"וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי": למרות הפיגוע צמוד לבית הכנסת אלגריבה באי ג'רבה, שבו נרצחו בני הדודים בן ואביאל חדד, הקהילה היהודית במקום חגגה היום (ד') ברית מילה לאחד מבני הקהילה. השמחה נמהלה בעצב, והאווירה בג'רבה מתוחה מאוד בעקבות האירועים שהתרחשו שם בהילולת ל"ג בעומר. בקהילה אומרים כי הם חוששים מאוד מהעתיד לבוא, ובעיקר מכך שאינם יודעים איך אפשר לסמוך על השוטרים שמאבטחים את הקהילה – לאחר ששוטר מקומי הוא שביצע את המתקפה שבה נרצחו שני בני הדודים היהודים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
רב הקהילה היהודית בג'רבה הודיע שהשלטונות התוניסאים קיבלו את דרישת הקהילה ויימנעו מנתיחה שלאחר המוות בשני הנרצחים. לאחר שהקליעים נלקחו לבדיקה, הגופות שוחררו. התוכנית היא להטיס את הנרצחים בהקדם לקבורה בארץ. בישראל לא שוללים את האפשרות שמדובר בפיגוע טרור, אף שבצורה רשמית לא רוצים לדחוק את התוניסאים לפינה בנושא הזה.
2 צפייה בגלריה
אביאל חדד שנרצח בבית הכנסת בתוניסיה
אביאל חדד שנרצח בבית הכנסת בתוניסיה
מימין: אביאל חדד, משמאל: בן חדד
(מתוך פייסבוק)
נשיא תוניסיה, קייס סעיד, התייחס מול המצלמות לאירוע הטרור בג'רבה, גינה את המתקפה ואמר כי "תוניסיה תישאר בטוחה חרף הניסיונות לפגוע בביטחון וביציבות. זאת פעולה פושעת שמטרתה לזרוע סכסוך בתוך תוניסיה, לפגוע בענף התיירות ובמדינה ולזעזע את היציבות, אבל הם לא יצליחו. יש פה רשויות ושלטון, והעם התוניסאי מודע היטב לתכניות של הפושעים הללו".
שר החוץ אלי כהן שוחח עם רב הקהילה המקומית, חיים ביתאן, הביע סולידריות עם הקהילה בשעתה הקשה והציע את עזרתו בכל דבר שיידרש. ביתאן הודה לו על הדברים. המאמץ הוא להביא את גופות הנרצחים לקבורה לפני כניסת השבת.
שני בני הדודים שנרצחו ליד בית הכנסת בג'רבה הם קרובי משפחה רחוקים של שר התרבות והספורט מיקי זוהר. זוהר סיפר: "הם משפחה רחוקה של אימי ז"ל. לצערי לא היינו בקשר, אבל למיטב הבנתי מדובר באנשים טובים מאוד, וזה ממש טרגי".
2 צפייה בגלריה
כלי רכב להובלת הגופות. שתי הגופות שוחררו ונמצאות בדרכן לישראל
כלי רכב להובלת הגופות. שתי הגופות שוחררו ונמצאות בדרכן לישראל
כלי רכב להובלת הגופות. שתי הגופות שוחררו ונמצאות בדרכן לישראל
שר התקשורת שלמה קרעי הכיר את אביאל חדד ואף נפגש איתו בעבר. "קיבלנו הבוקר בשורת איוב על שני יהודים שנרצחו בפיגוע בהילולה המסורתית בבית הכנסת אלגריבה בג'רבה – אביאל ובן דודו בן חדד, הי"ד. הכאב גדול", אמר קרעי. "זכיתי בזמנו לפגוש את אביאל ז"ל ומשפחתו, אשר מחוברים לשורשיהם בכל נימי נפשם, תוך שמירה על המסורת היהודית בג'רבה".
בבית הכנסת העתיק כבר בוצע בעבר פיגוע טרור. ב-11 באפריל 2002 התפוצצה משאית תופת בחזית בית הכנסת, ו-21 בני אדם נרצחו. המחבל, ניזאר בן מחמד נאסר נוואר, הסיע אז משאית עמוסה בבלוני גז וחומרי נפץ, פרץ את מחסומי הביטחון שלפני בית הכנסת – והתפוצץ.

"יש פחד גדול מאוד"

המחבל שביצע את הירי רצח אמש (יום ג') במקום שלושה אנשי ביטחון, גנב את נשקו של אחד מהם וארבע מחסניות והמשיך במסע ההרג. הוא רצח את בן ואביאל חדד בחניה של בית הכנסת, לפני שנהרג מירי כוחות הביטחון המקומיים. "כל האזור מלא במשטרה", סיפר חבר הקהילה. "ברור לנו שהוא תכנן לרצוח יהודים. עכשיו יש כאן פחד גדול מאוד, כי יש פה מאות שוטרים ואי-אפשר לדעת מי יפגע בנו. זה מצב קשה מאוד".

גורם ביטחוני בכיר אמר כי האירוע הקשה בתוניסיה מתוחקר בידי כוחות הביטחון המקומיים לצד מאמצים של גורמי ביטחון בישראל. כל האפשרויות נבחנות, ובשלב זה לא ניתן לקבוע חד-משמעית את המניע לאירוע. לטענת תוניסיה מדובר באירוע פלילי; ואולם, בקהילה היהודית בג'רבה משוכנעים שמדובר בפיגוע טרור.
בתוניסיה הקפידו להותיר את הפיגוע בערפל עד לשעות הלילה המאוחרות, גם בזמן שמאות המתפללים היהודים היו נצורים בתוך בית הכנסת ושמעו יריות מבחוץ. תחילה טענו הרשויות בתוקף שמדובר באירוע שכלל לא קשור לבית הכנסת ולמבקרים בו, ושהתרחש באתר של חיל הים התוניסאי שנמצא בקרבת מקום.
אלא שבמהלך הלילה פרסם משרד הפנים התוניסאי הודעה אחרת, שמציגה בפירוט יתר את האירוע שהתרחש שם. בהודעה של משרד הפנים נכתב כי איש ביטחון רצח את חברו לעבודה, גנב את התחמושת וניסה להגיע לבית הכנסת. הוא פתח בירי ללא הבחנה לעבר אנשי הביטחון שהיו במקום, ובתגובה הם פתחו באש לעברו, הרגו אותו ומנעו ממנו להגיע למתחם. הבוקר עדכנו הרשויות בתוניסיה כי שני אנשי ביטחון נוספים נרצחו – ובכך עלה מניין הנרצחים הכללי לחמישה.