משרד הראש הממשלה הורה לאסור את הכנסת מחיצות ההפרדה למתחם המיועד לתפילה שוויונית, כפי שנחשף ב-ynet – ובעוד הזרמים הליברליים מברכים, החרדים והחרד"לים זועמים. במפלגת נעם המשתייכת לסיעת הציונות הדתית, איימו כי יקיימו תפילת מחאה "ברוב עם" בכותל הדרומי, עם מחיצות והפרדה, לדבריהם "בעקבות הניסיונות הבלתי-חוקיים של לפיד, לאסור תפילה כהלכה". הם הדגישו כי "התפילה תתקיים עם מחיצה, כהלכה – וכפי שגם החוק מתיר". בתחילה הודיעו על קיום התפילה הערב (ג'), ובהמשך דחו אותה בשל "מידע על פרובוקציות יזומות", לדבריהם.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
יו"ר סיעת יהדות התורה, חבר הכנסת מאיר פרוש, תקף את ראש הממשלה במילים חריפות, והתייחס לרמיזות בדבר ניסיונות ההתקרבות של לפיד לחרדים: "העובדה שיאיר לפיד מרשה לעצמו לקבוע שאין להתיר מחיצות לאנשים שרוצים להתפלל בהפרדה, ברחבה הדרומית שבכותל המערבי, מלמדת על כך שכוונתו לא השתנתה, וכל עניינו הוא לפגוע בקודשי ישראל".
לידי ynet הגיע היום (ג') מכתב שנשלח למנכ"ל החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה, הרצל בן ארי, ובו קובעת יו"ר ועדת ההיגוי במשרד ראש הממשלה, דורית שטיינמץ, כי "יש למנוע כבר בכניסה לאתר הכנסה של מחיצות לרחבת התפילה".
שטיינמץ הפנתה למכתב שהוציא משרד המשפטים בשנת 2020, וקבעה כי "בהתאם לעמדת משרד המשפטים, אין לסדרנים סמכות להשתמש בכוח לשם מניעת הכנסת המחיצות", אך "ככל שנדרש לעשות שימוש בכוח, יש לערב את משטרת ישראל על מנת שתטפל בנושא בכפוף לסמכויותיה".

"פוגע בדתיות מתונות"

התנועה המסורתית בירכה על ההחלטה, "לפני ט' באב", כדבריהם – יום המועד לעימותים בין הזרמים בכותל הדרומי. "אנחנו רואים בזה מהלך חשוב וצעד נוסף להבטחת הכותל כמרחב משותף וכבית לכל עם ישראל, על כל גווניו וזרמיו". הם הוסיפו: "אנחנו דורשים ממשטרת ישראל להקפיד ולשמור על זכותם של המתפללים בכותל המשפחות ליהנות ממרחב תפילה מכבד ולמנוע כל הפרעה, הסתה או ניסיונות חבלה כפי שקרו בחודשים האחרונים. הכותל שייך לכולנו".
אנה קיסלנסקי, מנכ"לית התנועה הרפורמית בישראל, מסרה כי "הודעת משרד ראש הממשלה היא צעד מתבקש, כמעט מובן מאליו, אך הוא רק צעד אחד מני רבים, ובא באיחור רב. המצב שבו נגזלת כבשת הרש, כאשר מתאפשרת הכנסת מחיצות לכותל השוויוני – תוך שימוש באלימות נגד המתפללים והמתפללות ברחבה השוויונית שאינה נענית על ידי המשטרה – הוא מחדל חמור ומתמשך שדורש טיפול מיידי".
"אנו קוראות לראש הממשלה לפעול למען הפיכת הרחבה השוויונית למקום ציבורי ומכובד המאפשר לכל יהודי ויהודייה מהארץ ומהתפוצות להתפלל כדרכם וכדרכן", הוסיפה.
1 צפייה בגלריה
בני משפחה ברחבה השוויונית
בני משפחה ברחבה השוויונית
בני משפחה ברחבה השוויונית
(צילום: דוברות התנועה המסורתית)
המכתב נשלח על רקע העימותים המתמשכים ברחבת "עזרת ישראל", המיועדת לזרמים הליברליים, כאשר קבוצות אורתודוכסיות מכניסות למקום שוב ושוב מחיצות ומתעקשות על תפילה בהפרדה, על אף שבמתחם – המכונה גם "רחבת המשפחות" – אמורה להתאפשר תפילה ללא מחיצות.
ב"קולך" – פורום הנשים הדתיות, אמרו כי מדובר ב"החלטה חשובה, מכיוון שהיא מונעת את התוקפנות החרד"לית והחרדית כלפי קבוצות מזרמים שונים, שבאות להתפלל ברחבת ישראל. עם זאת, יש לשים לב למחיר שההחלטה תגבה ממשפחות דתיות מתונות – ובראשן מנשים".
הן הסבירו כי רחבת "עזרת ישראל", או בשמה הנוסף "כותל המשפחות", "משמשת משפחות שרוצות לחגוג יחד אירועי בר מצווה ובת מצווה, כאשר מקיימים תפילה במקום ומתקינים מחיצה כדי להתפלל כפי שנהוג בציבור הדתי". לדבריהן, "איסור הכנסת מחיצות אמנם יוצא נגד ההשתלטות החרדית על כלל הרחבות בכותל, אבל גם פוגע בציבור הדתי המתון, שזו האפשרות היחידה שלו להתפלל ברחבת הכותל באופן דומה לבית הכנסת, ובכך פוגע ביכולתן של נשים דתיות להשתתף בתפילה. ראוי שתפילה בכותל תתבסס על כבוד הדדי, ותאפשר לכל ציבור להתפלל כדרכו".

