לאחר 35 שנים ברשת השידור הבריטית הממלכתית BBC – הודיע שדרן יהודי חרדי בכיר ברדיו ובטלוויזיה על התפטרותו, במחאה על סיקור מוטה של מתקפה אנטישמית שבו הואשמו הקורבנות היהודים בקריאות הנאצה שהשמיעו מוסלמים. הרב יהודה יונה רובינשטיין פרסם את מכתב ההתפטרות בחשבון הפייסבוק שלו השבוע – ובריאיון לאולפן ynet הוא מגולל מסכת האשמות קשה כלפי הרשת הממלכתית הבריטית, הלוקה, לדבריו, במחלת האנטישמיות: "אני מרגיש שיהודי הגאה ביהדותו לא יכול להמשיך לעבוד שם יותר".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב יהודה יונה רובינשטיין הוא איש רוח מוכר בבריטניה, שחיבר 15 ספרים ונחשב למוערך גם על ידי המלכה אליזבת. בין השאר, הגיש את התוכניות "בוקר טוב יום ראשון" ו"מחשבות על היום", ונחשב כאמור לאחד המגישים והשדרים הידועים ברשת BBC. "חוששני שיש לי בשורות רעות", כתב במכתב ההתפטרות, ששלח למנהלי חברת ההפקה שלו. "לא אוכל להמשיך לשדר. זה רגע עצוב מאוד עבורי בתור מי שהיה מגיש ברשת במשך 35 שנה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
התפטרותו של הרב רובינשטיין באה אחרי דיווח ב-BBC על מתקפה אנטישמית של מוסלמים נגד נערים יהודים ברחוב אוקספורד בלונדון, שתועדה בסרטון וידיאו. בסרטון שצולם לפני כחודש, בחנוכה, נראים גברים מוסלמים מקללים ויורקים על קבוצת בני נוער יהודים חרדים, שישבו בתוך אוטובוס. המוסלמים השמיעו לעברם קריאות גנאי וקללות גסות, קראו "לדפוק את היהודים" ו"לשחרר את פלסטין", דפקו באגרופים על חלונות כלי הרכב – ואחד מהם אף השליך חפץ לעבר האוטובוס, כפי שתועד בסרטון.
התקרית טופלה בידי משטרת לונדון כפשע שנאה, ואף גונתה בידי ראש ממשלת בריטניה וראש העיר של לונדון. ואולם, בדיווח של ה-BBC נאמר כי "ניתן לשמוע השמצות גזעניות על מוסלמים מתוך האוטובוס, בסגנון 'מוסלמים מלוכלכים'". אלא שבסרטון נשמעים הנערים היהודים אומרים בסך הכול בעברית "תתקשר למישהו, זה דחוף", לאחר שביקשו כנראה להזעיק משטרה בעקבות ההתקפה האנטישמית נגדם.

"אני עומד עם בני עמי"

