הרב הראשי לישראל, דוד לאו, קורא לחברי הכנסת לבטל את סעיף הנכד בחוק השבות, ובכך לצמצם את עלייתם ארצה של צאצאי יהודים שאינם יהודים בעצמם. הרב לאו נאם הלילה (ב') בפני באי כינוס השלוחים העולמי של תנועת חב"ד בניו-יורק, ואמר: "כבר לפני 10 שנים ביקשתי לנסות לשנות את הטעות הזאת של דור שלישי בחוק השבות, לתקן אותו, כדי לשמר שמדינת ישראל תהיה מדינה יהודית ומדינת היהודים". על רקע ניצחון הימין בבחירות הוא נשא תפילה ש"חפץ ה' יעלה בידינו", כלומר שאנשיו יצליחו לקיים את רצון האל בנושא זה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב נושא גם משרה שיפוטית כנשיא בית הדין הרבני הגדול, ומנוע מעיסוק או מהתבטאות בעניינים פוליטיים שנויים במחלוקת. דבריו באים על רקע המשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה הבאה, שבמהלכו עלתה הסוגיה הרגישה בשיחות בין המפלגות הדתיות והחרדיות לבין הליכוד. בכך הוא מצטרף למקבילו, הרב הראשי הספרדי, יצחק יוסף, שקרא בשבוע שעבר לתיקון פסקת התגברות על בג"ץ – וכן לביטול סעיף הנכד.

"שליח של הרבי"

הרב לאו היה אורח הכבוד ב"באנקעט", אירוע ההצדעה לשליחי חב"ד הנועל את כינוס הענק העולמי, ובנאומו סיפר כיצד קיים את הוראת מנהיגם, הרבי מלובביץ', שהיה ידוע כפוסק מחמיר חסר-פשרות בשאלת מיהו יהודי.
"בנימה אישית", אמר הרב הראשי, "הייתה לי הזכות בשנה האחרונה להיות שלוח של הרעבע (הרבי) ולהמשיך את דרכו הגדולה בגיור שיהיה כהלכה". בכך רמז הרב לאו להחלטתו לעכב במשך חודשים את הנפקת תעודות ההמרה למתגיירים בבתי הדין לגיור, לאחר שהממשלה היוצאת מינתה לתפקיד ראש המערך הממלכתי רב המזוהה עם עמדותיו של השר לשירותי דת לשעבר, מתן כהנא, שאינן מקובלות עליו.
דברי הרב הראשי האשכנזי באים בעקבות חשיפת ynet לפני כשבוע על שיעורם הגבוה של העולים הלא-יהודים שהגיעו ארצה בשנים האחרונות ממדינות ברית המועצות לשעבר, כשהשיא – נתון המצביע על כך ש-72% מעולי ברה"מ לשעבר בשנת 2020 היו לא יהודים על פי הגדרת חוק השבות עצמו.
3 צפייה בגלריה
הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו
הרב הראשי דוד לאו
(צילום: שלומי כהן)
מרכז המחקר והמידע של הכנסת הגיש דו"ח מקיף, הסוקר את העלייה מאותן מדינות מאז תחילת שנות ה-90. מנתוני הלמ"ס שנמסרו על ידי משרדי הממשלה ונכללים בדו"ח, עולה כי ב-30 שנות העלייה צנח בהתמדה שיעור היהודים מקרב העולים, מ-93% בשנת 1990 – ל-28% בלבד ב-2020.
בסך הכול עלו לישראל באותה תקופה 1,124,822 איש – 64% מהם יהודים (כלומר, בנים לאם יהודייה או אנשים שהתגיירו). מספר העולים הלא-יהודים היה 402,797, ויחד עם צאצאיהם שנולדו בארץ, ובניכוי אלה שהלכו בינתיים לעולמם או עזבו את ישראל, עומד מספר אזרחי המדינה חסרי הדת שהגיעו מברית המועצות לשעבר על כחצי מיליון איש.

5,000 "שלוחים" בכינוס השנתי בניו-יורק

הלילה ננעל בניו-יורק כינוס השליחים העולמי של חב"ד, עם יותר מ-5,000 נציגים המפיצים יהדות ואת תורת החסידות בכ-110 מדינות ברחבי העולם. זו הפעם הראשונה מאז התפרצות הקורונה שהכינוס מתקיים במתכונתו הרגילה, כולל את ערב ההצדעה המיוחד לשליחים וידידיהם והתמונה המסורתית בחזית בית מדרשו של הרבי מלובביץ' שבשכונת ברוקלין.
3 צפייה בגלריה
התמונה השנתית של השלוחים בברוקלין, ניו-יורק
התמונה השנתית של השלוחים בברוקלין, ניו-יורק
התמונה השנתית של השלוחים בברוקלין, ניו-יורק
(צילום: יוסי ג'רופי)
על רקע המלחמה באירופה בלטה השנה נוכחותם של השליחים ברוסיה ובאוקראינה, שזכו לכותרות עולמיות לרגל דאגתם והקרבתם לתושבים המקומיים והמאמצים שהם עושים ממש בימים אלה כדי להבטיח להם פתרונות חימום ותאורה לקראת החורף הקפוא. "השנה הזו מוגדרת ביהדות כשנת 'הקהל', שנה של אחדות בין כל היהודים, ומפה יוצאת הבשורה לעוד יותר אחדות ועוד יותר אהבה בין כולנו", אמר יו"ר הכינוס, הרב משה קוטלרסקי.
ביום שישי האחרון עלו כל השליחים להתפלל על ציונו של האדמו"ר מלובביץ', הרבי ששלח אותם לכל קצווי תבל, כדי להטעין את המצברים הרוחניים ולהביא עימם עשרות-אלפי פתקים לברכה עם שמות חברי קהילותיהם. במעמד מרגש שהותיר לא מעט דמעות, הבטיחו השליחים לעשות הכול כדי להגיע לעוד אנשים ולסייע לקהלים נוספים בכל תחומי החיים.
אחד משיאי הכינוס היה סיום כתיבתם של 36 ספרי תורה שיוכנסו לבתי חב"ד בעולם שאין להם עדיין ספר משלהם. מישראל הגיעה משלחת של כאלף שליחים הפועלים בכל רחבי הארץ, ומעניקים שירותים ייחודיים למאושפזים בבתי רפואה, לעולים חדשים, לסטודנטים ולאוכלוסיות אחרות. הרב יוסף אהרונוב, ראש מפעל השליחות של חב"ד בישראל, סיכם: "גם 120 שנים לאחר לידתו, מדהים לגלות את האהבה שכל כך הרבה יהודים רוחשים לרבי, ובעיקר עד כמה העשייה שלו ממשיכה להפוך את העולם למקום טוב ומאיר יותר".