בית המשפט המחוזי בירושלים נעתר היום (יום ה') לבקשת סנגוריו של מנהיג קהילת "שובו בנים", הרב אליעזר ברלנד, לטוס לאומן שבאוקראינה לקראת ראש השנה. ברלנד, עבריין מורשע בסדרת עבירות מין ובעבירות עושק החשוד גם במעורבות בשני מקרי רצח מלפני 30 שנה, ישלם ערבות על סך 200 אלף שקל כדי לטוס לאומן. נוסף על כך, שלושה אנשים יצטרכו לתת כל אחד ערבות בסף 150 אלף ש"ח, כדי לאפשר לראש קהילת "שובו בנים" לצאת לחו"ל.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בית המשפט התיר לברלנד לטוס למרות צו עיכוב יציאה מהארץ, שהוצא נגדו בעקבות תביעה אזרחית. היא יוכל לצאת בין 18 בספטמבר ל-3 באוקטובר, וזאת כאמור בכפוף לערבות בגובה של 650 אלף ש"ח – כאשר ברלנד עצמו יידרש להפקיד 200 אלף שקלים.
רק בחודש דצמבר האחרון השתחרר ברלנד מכלא איילון לאחר שזכה לשחרור מינהלי. הוא נכנס לכלא באוקטובר שעבר בעקבות הרשעתו בקבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, עבירות מס והלבנת הון. במהלך שהותו בכלא נעצר ונחקר גם כחשוד בפרשת רצח ניסים שטרית ואבי אדרי, אך שוחרר.
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
אליעזר ברלנד. ערבות בסך כולל של 650 אלף ש"ח, מתוכם ישלם 200 אלף בעצמו
(צילום: עמית שאבי)
ברלנד זכה לקיצור של ארבעה חודשי מאסר, שכן תקופת מאסרו הייתה אמורה להסתיים בתחילת אפריל 2022. כזכור, בחודש נובמבר ברלנד קשר את עצמו לרציחות של אבי אדרי וניסים שטרית בירושלים, ומסר גרסה מפורטת לדברים. ברלנד חשוד בגרימת מוות בכוונה תחילה, חטיפה לכוונת רצח וקשירת קשר לביצוע פשע. מעבר לכך, ברלנד מואשם ב-16 פרשות של מרמה ועושק בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, ובעבר הוא כבר ריצה עונש מאסר על עבירות מין.
בשנת 2013, כאשר התפוצצה הפרשה שבה התברר כי ברלנד הטריד מינית נשים, הוא טס למרוקו ולמעשה נמלט ממדינה למדינה באפריקה. מאפריקה הוא טס להולנד, ושם הוא נעצר. בשונה מאז, כעת אין נגד ברלנד כתב אישום. הוא נחשב עדיין כחשוד בפרשת רצח הנער שטרית, ונוסף על כך קבוצה של מתלוננות הגישה נגדו תביעה אזרחית.
עו"ד יוספי מזר, שמייצג את ברלנד, מסר כי "צו העיכוב יציאה מישראל ניתן במסגרת תביעה אזרחית שהועמדה על ידי התובעים על סך 4 מיליון שקלים, וכשסכום העירבון שקבע בית המשפט הוא 5% מהתביעה. הדבר מעיד כי מדובר בתביעה מנופחת ומוגזמת, שכל מטרתה היא להלך על מרשי אימים".
2 צפייה בגלריה
הרב ברלנד, ארכיון
הרב ברלנד, ארכיון
הרב ברלנד, ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
באוקראינה מעריכים שעשרות אלפי חסידים יגיעו לאומן, לציון קברו של רבי נחמן מברסלב, חרף המלחמה עם רוסיה והאזהרות. כוחות מיוחדים התאמנו באזור לקראת הילולת ראש השנה, ואף דימו תרחיש של שחרור בני ערובה בתרגילים שביצעו במקום.
מקורביו של ברלנד מסרו בתגובה: "אנו שמחים ומברכים על החלטת בית המשפט, שידע להפריד בין דת למדינה על אף ניסיונותיהם החוזרים ונשנים של שונאי הרב ורודפיו. כפי שכבר ראינו בעבר, בית המשפט מבין שעניין אומן בראש השנה אצל חסידי ברסלב הוא מצווה ראשונה במעלתה לקיים דברי חכמים, וכפי שידועה חומרת האזהרות שהזהירו על כך רבי נחמן מברסלב ותלמידיו הקדושים".
עוד הוסיפו המקורבים כי "הרב מסר את נפשו לנסוע לאומן עוד בימי הקג"ב, ומאז ועד היום, למרות מצבו הבריאותי וגילו המבוגר, הוא ממשיך לפעול ללא הרף וללא לאות שיגיעו עוד ועוד אנשים לאומן לקראת ראש השנה".