צוות חקירה משותף של ה-FBI ומשטרת ניו-יורק הודיע בסוף השבוע על סיכול פיגוע שתוכנן להתבצע בבית כנסת – ובקהילה היהודית בעיר נושמים לרווחה, לצד הכרת תודה לרשויות אכיפת החוק. "משטרת ניו-יורק, על כל דרגותיה ושלוחותיה, התנהגה בצורה שאי אפשר לתאר", אומר הרב קלמן וויינפעלד, רבה של קהילת "מנהטן ביר" בניו-יורק, בריאיון לאולפן ynet. "הם פשוט נכנסו לתוך העניינים, לאחר שקיבלו את האיומים – ובבוקר כבר התבשרנו שהשותפים לפשע, שרצו לבצע את הפשע, נתפסו ברוך ה'".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שני בני אדם נעצרו לפני מספר ימים בחשד שתכננו לפגוע ביהודים – כריסטופר בראון (21) ומתיו מהרר (22). השניים נעצרו בעת כניסתם לתחנת פן במנהטן, ובין השאר הוחרמו מהם רובה ציד גדול, אקדח לא חוקי ומחסנית. אחד מהם החזיק גם סכין גדול, מסכת סקי שחורה וסרט זרוע עם סממנים נאציים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
גורמי אכיפה אמרו ל-CNN כי האיומים החלו להופיע בטוויטר לפני שבוע, וביום שישי זוהה מקורם – מחשב במרפאה וטרינרית, שם עבד אחד החשודים. אחד האיומים נגע למתקפה בבית כנסת, ובו נכתב: "אשאל את הכומר אם עליי להפוך לבעל או לירות בבית כנסת ולמות". בהודעה אחרת נכתב על "מהלכים גדולים שיקרו ביום שישי".
2 צפייה בגלריה
יהודים סמוך לבורסה בניו יורק
יהודים סמוך לבורסה בניו יורק
יהודים סמוך לבורסה בניו-יורק. "אלו ששונאים אותנו לא התחילו פתאום לאהוב אותנו"
(צילום: AP)
אחרי שהאיומים הובאו בפניהם, סוכני ה-FBI והחוקרים במשטרת ניו-יורק החלו במה שתיאר גורם כ"מאמצים קדחתניים" לזיהוי החשודים ולאיתורם. כחלק מאותו מאמץ, לאלפי שוטרים בניו-יורק נשלחה הודעה בטלפון הכוללת את תמונת אחד החשודים. החוקרים הצליחו לאתר כתובת במנהטן של חבר של אחד החשודים, אבל כשהגיעו לשם הבינו שהשניים היו במקום, השאירו שם תיק והם בדרכם לתחנת פן. התיק הכיל את כלי הנשק, לצד ציין לייזר. בתחנת פן אותרו השניים ונעצרו.

"אנחנו צריכים להיות ערניים"

לדברי הרב וויינפעלד, "מדובר במשהו שמיימי. קיבלנו את הידיעה ביום שישי בלילה, בליל שבת מאוחר, אחרי שהקהל כבר חזר מבתי הכנסת הביתה – אבל אלו שיש להם מכשירי קשר, חברות ההצלה וחברות השומרים קיבלו הוראה מהרבנים להפיץ את הידיעות והתמונה של החשוד. אחר כך התברר שיש חשוד נוסף, ונמסר שאם שמים לב לאיזשהו פרצוף שדומה למישהו מהם, בין המתפללים שיבואו למחרת בבוקר לתפילה, שילכו מיד למשטרה".
2 צפייה בגלריה
כוחות בתחנת פן במנהטן, ארכיון
כוחות בתחנת פן במנהטן, ארכיון
כוחות בתחנת פן במנהטן, ארכיון
(צילום: AFP)
"כינסנו את כולם – כי אנחנו יודעים שיהודים לא פוחדים מאיומים, אבל אנחנו צריכים להיזהר, שהרי אין סומכים על הנס ואנחנו צריכים לעשות בדרך הטבע כל מה שאנחנו יכולים לעשות", ממשיך הרב לתאר, "אז הזהרנו את הציבור לפקוח עיניים. אנחנו יהודים מאמינים, ולכן התכנסנו בכל בתי הכנסת ולמדנו את שער הביטחון בספר 'חובות הלבבות' של רבנו בחיי, שנכתב לפני כאלף שנים – כדי לחזק את הציבור, יחד עם הערנות. דרך אגב, המשטרה עדיין פרוסה בכל רחבי ברוקלין, בכל בתי הכנסת".
כלומר, למרות שמדובר היה באיום נקודתי שלכאורה הוסר, אתם עדיין מרגישים שעננה כלשהי מרחפת – אולי מישהו שינסה לחקות, אולי עוד מישהו מאותה חוליה יצוץ וינסה לפגוע. "מטבע הדברים, לא נוכל לשתף את הציבור בכל המידע שאנחנו כמנהיגי הציבור קיבלנו בשבת. אני יכול להרגיע את הציבור שהאיום הנקודתי הזה, ברוך ה', הוסר – בסיוע עמוק מאוד ומיידי של משטרת ניו-יורק וגם של חברת ההצלה המרכזית בראשות הרב אינגי ביסטריצקי, שנכנסו מיד לעניינים ובאמת הכניסו את כולם לתפקוד".
עם זאת, מדגיש וויינפעלד, "אנחנו צריכים להיות ערניים, מכיוון שאלו ששונאים אותנו לא התחילו פתאום לאהוב אותנו. אנחנו צריכים לפקוח עיניים, אנחנו צריכים לשאת נשק במקומות ובאופן שמותר לנו, עם רישיון – ואנחנו צריכים באמת לשים לב מי נכנס לבית כנסת, עם מה הוא נכנס לבית כנסת, אם אנחנו מכירים אותו, ולעשות הגבלות מסוימות עם הכנסת האורחים. לא לשכוח שהיום חגגנו כאן בברוקלין בכנס עם 8,000 אורחים של שלוחי חב"ד מכל העולם, שגם הם הגיעו בשבת הזו לכאן, והסכנה היא גדולה מאוד".
הוא מוסיף כי "יש אבטחה מסודרת של המשטרה, בצורה שאי-אפשר לתאר. עברתי ברחוב באחת בלילה, ואין כמעט בית כנסת שאין לידו רכב משטרה. לצד זאת, יש לנו הרבה אנשים שיודעים לטפל ולהשתמש בנשק, אנשים אחראיים. הם אלו שנותנים לנו את התחושה שהברכה תבוא משמיים, אבל עם הפעולה שלנו בעזרת ה'".
סיכול הפיגוע אירע שבוע בלבד לאחר שתושב ניו-ג'רזי נעצר בחשד שאיים לפגוע בבית כנסת וביהודים. במדינת ניו-יורק מספר התקריות האנטישמיות הוא הגדול ביותר בארצות הברית. רק בשנה שעברה דווחו במדינה הזו 416 תקריות כאלו, כולל 51 מתקפות.