכמות על הנוסח. דיונים מרתוניים התקיימו מאתמול בבוקר בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה לפתור את המשבר שנוצר - גם בהשתתפות היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שדורשת לכלול בהצעה מספרי מתגייסים.
ובזמן שראש הממשלה מתקשה להגיע להסכמות עם החרדים בנוגע למתווה, בכנסת כבר נפתח מאבק על השאלה איזו ועדה תדון בחוק הבעייתי שמעורר סערה. נתניהו מנסה לעקוף את ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, שנחשב חבר כנסת "בעייתי" ו"לא ממושמע". גורם בליכוד אמר כי "נתניהו רוצה להקים ועדה מיוחדת שתעסוק בחוק", בעוד אדלשטיין הבהיר בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות": "לא יקום ולא יהיה, לא נהיה חותמת גומי".