הפתעה מחממת לב ציפתה למשתתפי האירוע החגיגי שהתקיים אתמול (יום א') בבאזל שבשווייץ לציון 125 שנה לקונגרס הציוני הראשון, שנערך בעיר: מוסלמי מאיחוד האמירויות חשף איגרת נדירה שנכתבה בידי חוזה המדינה בנימין זאב הרצל, ושאותה רכש מכספו הפרטי במטרה להציגה במוזיאון בדובאי.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
האיש שגנב את ההצגה, באירוע שבו השתתפו כ-1,400 מנהיגים יהודים מהעולם, הוא אחמד עובייד אל-מנסורי – תושב דובאי וחבר לשעבר במועצה הלאומית של איחוד האמירויות.
ב-2006 פתח אל-מנסורי בביתו מוזיאון פרטי שעוסק בציונות. הממשלה האמירותית, למרבה ההפתעה, החליטה להעביר את המוזיאון למתחם מכובד יותר. חמש שנים לאחר מכן, הרבה לפני הסכמי אברהם, הוא הועתק לבית המלוכה העתיק במתחם ההיסטורי של דובאי ונפתח לציבור. לשם המוזיאון שהקים, רכש אל-מנסורי חפצים, מסמכים, מטבעות ותמונות נדירות.
4 צפייה בגלריה
השייח' אל-מנסורי במוזיאון
השייח' אל-מנסורי במוזיאון
אל-מנסורי במוזיאון, מביט בתמונתו של הרצל. "הוא היה מנהיג חשוב מאוד"
4 צפייה בגלריה
האיגרת הנדירה בכתב ידו של הרצל
האיגרת הנדירה בכתב ידו של הרצל
האיגרת הנדירה בכתב ידו של הרצל
בערב יום השואה אשתקד הפתיע אל-מנסורי שוב, ופתח במוזיאון אגף לנושא השואה. גם אותו פוקדים המוני תלמידים, סטודנטים, תיירים ומשלחות. נוסף על כך הקים שם מרכז מדיני שבו מתקיימים דיונים לקידום ההבנה בין שלוש הדתות.
את האיגרת של הרצל רכש מכספו ב-2016. היא נרכשה בווינה ונחשבת לממצא נדיר. הרצל כתב בה לאדם שזהותו לא ידועה, שהוא נאלץ לדחות את בקשתו להצטרף למועדון חברתי שקידם. האיגרת נכתבה בשנים שבהן קידם הרצל את חזונו, שהביא להקמת מדינת ישראל.
המכתב נכתב ונחתם בידי הרצל, ועבר מבחני אותנטיות רבים. אל-מנסורי, היסטוריון בהשכלתו, אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet: "היהודים תמיד היו חלק חשוב מהמזרח התיכון, ואני מחויב לספר את סיפורו של העם היהודי ואת פרק הציונות לעולם הערבי. אני לא ציוני, אבל חשוב שהדור הצעיר במדינות ערב יכיר את הרצל ואת הציונות, ילמד את העובדות ויגבש עמדה. הוזמנתי לכנס בבאזל ושמחתי מאוד להיענות ולהגיע, כי יש לנו שלום עם ישראל".
4 צפייה בגלריה
בנימין זאב הרצל
בנימין זאב הרצל
בנימין זאב הרצל. "לא חלם שיבוא יום ומנהיג ערבי אמיץ ישתתף בקונגרס הציוני"
(הארכיון הציוני, ההסתדרות הציונית העולמית)
4 צפייה בגלריה
יעקב חגואל מעניק אות הוקרה לאל-מנסורי
יעקב חגואל מעניק אות הוקרה לאל-מנסורי
יעקב חגואל מעניק אות הוקרה לאל-מנסורי
(צילום: עומר סגן)
לדבריו, "הרצל היה מנהיג חשוב מאוד, לא איש חלומות אלא איש חזון. אני מסתכל על זה מנקודת מבט היסטורית, ולא פוליטית. אני לא יכול לזהות את עצמי עם הציונות, אני לא חלק מזה, אבל הוא היה אבי הציונות המודרנית, וזה כבוד גדול בשבילי להציג את הרצל במוזיאון שלי. הוא היה מנהיג מצליח מאוד שעשה הרבה שינויים באזור".
יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, העניק לו אמש אות הוקרה ואמר: "הפעילות יוצאת הדופן שלך להנצחת השואה היא דוגמה ומופת לעולם הערבי בשינוי השיח על השואה ועל חשיבות מדינת ישראל. הרצל לא חלם שיבוא יום ומנהיג ערבי אמיץ ישתתף בקונגרס הציוני".