ההפצצה הרוסית בקייב במסגרת המלחמה באוקראינה סמוך לאנדרטה לזכר טבח באבי יאר, מקום הירצחם של עשרות-אלפי יהודים בידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם בזמן השואה, גררה גינויים מרחבי העולם היהודי. נשיאה היהודי של אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, טען כי "מטרתה של רוסיה היא למחוק את ההיסטוריה שלנו", וקרא: "יהודי העולם – אל תשתקו".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
האוקראינים טענו כי האתר ההיסטורי ניזוק במתקפה הרוסית – אבל שליח ynet לקייב, רון בן ישי, סייר במקום ומדווח שהאנדרטה נותרה שלמה. הפגיעה הקרובה ביותר לבאבי יאר הייתה במתחם מגדל התקשורת והטלוויזיה של קייב, במרחק של כ-300 מטרים מהאנדרטה החדשה, ובמרחק של כקילומטר מהאנדרטה הישנה לנרצחי הטבח במלחמת העולם השנייה.
פרופ' דינה פורת, יועצת אקדמית בכירה מהמכון הבינלאומי לחקר השואה ב"יד ושם", אמרה היום (ד') בריאיון לאולפן ynet כי "זה היה המקום שבו אירע הרצח האינטנסיבי ביותר בתקופת השואה. תוך יומיים רצחו שם 33,771 נפש, לא היה דבר כזה".
5 צפייה בגלריה
אנדרטת באבי יאר לאחר ההפצצה, נשארה שלמה
אנדרטת באבי יאר לאחר ההפצצה, נשארה שלמה
אנדרטת באבי יאר לאחר ההפצצה. נשארה שלמה
(צילום: רון בן ישי )
"לא רק זה, אלא שיהודי קייב נאלצו לשלם לגרמנים, משום שהגרמנים סברו שאפשר להפיל עליהם את זה שרוסים שנותרו מאחור פוצצו בניינים", ציינה פרופ' פורת. "האשמה כמובן נפלה על ראשם של היהודים, כי לפי התיאוריה הגרמנית, מאחורי הקומוניזם והבולשביזם עומדים יהודים".
5 צפייה בגלריה
הריסת אנדרטה לזיכרון השואה באבי יאר על ידי כוחות צבא רוסיה בקייב, אוקראינה
הריסת אנדרטה לזיכרון השואה באבי יאר על ידי כוחות צבא רוסיה בקייב, אוקראינה
ההפצצה הרוסית סמוך לאתר ההנצחה
(צילום: State Emergency Service of Ukraine)
5 צפייה בגלריה
באבי יאר
באבי יאר
פסל באתר לזכר הטבח ההמוני
(צילום: איריס ליפשיץ-קליגר)

היסטוריה ארוכה

הפסל המפורסם ולרי מדוודב, שיצירותיו מוצגות בגיא ההריגה וידוע כ"פסל של באבי יאר", סיפר: "יש לי היסטוריה אישית שקשורה מאוד לבאבי יאר, סבתא שלי נרצחה שם בחודשים האחרונים של המלחמה. סבא שלי נהרג עוד לפני כן".
מדוודב, שעלה לישראל ערב יום השואה לפני כשנתיים, נולד כשנה לפני תום המלחמה – כאשר אמו כבר הייתה בסיביר, לאחר שברחה מהנאצים שהגיעו לקייב. הוא הוסיף כי "פסל יהיה אפשר לשחזר, אבל אובדן חיי אדם זה משהו אחר".
5 צפייה בגלריה
וולרי מדוודב בבנייה של הפסל בבאבי יאר
וולרי מדוודב בבנייה של הפסל בבאבי יאר
ולרי מדוודב בבנייה של פסל בבאבי יאר
5 צפייה בגלריה
אתר הזיכרון לטבח באבי יאר
אתר הזיכרון לטבח באבי יאר
אתר הזיכרון לטבח באבי יאר
(צילום: AFP)

לצד גינוי התקיפה הרוסית באזור אתר ההנצחה, ביקשה פרופ' פורת להזכיר את העובדות ההיסטוריות בנוגע לטבח. היא ציינה כי "כאשר נבדקו העניינים, היה ברור שמי שירה בעשרות-אלפי היהודים האלה היו הגרמנים – אבל מי שעזר, מי שסייע להלשין ולהביא יהודים ומשטרת העזר ששמרה מסביב, היו אוקראינים. היום אי אפשר לומר: 'אנחנו הצלנו בתקופת השואה' (כמו שטען שגריר אוקראינה בישראל – א"ל). להביא פליטים? בבקשה, אבל בלי קשר למה שנעשה בשואה.
"לאוקראינה יש היסטוריה ארוכה של רדיפת יהודים, מפרעות ת"ח-ת"ט שהנהיג בוגדן חמלניצקי דרך פרעות פטליורה אחרי מלחמת העולם הראשונה. בשואה אוקראינים היו שומרים של מחנות ריכוז. כאשר מדברים על חסידי אומות העולם, צריך לדבר על הפרופורציה בין מספר חסידים לאוכלוסייה היהודית. בהולנד היו 160 אלף יהודים ויש כ-6,000 חסידים. באוקראינה היו כמיליון וחצי יהודים, שנשארו אחרי שעוד מיליון ברחו, ויש שם 2,600 ומשהו. חייבים לקחת בחשבון את הפרופורציה ואת העבר, ובלי קשר לזה לקבל פליטים, כי זה בנפשנו".