45 אנשים שילמו בחייהם באסון מירון, כשערב של חגיגות וריקודים על ההר הפך ברגע אחד לטרגדיה לאומית בלתי נתפסת. רק לאחרונה, באיחור ניכר, הוקמה ועדת חקירה ממלכתית לחקירת הכשלים שהובילו לאסון. אבל אם שואלים את מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, הוא לא מוטרד מהמסקנות שלה על חלקה של המשטרה במחדל.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"ליבי ומצפוני נקיים לאור העובדה שהמשטרה עשתה הכול, אבל הכול, בכדי שאירוע כזה לא יתרחש", אמר שבתאי בריאיון אתמול ל"ידיעות אחרונות" – והרגיז מאוד את משפחות ההרוגים.
"זו אמירה שערורייתית, שאין בינה לבין המציאות שום קשר", אמר שמעון אלחדד, שאיבד באסון את שני אחיו, משה מרדכי ויוסף דוד ז"ל. "לבוא ולומר שהמשטרה עשתה הכול, כאשר המשטרה היא זו שאמונה על הסדר והביטחון של המשתתפים – זו אמירה מבישה ומזלזלת, בלי טיפת רגש כלפי האנשים שאיבדו את יקיריהם".
4 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
(צילום: אלעד גרשגורן)

"או שהוא משקר, או שהוא מתבלבל"

"דבריו של המפכ"ל אינם נכונים", טוען גם ישראל דיסקינד, שאיבד באסון את אחיו שמחה בונים דיסקינד ז"ל. "או שהוא משקר, או שהוא מתבלבל. לא ננקפה אצבע למניעת האסון. חתימה על תוכנית אירוע בלי להגיע למקום, כניעה ללחצים, אי-קיום הדלקות מקבילות למניעת צפיפות, ואלפי שוטרים שלא יודעים מה תפקידם – כך לא מונעים אסון".
4 צפייה בגלריה
שמעון אלחדד
שמעון אלחדד
"אמירה שערורייתית". שמעון אלחדד
(צילום: עמית שאבי)
"האמירה של המפכ"ל היא בושה וחרפה", מוסיף מנדי צדיק, בנו הבכור של אריאל צדיק ז"ל שנספה על ההר. "זה מקומם ומרגיז בצורה לא נורמלית. למשטרה היה חד-משמעית יד באסון. הוא לא יכול לברוח מאחריות. האמירות האלו פוגעות במשפחות בצורה קשה. אני שואל את שבתאי: ממה אתה בורח? אולי הוא מפחד שזה יפגע בו ובארגון שעליו הוא ממונה?"
"מי שהיו אחראים, למרות השתדלותם וטוב ליבם, צריכים לשאת באחריות, להודות בטעותם ולדאוג שהמשפחות יפוצו", אומר בועז סטרקובסקי, אביו של יעקב אלחנן סטרקובסקי ז"ל. "זה יהיה המינימום שהם יוכלו לעשות עבורנו חודשיים אחרי האסון".

"אמירה שמזלזלת בהרוגים ובנו"

שי צרפתי, ששכל את אביו משה צרפתי ז"ל בהילולה, כועס: "אם המשטרה עשתה הכול כדי שהאירוע הזה לא יתרחש, ובסוף האירוע הזה כן קרה, המפכ"ל צריך לעשות בדק בית רציני. גם אם יש כשלים שקרו שלא קשורים למשטרה, וכנראה שהיו כאלה, עדיין המשטרה הייתה צריכה להתריע ולמנוע את זה בשביל להציל חיי אדם.

"אם למרות כל זה המפכ"ל ישן טוב בלילה אחרי האירוע הזה, שידע שהמשפחות השכולות לא ישנות לילה אחד טוב מאז. אנחנו כאזרחים לא יכולים לישון טוב בלילה כשהוא ישן טוב ומצפונו נקי אחרי אירוע כזה. אני מקווה שהאסון הבא יימנע, אני רק לא יודע איך זה יקרה".
סיגלית חברוני, אימו של יהונתן חברוני ז"ל, אמרה: "בכל השנה אנחנו וקדושי מירון נמנעים מללבן מריבות ותככים. במיוחד בימים הקשים בהם אנו נמצאים, ימים שחשוב דווקא להרבות בהם באהבת חינם, אני מתקשה להבין את תשובתו של המפכ"ל ומאמינה לו שהוא אכן ישן בשקט.
4 צפייה בגלריה
סיגלית חברוני
סיגלית חברוני
"אני מתקשה להבין את תשובתו של המפכ"ל". סיגלית חברוני
(צילום: חיים הורנשטיין)
"בתור מורה, אם בכיתתי היה קורה כישלון חמור במבחן – אז ברור לי שהמסקנה המתבקשת שלי הייתה שכנראה משהו לא היה בסדר בהתנהלות שלי. בדרך העולם יש הלימה בין המוכנות למבחן לבין התוצאה. לצערנו, התוצאה כאן הייתה קשה מנשוא, ואני מקבלת את השתתפותו הכנה בצער המשפחות, אבל ברור לאין-ערוך שכנראה משהו בהכנות לא היה ראוי ונכון. הדברים ייבדקו על ידי הוועדה, ואני תקווה שאכן ישתפו פעולה באופן מלא ויגיעו למסקנות המתבקשות על מנת למנוע את האסון הבא".
"הכי קל למשטרה להגיד שהם עשו את הכול. זה עצוב", אומר דודם של הילדים יהושע ומשה אנגלרד ז"ל שנהרגו במירון. "האמירה הזו מזלזלת ביום הזה ובטח בהרוגים ובבני משפחותיהם. הם לא עשו כלום שנה אחרי שנה כדי שהאסון הזה יימנע".
4 צפייה בגלריה
ישראל בונים דיסקינד
ישראל בונים דיסקינד
"כך לא מונעים אסון". ישראל דיסקינד
(צילום: חיים הורנשטיין)