ראשי הקהילה היהודית בבריטניה זעמו על הדיווח השגוי של ה-BBC, וטענו שהרשת הוסיפה עלבון כאשר האשימה את קורבנות האנטישמיות בהיותם אשמים בהתקפה נגדם. נשיאת הקהילה היהודית בבריטניה, מרי ואן דר זיל, דרשה מהרשת להתנצל באופן פומבי. לדבריה, התנהגות הרשת "מעלה שאלות רציניות לגבי הטיות עמוקות בתוך ה-BBC כלפי ישראלים, וכלפי יהודים בכלל".
3 צפייה בגלריה
הרב יהודה יונה רובינשטיין
הרב יהודה יונה רובינשטיין
35 שנים ב-BBC. הרב יהודה יונה רובינשטיין
לא רק שה-BBC לא חזר בו מהדיווח, הוא אף התעקש שהיה מדויק. דובר מטעם הרשת אמר כי "אנטישמיות היא מתועבת. אנו שואפים לשרת את הקהילה היהודית ואת כל הקהילות ברחבי ארצנו בצורה הוגנת. הסיפור שלנו היה דיווח עובדתי שהתמקד ברובו באנשים שהמשטרה רוצה לזהות. הייתה התייחסות קצרה להשמצה, שנלכדה בהקלטת וידיאו, שנראה היה שהגיעה מהאוטובוס. התייעצנו עם מספר דוברי עברית... ההתייחסות הקצרה לכך הייתה כלולה בתיאור המלא של האירוע".
האירוע הזה היה מבחינתו הקש האחרון. התפטרותו של הרב רובינשטיין חוללה סערה בבריטניה, ודווחה בכלי תקשורת רבים בממלכה. "ה-BBC חצה קו אדום", הוא אומר בריאיון לאולפן ynet. "הייתי מודע, כמובן, לאנטישמיות המסתווה שם כ'אנטי-ציונות' ו'אנטי-ישראל' במשך זמן רב. כשהעליתי את מכתב ההתפטרות לעמוד הפייסבוק שלי, כמעט כולם תמכו בו. כמה אנשים תהו, 'למה אתה לא נשאר ונלחם?' אבל נשארתי ונלחמתי אולי במשך זמן רב מדי.
3 צפייה בגלריה
הרב יהודה יונה רובינשטיין
הרב יהודה יונה רובינשטיין
הרב יהודה יונה רובינשטיין. "נשארתי ונלחמתי במשך זמן רב מדי"
"אבל כשהתרחשה תקיפת הילדים היהודים ברחוב אוקספורד בלונדון, רחוב הקניות העמוס ביותר בבירה, על ידי קבוצת מוסלמים, והילדים חטפו איומים, הצדעות נאציות, עלבונות קשים ונאלצו לברוח – ה-BBC שקיבל את הסיפור, דיווח שהיהודים צעקו 'עלבונות אנטי-אסלאמיים'. ברבים. ואז זה שונה לעלבון אחד, וגם הוא הוכח כלא נכון – ואילו הם סירבו לסגת מהדיווח. זה כבר עבר את גבול הטיעון המתחפש ל'אנטי-ציוני', שאנטישמים בחו"ל אוהבים להסתתר מאחוריו, והפך לאנטישמיות גלויה. זו הגנה על אנטישמים, תוך העמדת פנים שהפוגעים האמיתיים הם הקורבנות. אז אני עומד עם בני עמי, וזהו גבול שלא אתן להם לעבור, לפחות לא כשהשם שלי מקושר אליהם".

האשמת קורבן ב-BBC

במכתבו קבל הרב רובינשטיין כי "המשבר הנוכחי על רקע האנטישמיות ברשת, וניסיונותיה להפוך את קורבנות המתקפה האנטישמית האחרונה על ילדים יהודים בלונדון, ולטעון שהקורבנות היו למעשה המבצעים – איננו נסלח. הערפול וההכחשה שבאו לאחר מכן היו מחרידים. מרכז שמעון ויזנטל כולל את ה-BBC ברשימת עשרת האירועים הכי אנטישמיים בעולם".
3 צפייה בגלריה
הרב יהודה יונה רובינשטיין
הרב יהודה יונה רובינשטיין
גם המלכה אליזבת האזינה לו. הרב רובינשטיין
ל-ynet הוא אומר כי "ה-BBC הוא לא ארגון פרטי, הוא ממומן על ידי משלם המסים בבריטניה. אבל למרות העובדה שלמעשה אני הבוס שלהם, כבריטי שמשלם מסים - אין שום נתינת דין וחשבון לציבור... ל-BBC אין שום מוסדות למכתבים או לתלונות. וכשאתה כבר מצליח לעבור את כל המחסומים ולהתלונן, הם פשוט אומרים לך 'תודה רבה' - ואז מתעלמים ממך. כך ה-BBC פשוט ממשיך בשלו".
הרב רובינשטיין מבהיר כי השיטה פשוטה: לחזור על השקר הרבה פעמים. "יש ביטוי שהפך להיות פופולארי לאחרונה, גזלייטינג (עמעום הדעת). הם פשוט ממשיכים לחזור על אותו השקר שוב ושוב, בהנחה שאנשים ימשיכו להאמין בזה. ובכן, הקהילה היהודית בבריטניה לא קונה יותר את השקר של ה-BBC".
באופן חריג ביותר - "צעד שלא היה כמותו", הוא מציין - הגיעו יהודים למחאה מחוץ למטה השידור, כשהם נושאים שלטים שכתוב עליהם "תפסיקו להפיץ שקרים על יהודים". "ליהודים הבריטים נמאס מה-BBC", הוא אומר. "הם חתכו את הקשרים בין ה-BBC לקהילה, ואני חלק מהקהילה, אז גם אני סיימתי את קשריי איתם".

