6 צפייה בגלריה
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
(צילום: shutterstock)
למרות הסכנה, השימוש בגשר המוגרבים נמשך: בסוף השבוע הבא יפקדו את רחבת הכותל המערבי אלפי נשים וגברים, לקראת צום ט' באב. הצום יחל בצאת השבת ויסתיים ביום ראשון. מעל ראשי מאות המתפללות שבעזרת הנשים ברחבת הכותל, יעמוד גשר המוגרבים המסוכן המוביל להר הבית, שנבנה באופן זמני בשנת 2004.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

6 צפייה בגלריה
זה המכתב הראשון של המהנדס
זה המכתב הראשון של המהנדס
מכתבו של המהנדס מה-2/5: "יובש קיצוני וסדיקת אורך מרובה"

6 צפייה בגלריה
זה המכתב השני של המהנדס
זה המכתב השני של המהנדס
מכתבות של המנהדס מה-6/5 - אישור לארבעה חודשים: "יציב ובטוח לשימוש בתקופה הקרובה"
כפי שפירסמנו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", עלול הגשר לקרוס בכל רגע נתון, כפי שהתריע מהנדס הקרן למורשת הכותל, והדבר נידון בבית המשפט העליון, לאחר שמספר מתפללות עתרו לבג"ץ. בהתכתבויות שהגיעו לידינו אנחנו חושפים כי המהנדס האחראי על הגשר מטעם הקרן למורשת הכותל, שינה את דעתו תוך ימים ספורים בעניין הגשר.
במכתבו הראשון מה-2 במאי, מתריע המהנדס כי העץ שממנו עשוי הגשר נמצא במצב יובש קיצוני, וכי אורך חיי העץ מוגבל. המהנדס מתריע כי "יש לפעול להחלפת הגשר בגשר פלדה". לאחר ארבעה ימים בלבד כותב אותו מהנדס, כי הוא מאשר את השימוש בגשר המוגרבים באופן זמני - ואף אומר כי "הגשר נמצא יציב ובטוח לשימוש בתקופה הקרובה".
למרות האזהרה של המהנדס מהסכנה הנשקפת, הוא כותב במכתב שנשלח מספר ימים לאחר מכן כי אפשר להמשיך את השימוש בגשר לתקופה קצובה של ארבעה חודשים, אך על הקרן לעבות את מערך הכיבוי ולדאוג לציר פינוי במידה שמתרחש אסון. בסיום המכתב מציין שוב המהנדס כי יש לפעול ללא דיחוי להחלפת הגשר, על מנת להבטיח את השימוש בו.

המל"ל: "סוגיה מדינית מורכבת"

תכתובות נוספות שהגיעו לידינו מעלות כי המשנה ליועמ"ש של עיריית ירושלים התריע כבר בשנת 2011 על סוגיית הבטיחות שאמורה להיפתר, לדרישתו של מהנדס העיר, וכבר אז מתריע בשם העירייה כי "יש לפעול לאלתר להחלפת הגשר הקיים בגשר קבוע, שניתן לו היתר בנייה מטעם העירייה".
6 צפייה בגלריה
מכתב המשנה ליועץ המשפטי לעיריית ירושלים, שמתריע על מצב גשר המוגרבים, מעל לכותל, כבר בשנת 2011
מכתב המשנה ליועץ המשפטי לעיריית ירושלים, שמתריע על מצב גשר המוגרבים, מעל לכותל, כבר בשנת 2011
מכתב המשנה ליועץ המשפטי לעיריית ירושלים, שמתריע על מצב גשר המוגרבים, מעל לכותל, כבר בשנת 2011
במכתב נוסף שנשלח לפני כשבועיים, כותב המשנה ליועמ"ש העירייה כי מנכ"ל העירייה פנה כבר בחודש מאי למל"ל לקבלת הנחיות כיצד לפעול, בשל הרגישות הביטחונית והמדינית במקום.
במטה לביטחון לאומי מציינים כי, "מדובר בסוגיה מדינית מורכבת, הנבחנת בימים אלה על ידי הגופים הרלוונטיים באופן מעמיק. בתום הבחינה תועבר המלצת המל"ל לדרג המדיני".

העותרות: "שיסגרו בדחיפות את עזרת הנשים"

המשנה לראש העיר ירושלים, פלר חסן-נחום, כתבה במכתב לראש הממשלה הטרי נפתלי בנט: "למרות הסכנה, למרות ההתרעות, דבר לא נעשה עד כה ואלפי מתפללות עלולות להיפגע כתוצאה מקריסה של הגשר".
6 צפייה בגלריה
הדמייה, גשר המוגרבים
הדמייה, גשר המוגרבים
הדמייה, גשר המוגרבים הקבוע
עו"ד נעמה ליפשיץ, המייצגת את העותרות שהגישו בג"ץ, התריעה: "מדובר בתקופה שבה חלים מועדי ישראל, לרבות תשעה באב, בהם פוקדים את הר הבית ורחבת הכותל מתפללים ומבקרים רבים. לפיכך, דווקא בשל חשיבות ורגישות המתחם, והסיכון שמעמיד הגשר הקיים לציבור - נדרשת פעולה מהירה יותר".
מינה פנטון, חברת מועצת העיר לשעבר ואחת העותרות, אומרת כי "נראה שהמל"ל נוטה להחליט לעכב את בניית הגשר הקבוע מסיבות מדיניות. ראוי שיוציא המלצה לסגור במיידי את רחבת עזרת הנשים, כדי למנוע אובדן חיי אדם בעת קריסת הגשר".

"גשר זמני" כבר 16 שנים

גשר המוגרבים, יצוין, עובר מעל עזרת הנשים שבכותל, שתפוסתה עומדת על כ-2,000 מתפללות. הרבניות כתבו בעתירתן: "לנוכח האסון הכבד שאירע במירון, מקבלים הדברים משנה חשיבות, ומדגישים את הצורך המיידי לנקוט לאלתר בכל הפעולות הנדרשות על-מנת למנוע את האסון הבא. בשל מחדלן ארוך השנים של הרשויות בטיפול בעניין, לא נותרה לעותרות ברירה אלא לפנות לבית המשפט הנכבד בהליך זה".
6 צפייה בגלריה
גשר המוגרבים
גשר המוגרבים
גשר עץ רעוע מעל עזרת הנשים ההומה בכותל
(צילום: עמית שאבי)
בפברואר 2004, בעקבות פגעי מזג האוויר ורעידת אדמה קלה, התמוטט חלק מהסוללה שחיברה בין רחבת הכותל לשער המוגרבים. בשל כך, נבנה גשר עץ שנועד לאפשר את הגישה להר הבית באופן זמני.
אלא שעד היום, אף שאושרה תוכנית בסמכות ועדה מחוזית ולמרות שהוצאו היתרים לבניית גשר הקבע, הגשר "הזמני" עדיין קיים וכבר למעלה מ-16 שנים משמש יהודים לעליית להר הבית בניגוד לדין – ללא היתר ובסתירה לתוכניות במקום.
בהתאם לכך, בהחלטת רשות הרישוי בירושלים מ-4 בנובמבר 2009, הוחלט להעניק היתר ל"הקמת גשר זמני לעלייה לשער המוגרבים למשטרת ישראל". בהיתר צוין כי "האישור הוא זמני עד שתתוקן ותחוזק סוללת העפר שעליה נמצאת הגישה הקבועה להר הבית". בהמשך החליטה רשות הרישוי לאשר בתנאים מסוימים את השינויים שנוגעים להארכת הגשר לצורך הקטנת השיפוע.