מספר התקריות האנטישמיות בארצות הברית שובר שיאים, דעת הקהל מתהפכת והקרע ביחסים בין ישראל לארה"ב התבטא היטב בביקורו האחרון של השר בצלאל סמוטריץ' במדינה ובאי-ההזמנה של ראש הממשלה לבית הלבן. למרות זאת, מגיע סקר חדש שמגלה שיהודים הם הקבוצה הדתית האהודה ביותר בארצות הברית: 35% מהאמריקנים העידו שהם מחזיקים בדעות חיוביות על יהודים, יותר מכל קבוצה אחרת – כולל מוסלמים, נוצרים פרוטסטנטים, קתולים, אתאיסטים ומורמונים, שזכו לתואר הלא-מחמיא של הקבוצה הכי פחות אהודה על אמריקנים.
25% מתושבי ארצות הברית מחזיקים בדעות שליליות על הזרם הידוע בפעילויות המיסיונריות שלו. הקבוצה השנייה הכי פחות אהודה היא המוסלמים, עם 22% מהאמריקנים שמחזיקים בדעות שליליות נגדם. רק 6% החזיקו בדעות שליליות כלפי יהודים.
2 צפייה בגלריה
תפילה ליד בית הכנסת עמנו-אל בניו יורק בתקופת הקורונה
תפילה ליד בית הכנסת עמנו-אל בניו יורק בתקופת הקורונה
תפילה בניו יורק. רק 6% מחזיקים בדעות שליליות על יהודים
(צילום: AP)
מהסקר של מכון המחקר Pew שנערך בקרב מדגם מייצג של 10,588 אמריקנים עולה גם שהיהודים חושבים טוב על עצמם: 81% מחזיקים בדעה חיובית על יהודים אחרים – למרות כל המחנאות הידועה. רק 2% העידו שהם מחזיקים בדעה שלילית על יהודים אחרים. הסקר גם ניתח את כל העמדות האלה לפי השתייכות פוליטית וגילה כי התוצאות דומות בקרב דמוקרטים ורפובליקנים.

זינוק בפשעי שנאה

עורכי המחקר מדגישים שהתוצאות לא בהכרח סותרות את הנתונים המדאיגים על עלייה באנטישמיות בארצות הברית לאחרונה, העולים מדוחות שונים, כמו זה של ה-FBI שעודכן לאחרונה ומעיד על זינוק של 11.6% בפשעי שנאה בשנה שעברה – מחציתם מכוונים כלפי יהודים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עורכי הסקר מציינים גם מחקרים קודמים שערכו ומעידים על כך ש-75% מהאמריקנים היהודים מרגישים שיש כיום באמריקה יותר אנטישמיות מאי פעם, ויותר ממחציתם (53%) אמרו שהם באופן אישי מרגישים היום פחות בטוחים כיהודים במדינה.
מחקרים מעידים על כך ש-75% מהאמריקנים היהודים מרגישים שיש כיום באמריקה יותר אנטישמיות מאי פעם, ויותר ממחציתם אמרו שהם באופן אישי מרגישים היום פחות בטוחים כיהודים במדינה
אז כיצד הממצאים הסותרים מתכנסים זה עם זה? איך יכול להיות שיהודים הם הקבוצה האהובה ביותר על ידי אמריקנים, ומצד שני מספר התקיפות נגדם עולה? עורכי המחקר נענו לסוגיה והסבירו כי העלייה באנטישמיות לא בהכרח נגרמת בגלל עלייה במספר האנטישמים, כי אם באווירה כללית עוינת יותר שנותנת להם דרור לפעול. ולראיה – העלייה המיידית בתקריות אנטישמיות בעקבות התבטאויות של הראפר קנייה ווסט.

בורות מובילה לאנטישמיות

הדברים מתחברים לתוצאות סקר של הליגה נגד השמצה (ADL) שמראה כי יש באופן כללי קורלציה גבוהה בין אלה שמאמינים בתיאוריות קונספירטיביות ובין אלה שמחזיקים בדעות גזעניות או אנטישמיות. למשל, נמצאה התאמה חזקה בין אנשים שלא ידעו מה מספר היהודים שנספו בשואה או אלה שטענו כי מדובר בהערכת יתר, ובין בעלי דעות אנטישמיות. עוד עולה כי אנטישמיות רווחת בקרב אמריקנים שאינם מכירים אישית יהודים וצונחת משמעותית בקרב אלה שמכירים יותר משבעה יהודים.
2 צפייה בגלריה
פשע שנאה בניו יורק: אברך הותקף באמצע הרחוב
פשע שנאה בניו יורק: אברך הותקף באמצע הרחוב
פשע שנאה בניו יורק: אברך הותקף באמצע הרחוב
אמריקנים שהסכימו עם ההצהרה ש"יש אנשים שעובדים בסתר כדי לוודא שהמהגרים יצליחו בסופו של דבר להחליף אמריקנים אמיתיים", גם הסכימו עם שש הצהרות או יותר של מדד האנטישמיות של הארגון. זה תקף גם לגבי תיאוריות קונספירציה אחרות, כמו האמונה שארגוני הביון משפיעים מאוד על החלטות פוליטיות, או הרעיון ש"כוחות חזקים" מנסים להדיר אנשים לבנים ממוקדי כוח בחברה.
"הנתונים שלנו מצביעים על כך שאנשים שמאמינים בעמדות אנטישמיות מראים נטייה ברורה לחשיבה קונספירטיבית כללית", אומר מאט וויליאמס, סגן נשיא המרכז למחקר אנטישמיות של ה-ADL. "זה נותן לנו תובנה נוספת לגבי האופן שבו האנטישמיות מתפקדת לא רק כדעה קדומה אלא כדרך שבה אנשים מנסים להסביר את העולם שלהם".