האב גר ברחובות, האם במעלה אדומים, ובתווך ילד בן 8 הכלוא בתוך סכסוך מתמשך בין ההורים שהתגרשו, בשאלת מגורי הקבע שלו. השבוע החליט בית הדין הרבני ברחובות, בהחלטה יוצאת דופן, שמזכירה במעט את משפט שלמה, כי אם ההורים לא מצליחים להגיע להסכמה – יעבור מקום מגוריו של הילד לאמצע הדרך: מודיעין.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במשך תקופה ארוכה "נקרע" הילד בין הוריו המסוכסכים. אנשי מקצוע רבים הגישו חוות דעת, אבל ההורים לא שיתפו פעולה. אב בית הדין, הרב ציון אשכנזי, הבהיר כי מי מההורים שיסכים לעבור למודיעין, יזכה במשמורת. אם יעברו שניהם – יזכו שניהם בהורות משותפת. האב הסכים מיד, אך האם בינתיים מסרבת.
2 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
(צילום: דוברות בתי הדין הרבניים )
אב בית הדין הסביר את ההחלטה, בטובת הילד עצמו. "במקום לחלוק את הילד, לחלוק את הדרך ואת השעות הרבות שבהן 'נגזר' על הילד להיטלטל בדרכים", כתב. "הרווח הגדול יהיה לילד שיחסכו ממנו הנסיעות המתישות, וגם ייוותר בידו זמן וכוח לרקום קשרי ידידות עם בני גילו".
עוד קבע בית הדין הרבני: "משמורת הילד תינתן לחזקת ההורה אשר יעבור להתגורר במודיעין. אם שני ההורים יעברו, המשמורת תהיה משותפת, ואי שיתוף פעולה מצד מי מההורים יהווה עילה להעברת המשמורת להורה אשר ישתף פעולה".

מחיר המאבק בין ההורים

ההורים נישאו בשנת 2015 והתגרשו ב-2019, והאם עברה להתגורר במעלה אדומים עם הילד. האב המשיך לגור ברחובות, ובנם היטלטל בנסיעות בין שני המקומות, כאשר להורים יש הסדרי שהות שווים איתו. במהלך השנים העמיקו האב והאם את אחיזתם והתעקשותם להמשיך לגור במקום מגוריהם, וגורם מקצועי קבע: "ההורים לא מוכנים לזוז מילימטר כדי להקל על אורח חייו של הילד. הילד משלם מחיר גבוה על המאבק בין ההורים".
בשלב מסוים נקבע כי מקום מגוריו הקבוע של הילד יהיה במעלה אדומים, אבל הובהר גם כי ללא אמון בין ההורים, הפתרון עלול לקרוס וליצור כאוס רגשי בעולמו של הילד, וכך קרה. ההתנצחויות נמשכו והקרע הועמק. "כל אחד מההורים מנסה לקבל עוד פיסה מחיי הקטין לטובתו הוא, ואין עם מי לדבר כאשר הילד נמצא במשך שעות בנסיעות", קבע גורם מקצועי. "השוויוניות מבחינת ההורים משרתת אותם, אבל לא את הילד".
2 צפייה בגלריה
עורכי הדין צבי זף ושילת יפרח
עורכי הדין צבי זף ושילת יפרח
עורכי הדין צבי זף ושילת יפרח
(צילום: מיכל קושרוב)
פרקליט האם לשעבר, עו"ד ישראל קדמי, אמר אתמול (יום ב') כי לא ייתכן שבית הדין הרבני יקבע להורה ולקטין היכן לגור. פרקליטי האב, עורכי הדין צבי זף ושילת יפרח, בירכו על ההחלטה ואמרו כי בית הדין התחשב בטובת הילד והגיע למסקנה הנכונה.