"התערבות פסולה ולא חוקית"

בתנועת נאמני תורה ועבודה אמרו כי "הסרת המחיצות מעזרת ישראל היא צעד מתבקש בתגובה למאבק האלים שניהלו קבוצות חרד"ליות וחרדיות נגד יהודים שבאו להתפלל ברחבת הכותל. הפיכת שריד המקדש ממקום של אחדות, למקום של פירודים ומלחמת אחים – היא מעשה פסול שאינו מוסרי ואינו יהודי, ואנחנו מקווים כי כעת יתברר לכול שהוא גם לא משיג תוצאות". הם הוסיפו כי "לכתחילה, ראוי היה לתת לכל אדם להתפלל כדרכו, ולכבד אלה את אלה בכל מקום".

מנכ"ל מרכז ליב"ה, אורן הניג, הגיב בחריפות: "ממשלה שאין לה רוב בעם, מנסה להמציא חוקים חדשים ולקחת את החוק לידיים", אמר. "הסוגיה נידונה בימים אלה בבג"ץ, והיא טרם הוכרעה. כל התערבות כזו או אחרת – פסולה ולא חוקית. נמשיך להיאבק על קדושת הכותל לכל אורכו, כפי שהורו כל גדולי ישראל וכפי רצון רוב העם – חילונים, מסורתיים, דתיים וחרדים".
דניאל גולדמן, מייסד המכון לחקר היהדות והציונות, אמר כי "ממחקרים שביצענו, עולה באופן ברור שהציבור הישראלי מעוניין בקיום מתווה אשר יאפשר את התפילה המשותפת ברחבה הדרומית. על כן, ההחלטה שאוסרת את הכנסת המחיצות לרחבה, היא נכונה ומתבקשת".
לדבריו, "הזהות והאמונה היהודית מגוונת ורבת פנים, ולא נכון יהיה לאפשר לגורמים, מכל צד שהוא, להכתיב כיצד תתקיים התפילה ברחבת הכותל, על אחת כמה וכמה ברחבה הדרומית שייעודה, על פי מתווה הכותל, הוא לשימוש כלל הזרמים. אחד העקרונות החשובים ביהדות הוא כיבוד הזולת וקבלת האחר, ועל כן יש לאפשר לכל יהודי מכל זרם, מישראל ומהתפוצות, להתפלל ברחבת הכותל בצורה ובדרך שבה הוא מאמין, תוך מתן כבוד לאחר".
הוא קרא לממשלת ישראל לטפל בסוגיה זו בהקדם: "חוסר ההסדרה יביא להמשך המתיחות ולעלייה באלימות במקום הקודש ביותר לעם היהודי".
תנועת דרכנו פנתה למשטרת ישראל בדרישה לדאוג לשלומם של המתפללים והמתפללות ברחבה המשותפת בכותל ולחופש הפולחן שלהם. "ההודעה על קיום תפילת מחאה בהפרדה הערב ברחבה היא קריאה בוטה להפר את ההנחיות הברורות של משרד ראש הממשלה", מסרה התנועה, "סבלנו די מהתפרעויות אלימות של קיצוניים – הם שכחו שהיהדות שייכת לכולנו, לכל יהודי ויהודייה שרוצים להתפלל בכותל עם משפחותיהם".