תקיפת מגדל הטלוויזיה בקייב, היום
(מתוך טוויטר)

ההפגזה במרכז קייב שגבתה לפי האוקראינים את חייהם של חמישה בני אדם פגעה סמוך לאתר ההנצחה לטבח ההמוני בבאבי יאר במהלך מלחמת העולם השנייה. נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, צייץ הערב (שלישי) בטוויטר: "לכל העולם: מה הטעם לומר 'לעולם לא עוד' במשך 80 שנים אם העולם נותר דומם כשפצצה נוחתת באותו המקום בבאבי יאר? חמישה נהרגו. ההיסטוריה חוזרת על עצמה". ראש הסגל של נשיא אוקראינה, אנדריי ירמאק, אמר שלאתר הזיכרון נגרם נזק: "המנוולים האלה הורגים את קורבנות השואה בפעם השנייה".

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

שר החוץ יאיר לפיד גינה את התקיפה - אך נמנע מלציין את המדינה שעומדת מאחוריה. "אנו מגנים את הפגיעה בבית הקברות היהודי הסמוך לאתר ההנצחה שמציין את שואת יהודי קייב ורצח העם היהודי בבאבי יאר. אנו קוראים לשמור ולכבד את קדושת האתר". מטעמו של שר החוץ נמסר כי השגריר בקייב נמצא בקשר עם הנהלת האתר וכשהמצב יאפשר זאת - ישראל תסייע לתיקון הנזק שנגרם ."אנו ממשיכים לעקוב אחרי האירועים ומביעים את צערנו על הפגיעה בחיי אדם". גם ב"יד ושם", המוסד הלאומי להנצחת השואה, פרסמו גינוי לתקיפה. "אנו קוראים לקהילה הבינלאומית להגן על האזרחים ועל האתרים ההיסטוריים", מסרו.
יו"ר המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר, נתן שרנסקי, תקף את נשיא רוסיה בחריפות. "פוטין שואף לעוות ולתמרן את השואה כדי להצדיק פלישה בלתי-חוקית למדינה דמוקרטית וריבונית", אמר יו"ר הסוכנות היהודית לשעבר. "זה מתועב לחלוטין, וזה סמלי שהוא מתחיל לתקוף את קייב על-ידי הפצצת האתר של באבי יאר, שבו בוצע הטבח הגדול ביותר של הנאצים".
2 צפייה בגלריה
כוחות צבא רוסיה מפציצים את מגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה
כוחות צבא רוסיה מפציצים את מגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה
ההפגזה של מגדל הטלוויזיה, היום
(מתוך טוויטר)
שרנסקי הוסיף כי "אנחנו עובדים לשמר את הזיכרון ההיסטורי אחרי עשרות שנים של דיכוי סובייטי של האמת ההיסטורית, כדי שעוולות העבר לא יחזרו על עצמם. אסור לנו לאפשר לאמת להיות שוב קורבן של המלחמה".
ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) אמר: "מצמרר לראות פגיעה בבאבי יאר, אחד מסמלי השואה המובהקים ביותר. אולי מעז יצא מתוק והאירוע הזה יגרום להבנה של גודל החורבן שמלחמות יכולות להביא איתן. העולם כולו צריך להתאחד על מנת להפסיק את הלחימה בדרכים דיפלומטיות ובצורה מהירה".
לפי הודעת המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר שפורסמה לפני המתקפה על אתר הזיכרון, מנהיגות המרכז גינתה בחריפות את התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה - והמרכז הודיע שיתעד את פשעי המלחמה שיבצעו הרוסים ושיעביר את הכול לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג.
בהצהרה, שעליה חתומים ראשי המרכז, נכתב כי "אנו נסערים מכך שהמדינה התוקפנית השתמשו ברטוריקה של השמדת עם כדי להצדיק את הפעולות המייבשות שלה. רוסיה עשתה שימוש וולגרי ברטוריקה אנטי-נאצית ומנסה לקחת על עצמה את התפקיד של לוחמת נגד הנאציזם. אנו מזכירים למנהיגות הרוסית שקייב, חרקוב, חרסון, מריופול וערים אוקראיניות נוספות היו נתונות להפצצה מסיבית של גרמניה הנאצית בזמן מלחמת העולם השניה, ועכשיו הן נשרפות תחת המכות של צבא פוטין, תחת הנרטיב השקרי והמקומם של 'דה-נאציפיקציה' של אוקראינה ואנשיה".
2 צפייה בגלריה
כוחות צבא רוסיה מפציצים את מגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה
כוחות צבא רוסיה מפציצים את מגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה
העשן סמוך למגדל הטלוויזיה
(צילום: רויטרס)
ראש מועצת המומחים של המרכז, שבראשה עומד הכומר פטריק דיבואה, פנה במקביל במכתב לתובע הכללי של בית הדין הפלילי בהאג קארים חאן וכתב כי "הנשיא פוטין מאשים את אוקראינה בביצוע רצח עם נגד תושבי חבל הדונבאס. כמומחה הן בתחום והן באזור, אני רוצה להצהיר שאחרי בחינה מעמיקה של העובדות והדיווחים לא היה אף עוקבות לפשעים שמוגדרים כרצח עם מאז 2014".