הדי העימותים שהגיעו לשיאם אמש (מוצ"ש), ליל תשעה באב, ברחבה השוויונית בכותל המערבי – מסרבים לגווע, וכעת תוקף שר החוץ וראש הממשלה החליפי את הארגונים הדתיים שהגיעו להתפלל במקום בהפרדה, מכנה אותם "קיצוניים" ומשווה אותם לקנאים שהביאו לחורבן בית המקדש. בציוץ שהעלה רומז יאיר לפיד באשר לכוונותיו העתידיות בנוגע לכותל, ביום שבו קראו גורמים ביהדות התפוצות וביהדות הליברלית לחזור ל"מתווה הכותל".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"ביום שבו מציינים את חורבן הבית, החליטו יהודים קיצונים לחלל את קדושת היום והמקום ולחולל מריבה אלימה ברחבת הכותל", אמר לפיד. "זו בדיוק הקנאות ושנאת החינם שהובילה לחורבן ולגלות. הכותל שייך לכל זרמי היהדות: לאורתודוכסים, לרפורמים ולקונסרבטיבים".
הוא הוסיף: "לא ניתן להם להרוס את הכותל, לא את החברה הישראלית ולא את יחסינו עם יהדות העולם. הכותל יהיה מקום שבו כל יהודי יוכל להרגיש בו בבית".

הנשיא: "מקווה שזה לא יישנה"

גם נשיא המדינה תקף את המתפללים שלדבריו הפריעו לתפילה ברחבת "עזרת ישראל". בשיח אחדות שנערך היום (א') בבית הנשיא, תחת הכותרת "לקחי חורבן הבית", לרגל תשעה באב, אמר יצחק הרצוג, כי "המחלה שתוקפת אותנו כשנאת חינם לא פסה מהעולם, והיא האתגר הלאומי הגדול שלנו. נעצבתי מאוד על ליבי כשראיתי מה קרה אתמול ברחבה האלטרנטיבית בכותל, במה שנקרא קשת רובינסון".
1 צפייה בגלריה
המחאה של יזהר הס ברחבת הכותל המערבי אמש
המחאה של יזהר הס ברחבת הכותל המערבי אמש
העימותים אמש. ברקע - המחיצה האסורה על פי חוק במקום
הרצוג הביע צער, אמר כי הוא "מקווה שזה לא יישנה" והזכיר כי "כשהייתי מזכיר הממשלה, הגענו להסדר ההיסטורי שאפשר את התפילה האלטרנטיבית ברחבה. אני לא נוגע במתווה הכותל המפורסם שקרע קריעה גדולה בעם. אני מתייחס לעובדה שבאמת לא הייתה סיבה להפריע לתפילות ברחבה הזו, כיוון שנועדו ל'חיה ותן לחיות' לכל אחת מן הקבוצות".

שר התפוצות: "למה אתם צמים? שתו כוס מים"

שר התפוצות נחמן שי, הגיב בחריפות לעימותים אמש, וצוטט את התלמוד הבבלי: ‏"מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצוות וגמילות חסדים, מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חינם". לדבריו, "בערב ט' באב אנו צמים על חורבן הבית, כתוצאה ישירה משנאת חינם. מה שהתרחש ברחבת הכותל הוא שנאת חינם לכל דבר. עצוב וכואב שלאחר אלפיים שנה, עדיין לא למדנו. על שום מה אתם "צמים"?" הפנה שאלה מלגלגת כלפי המתפללים האורתודוכסים שהפריעו במקום. "לכו שתו כוס מים, עדיף".
עימותים פרצו הלילה ב"עזרת ישראל" בין אנשי הזרמים הליברליים, שלתפילתם השוויונית יועדה הרחבה - לבין קבוצה שהציבה במקום מחיצה להפרדה בין גברים לנשים, בניגוד לחוק. המתפללים משני הצדדים באו לקונן על חורבן בתי המקדש, אך מצאו עצמם שוב בתגרה קולנית מכוערת דווקא באתר הקדוש, בעיצומה של האבלות על החורבן.
התקרית החלה כאשר עשרות גברים ונשים באו לרחבה הדרומית בחסות ארגון ליב"ה החרד"לי, כדי לקיים דווקא בה את התפילות - לטענתם "כחלק מהמאבק על זהותו היהודית של הכותל". אף שזכותו של כל אדם לבקר ב"עזרת ישראל", המזוהה עם הרפורמים והקונסרבטיבים, הדבר עורר את זעמם של אנשי התנועות המייצגות אותם, שנתקלו בהפרדה מגדרית שלה הם מתנגדים, וחשו כמי שנגזלה מהם כבשת הרש.
למקום הגיעו גם ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה), יו"ר ועד חוקה, חוק ומשפט, ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, ד"ר יזהר הס - שניהם עד לא מכבר מנכ"לי התנועה הרפורמית והתנועה המסורתית, וכן ח"כ אלון טל (כחול לבן), המזוהה אף הוא עם הצד הקונסרבטיבי. הם מחו על מה שנתפס בעיניהם כהשתלטות אורתודוכסית על הרחבה הליברלית, ודרשו את התערבות המשטרה והרשויות.