הר נעלי הילדים, הסמל של אושוויץ, מתפורר. הזמן לא מיטיב עם החפצים הישנים, שמתבלים באופן טבעי. עכשיו מבקשת קרן אושוויץ-בירקנאו לגייס כחצי מיליון אירו לטובת שימורם של 8,000 זוגות נעלי ילדים שנמצאות במצב של התפוררות, עד כדי חשש שללא הליך שימור – הן פשוט ייעלמו מהעולם.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
4 צפייה בגלריה
נעליים באושוויץ
נעליים באושוויץ
רוב הנעליים מוסתרות מהציבור
(צילום: מוזיאון אושוויץ)
ערמות הנעליים הבלויות שנלקחו מהנשים, הגברים והילדים בדרך אל מותם הם אחד מסמלי הזוועה המוכרים של אושוויץ. קורבנות רבים של השואה נותרו אלמונים, והנעליים, הבגדים והמזוודות הם עדות אילמת, ממשית ויחידה לקיומם.
קראו עוד בערוץ היהדות:
"הנעליים מתפוררות ואין לנו זמן לחכות כמה שנים. צריך לשמר אותן עכשיו", אומר מנכ"ל קרן אושוויץ-בירקנאו, וויטק סוצוויצ'ה, שנמצא בימים אלה בביקור בישראל. המבצע להצלת הנעליים, הוא מספר, יימשך כשנתיים: "היום רק חלק קטן מהנעליים מוצג, ורובן נמצאות באחסון. אחרי שנשמר את כולן, הן יוצגו לציבור בתערוכה חדשה. כל קורבן הוא טרגדיה, אבל הילדים במיוחד. הנעליים האלו הן עדויות חומריות לפשעים שנעשו נגדם. בשנתיים האחרונות השימור היה מוצלח מאוד כי הצלחנו לגלות שמות של ילדים".
4 צפייה בגלריה
הר הנעליים באושוויץ
הר הנעליים באושוויץ
"חייבים להאט את התהליך". הר הנעליים באושוויץ
(צילום: מוזיאון אושוויץ)
הוא מספר כי עם פתיחת קמפיין מימון ההמונים, קיבלה הקרן תרומה של 50 אלף אירו מיצרן נעליים גרמני. "זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה שהקרן קיבלה תרומה מחברה פרטית מגרמניה", הוא מגלה. "יש לזה הקשר היסטורי ואנחנו שמחים שחברה גרמנית הסכימה לעשות את זה. האתגר שלנו כעת הוא לגייס עוד 400 אלף אירו".

"העדות החומרית האחרונה לנספים"

לדברי סוצוויצ'ה, "הנעליים אמנם מאופסנות בתנאים טובים, אבל אנחנו יכולים רק להאט את תהליך ההתיישנות שלהן, לא לעצור אותו. זו המשימה שלנו. זה מה שהניצולים אומרים לנו. אנחנו לא כאן כדי שהחפצים ייראו יפה, אנחנו רוצים שהם ייראו כפי שנראו ב-1945, אז אנחנו לא יכולים להשתמש בכימיקלים כדי לנקות אותם.
4 צפייה בגלריה
ניקוי הנעליים
ניקוי הנעליים
אנשי השימור של המוזיאון בפעולה
(צילום: מוזיאון אושוויץ)
"לאט-לאט הם נעלמים, והמשימה שלנו היא להאט את התהליך הזה כדי שהדורות הבאים יוכלו לחוות את הזוועות שנראות במיצגים האלה. ברוב המקרים, כל חפץ הוא העדות החומרית האחרונה של אסיר באושוויץ, שאין לו שם או עקבות".
קרן אושוויץ-בירקנאו הוקמה לפני 30 שנה, כדי להבטיח את שימור המחנות. הקרן אחראית לשימור כל התשתיות במחנה – המבנים, האבנים, הריסות תאי הגזים, הקרמטוריום והחפצים האישיים של האסירים. בין השאר, אחראית הקרן לשימור 100 אלף נעליים; מברשות שיניים, מכתבים, מזוודות ועוד.

"לשמר – עבור הדורות הבאים"

במחנה יש 40 אנשי שימור מקצועיים, מתוכם שמונה נשים שנמלטו מאוקראינה, והקרן הציעה להן עבודה במעבדות אושוויץ, שם משמרים את החפצים האותנטיים מהתקופה שבה היה המחנה מבצעי. "אנשי השימור מומחים במגוון תחומים כגון שימור אבנים, עץ ופלסטיק. אמנם פלסטיק לא היה נפוץ אז, אבל חלק מהאסירים הגיעו עם מברשות שיניים מפלסטיק ועכשיו עוסקים בשימור שלהן. עבודת המשמרים חיונית כדי להאריך את חיי החפצים האלה".
מנכ"ל קרן אושוויץ-בירקנאו, וויטק סוצוויצ'המנכ"ל קרן אושוויץ-בירקנאו, וויטק סוצוויצ'הצילום: מוזיאון אושוויץ
סצוויצ'ה פועל לגיוס כספים למבצע השימור גם בישראל, ובמקביל מקדם פרויקטים משותפים עם חברות הייטק ישראליות לטובת מיזם חדש ומהפכני: טיולים וירטואליים עם מדריך אמיתי שיסתובב במחנה, וצילומי ההדרכה שלו יועברו בשידור חי לכל מקום בעולם. הפיילוט יצא לדרך כבר בחודש ספטמבר, ויאפשר לקהלים חדשים לבקר וירטואלית במחנה. במקביל מפתחים מיזם של משקפי VR (מציאות מדומה) שיאפשרו סיור במחנה בכמה ממדים, כולל הדמיות של מבנים ומתקנים.
4 צפייה בגלריה
נעל שניזוקה עם השנים
נעל שניזוקה עם השנים
נעל שניזוקה עם השנים
(צילום: מוזיאון אושוויץ)
קרן אושוויץ-בירקנאו שמה לה למטרה לגייס 200 מליון אירו שיושקעו בנדל"ן ובונדס, וכל הרווחים ילכו לשימור המחנה. "עד היום הצלחנו לגייס 174 מיליון אירו, ואנחנו קרובים מאוד להשלמת היעד, כדי להבטיח שימור של אושוויץ-בירקנאו גם לדורות הבאים", אומר סצוויצ'ה.