"זו רמה חדשה לגמרי של אנטישמיות"

הרב רובינשטיין חי בשנים האחרונות בארה"ב, ומשם המשיך לשדר ברשת הבריטית. "הייתי שם במשך זמן רב, והייתי מודע בהחלט להתפשטות האנטישמיות בארגון, אבל הם ניסו לשמר את האנטישמיות שלהם מתחת לפני השטח", הוא מציין. "אדם חכם אמר פעם, שההגדרה של אנטישמיות בריטית היא 'שנאת יהודים יותר משצריך'. במקרה הזה, הם שונאים יותר יהודים הרבה יותר משצריך: הן בשינוי הסיפור והאשמת הקורבן, הן בסירוב שלהם לקבל את העובדה ששגו למרות ראיות מעבדתיות שהוכיחו שמה שדיווחו לא היה ולא נברא - והן בסירוב שלהם להתנצל, זו כבר רמה חדשה לגמרי של אנטישמיות".
"ליהודים הבריטים נמאס מה-BBC. הם חתכו את הקשרים בין ה-BBC לקהילה, ואני חלק מהקהילה, אז גם אני סיימתי את קשריי איתם"
הוא ציין כי הטענה שלו לא חלה על רבים מהאנשים שאיתם עבד ב-BBC במשך שלושה עשורים. "הם היו בין האנשים האדיבים והמוכשרים ביותר שאי פעם פגשתי או עבדתי איתם... יש שם אנשים טובים מאוד ומוכשרים במיוחד, ובאמת שלמדתי המון כשדרן וככתב שם. היו לי המון חברים טובים, ודרך אגב, קיבלתי המון מיילים של תמיכה מכותבים לשעבר ב-BBC. אני פשוט לא רואה איך אני, או כל יהודי שיש לו גאווה כלשהי, יכולים להיות קשורים יותר לתאגיד".
האם זאת המלצה שלך ליהודים אחרים שעובדים שם, להתפטר מה-BBC? "שאנשים יבצעו את החישובים שלהם לפי השיקולים שלהם. זו בהחלט תחושי בנושא, כי הם חצו את הגבול באופן כל כך ברור לתוך טריטוריית האנטישמיות, בהגנה על תוקפי ילדים יהודים בבריטניה. אני יהודי – זה מה שאני אוהב להיות, זה מה שאני גאה להיות, אני עומד לצד בני עמי, והפעם ברור שבני עמי צודקים וה-BBC טעו, אז אני יודע איפה אני עומד".

"בבריטניה, אני אשם כי אני יהודי"

במהלך ביקור שערכה מלכת אנגליה במנצ'סטר לפני כ-15 שנה, היא נפגשה עם ראשי הקהילה היהודית, ושאלה אותם "האם הרב YY (יהודה יונה, כינויו המוכר בבריטניה) נמצא כאן". נשיא הקהילה השיב בשלילה, והמלכה התאכזבה: "כמה חבל. אנחנו מקשיבים לו כל הזמן ברדיו".
אתה מרגיש שיש עלייה באנטישמיות בבריטניה? "אין שום ספק, זה ברחבי העולם. העלייה ברמת האנטישמיות בבריטניה היא איומה. הצעדות שארגנו פלסטינים ברחבי לונדון דומות לחלוטין לצעדות הנאצים, רק שבמקום צלבי הקרס בתחילת הצעדה יש דגל פלסטין. הם מחזיקים בדגלים וצועקים מחוץ לחלונות, 'להרוג את היהודים ולאנוס את בנותיהם'. זה מרגיש כאילו ליל הבדולח חוזר על עצמו.
"בריטניה, כמו רוב אירופה, מפוחדת מאוד מהקהילות המוסלמיות. בהקשר זה מעניין שלמרות שהתמונות של אותם תוקפים די ברורות, ושברחוב אוקספורד יש יותר מצלמות אבטחה מאשר כל מקום אחר בעולם - עד כה לא נעצר אף אחד. זוהי סובלנות לאנטישמיות, זוהי הצדקה מעוותת לאנטישמיות אם היא באה מצד מוסלמים – כי 'הם פלסטינים', וזה לא משנה אם הם יהודים, או ציונים.
"הם שונאים יותר יהודים הרבה יותר משצריך: הן בשינוי הסיפור והאשמת הקורבן, הן בסירוב שלהם לקבל את העובדה ששגו למרות הראיות - והן בסירוב שלהם להתנצל"
"כשמישהו צעק לעברי 'פלסטין' או 'עזה' כשהלכתי ברחוב בלונדון, הוא לא ידע אם אני ציוני, הוא לא שאל אותי אם אני ישראלי, מבחינתו אני יהודי וזה מספיק. היום בבריטניה אני אשם בכל הסבל של העם הפלסטיני, כמו שבימי הביניים אני הרגתי את ישו. זה אותו דבר – האנטישמיות החדשה זהה לאנטישמיות הוותיקה".