בפיגוע סמוך לבית הכנסת אלגריבה באי ג'רבה בתוניסיה נרצחו לפחות חמישה בני אדם. הפיגוע התרחש כאשר במקום נערך האירוע המסורתי לרגל ל"ג בעומר, בהשתתפות מאות יהודים וישראלים שהגיעו במיוחד מהארץ. שניים מהנרצחים בפיגוע הם יהודים, ואחד מהם – שמתגורר בתוניסיה – הוא אזרח ישראלי.
2 צפייה בגלריה
ירי בוצע בסמוך לבית כנסת בג'רבה שבתוניסיה
ירי בוצע בסמוך לבית כנסת בג'רבה שבתוניסיה
נצורים בבית הכנסת בתוניסיה
לפי הודעת משרד הפנים התוניסאי, שוטר בבניין ששייך לחיל הים המקומי רצח שוטר אחר, לקח את התחמושת שלו ויצא עם הנשק לכיוון בית הכנסת. התוקף ירה ללא הבחנה לעבר יחידות האבטחה הממוקמות סמוך לבית הכנסת, רצח שני מבקרים יהודים ועוד שני אנשי ביטחון, וכן פצע עוד לפחות ארבעה אנשי ביטחון וארבעה מבקרים, לפני שחוסל בחילופי אש עם הכוחות המקומיים.
היהודים שנרצחו, בני דודים, היו בחניה בזמן הירי. האזרח הישראלי גר בתוניסיה, והשני הוא בן דודו מצרפת. במהלך הלילה, כל היהודים שהיו נצורים בבית הכנסת פונו תחת אבטחה כבדה לבתי המלון ולבתים. ההערכה היא שנמנע פיגוע קשה עוד יותר, שכן המאבטחים מנעו כניסה של היורה לתוך המתחם – שם היה עלול להתבצע טבח המוני במאות יהודים ששהו בו.
כוחות ביטחון הקיפו את בית הכנסת לאחר הדיווח על הירי. בעקבות האירוע המשטרה המקומית אסרה על מאות המתפללים בבית הכנסת לצאת ממנו במשך זמן ממושך, והם נאלצו להמתין בפחד כשהם שומעים יריות מחוץ למבנה. עדים מספרים כי מסוקים ריחפו כל העת מעל.
2 צפייה בגלריה
בית הכנסת בג'רבה
בית הכנסת בג'רבה
בית הכנסת בג'רבה, ארכיון
(צילום: רויטרס)
הרשויות עדיין לא הצביעו בוודאות על המניע למתקפה, אך חמושים אסלאמיסטים כבר תקפו בעבר את העלייה לרגל לג'רבה. האירוע בבית הכנסת העתיק ביותר באפריקה מושך אליו מדי שנה מאות יהודים לאי, והייתה סביבו אבטחה הדוקה מאז שמחבלי אל-קאעידה תקפו את בית הכנסת ב-2002 באמצעות משאית תופת, בפיגוע שבו נרצחו 21 בני אדם.
משרד החוץ הישראלי יצר אמש קשר עם ישראלים שנמצאים במקום וקיבל מהם דיווחים על המתרחש בזמן אמת. בין האנשים שהיו נצורים בבית הכנסת היה גם חבר הכנסת לשעבר יום טוב כלפון, שסיפר: "שמענו יריות מחוץ למתחם בית הכנסת. אנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה שם, יש כמה גרסאות. התפללנו תפילת ערבית, כשלא נתנו לנו לצאת החוצה".
יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, מסר כי "הטרור לא מבחין בין דם לדם ובין יהודי שיושב בתל אביב או בג'רבה. האחריות על חייהם של היהודים מונחת על כתפיהם של המנהיגים באותן המדינות שבהן מתרחש אירוע אנטישמי. רק השבוע לאחר עבודה מאומצת של שלוש שנים הצלחנו להעביר החלטת ממשלה הקובעת להכיר בנפגעי אנטישמיות בעולם במניין הנפגעים המוזכרים כל שנה בטקסי הזיכרון. זוהי חובתנו המוסרית והערכית, עם אחד אנחנו! אני קורא ודורש להעלות את מיגור האנטישמיות לראש סדר העדיפויות. זה בדמינו".
פורסם לראשונה: 00:09, 10.05.23