שבועיים לאחר שהוסר המיצג - תחנת משטרת העמקים זימנה את האמן גרגורי ישראל אבו לחקירה, בגין עבירה של פגיעה ברגשות דת ומסורת, לפי סעיף 173 לחוק העונשין, כך נודע ל-ynet. גרגורי ישראל אבו חתום על עבודת הווידיאו שבה הוא נראה שורף את שם ה', בתערוכה שהתקיימה במשכן לאמנות עין חרוד.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
גורמים במשטרת העמקים אישרו ל-ynet כי האמן זומן לחקירה, וכי מנכ"לית המוזיאון והאוצרת זומנו אף הן בכדי לתת את עדותן. זאת אף שאבו אמר מוקדם יותר היום: "אני לא ממש יודע מה באמת קורה, ומציע לכולם להמתין עם הפרסומים". עוד טען, "אני גם לא מבין איך אנשים יודעים לפניי שיש חקירה ומדליקים אש".
קראו עוד בערוץ היהדות:
מדוברות המשכן נמסר כי ככל הידוע להם, הוגש זימון לחקירה פלילית לאומן בלבד. מהנהלת המשכן לאמנות עין חרוד נמסר כי, "בסיטואציה שנקלענו אליה אין מנצחים או צודקים, והאחריות שלנו כלפי גרגורי היא ערך עליון. היו כנראה מספר תלונות שהוגשו למשטרה. על אחת שידענו - דאגנו שתבוטל, ואם הוא יזומן לחקירה, נעמוד לצידו וגם לפניו".

"מאוכזב מהליברלים"

אלעד צדיקוב, מנכ"ל אופק ישראל וחבר מועצת העיר הרצליה, שהגיש את התלונה, אמר כי "בטוחני שמשטרת ישראל תעשה עבודתה נאמנה, ותחקור את האירוע עד תומו". לדבריו, הנוגעים בדבר ידעו כי התערוכה פוגענית, "ולכן יש למצות את הדין עם הנהלת המשכן, שנושאת במלוא האחריות. טטיאנה סוסקין קיבלה שנתיים מאסר על פגיעה בנביא מוחמד. אותו בית משפט חייב למצות את הדין גם כלפי פגיעה בשם ה' המפורש במדינת ישראל".

במסגרת התערוכה "ידעתיך" הוצגה היצירה של אבו בפני ילדי גן ממ"ד, שלחלקם התלוו הורים במסגרת סיור חינוכי, ואלה הזדעזעו מהאקט האמנותי והביעו זעם. אבל אבו אמר כי לא התכוון לפגוע באף אחד: "היצירה שלי בא ממקום טוב ומאמין. הלב שלי נקי". הוא מוסיף כי "מאז הפרסומים אני לא מפסיק לקבל איומים על חיי בפייסבוק ובמסרונים עם נאצות וקללות. כתבו לי, 'הולכים לשרוף את הנשמה שלך', 'בושה', ועוד אמירות. הגשתי אתמול תלונה במשטרת יפו על איומים".
אבו סיפר על האכזבה והאיומים שקיבל: "הסכמתי עם ההחלטה להסיר את המיצג שלי מהתערוכה", הוא אומר. "הרגשתי שזה הדבר הכי נכון לעשות, במיוחד נוכח מה שזה מעורר גם במוזיאון עצמו. אני די מופתע ומאוכזב - לא מהדתיים, אלא מהחילונים הפלורליסטים שממהרים לצאת באמירות נגד דתיים ולגנות אמירות חשוכות, ופתאום לא שומעים מהם כלום".

"אירוע חמור"

לאחר הסערה שהתחוללה, בעקבות הפרסום ב-ynet, הסיר לפני כשבועיים המשכן לאמנות עין חרוד את מיצג הווידיאו המראה אמן ששורף את שם ה' המפורש, והחליט לקיים עוד באותו היום שיח פתוח עם נציגי כל הצדדים, ובהם גם ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) וגורמים חרדים.
1 צפייה בגלריה
גרגורי ישראל אבו
גרגורי ישראל אבו
גרגורי ישראל אבו
במשרד החינוך הגדירו את האירוע "חמור מאוד, שאסור היה שיתרחש", והוסיפו כי, "ראוי להבהיר שהמיצג סותר באופן גמור את ערכי מערכת החינוך, ובפרט את ערכי החמ"ד ואורחות החיים של תלמידיו. מבדיקה שקיים המשרד עולה כי מדובר באירוע שלא היווה חלק מתכנית הסיור של הגן, ומיד עם העלאת המיצג, גננת הגן הוציאה את הילדים מהמקום".
שתי בנותיו של רועי מנשה יצאו עם ילדי גן ממ"ד רב-גילאי ביישוב גדעונה, לסיור במוזיאון, בליווי אמן. "אשתי התקשרה אליי בבכי ובלחץ, ואמרה לי כשהיא כולה נסערת: 'שורפים את שם ה'", סיפר מנשה ל-ynet. "לא האמנתי. היא אמרה לי בבכי שהיא עומדת מול זה".
זה לא חופש ביטוי ולא אמנות", הוסיף מנשה. "בעיניי זה גובל באנטישמיות. זו רמיסה של ערכים בסיסיים דתיים וחברתיים. הם לעולם לא היו מעיזים לשרוף את שם ישו או מוחמד".
אבו (47) הוא אמן ישראלי יליד צרפת. המיצג שלו, "ידעתיך", כולל למעשה ארבע עבודות וידיאו, שאקט שריפת שם האלוהים היא רק אחת מהן. "אני בשקט עם עצמי וגם עם אלוהים", אמר עם התלקחות הפרשה. "אני לא נכנס להגדרות, אבל האמנות שלי בהחלט מדברת על דרכי יציאה ממסגרת ההגדרות והשיפוטיות. אני מרגיש כמו יהודי בפריז שצריך להגן על יהדותו. מצד שני, לפרסם את התערוכה שהתקשורת לא ממש התעניינה בה עד כה – רק מראה שהכול לטובה".