מאות רבות של ישראלים שהגיעו להעביר את החג באומן, על אף אזהרות המסע של אוקראינה וישראל, לא מצליחים לצאת מהמדינה ותקועים בגבול אוקראינה-פולין שעות ארוכות – חלקם למעלה מ-12 שעות. "מאות רכבים ואוטובוסים נמצאים כאן ופשוט לא זזים", מספר ל-ynet אלי כהן, ישראלי ששהה בראש השנה באומן. "קרוב ל-30 אוטובוסים עם ישראלים רוצים לחזור לארץ, ויש כאן פשוט בלגן גדול".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
4 צפייה בגלריה
ישראלים ממתינים בגבול אוקראינה-פולין
ישראלים ממתינים בגבול אוקראינה-פולין
האוטובוסים ממתינים בגבול אוקראינה-פולין
כהן מספר כי הוא שוהה בגבול מאז השעה שתיים בלילה, קרוב ל-12 שעות – והסוף לא נראה באופק. "אנחנו עדיין תקועים. בזמן שאתה מדבר איתי, עליתי עם עוד ישראלים לאוטובוס אחר כדי לנסות לצאת מגבול אחר. יש ישראלים שהגיעו לגבול וגילו שהטיסות שלהם התבטלו. יש פה כאוס מטורף. שמענו כמה אזעקות, והמצב באוקראינה מפחיד".
קראו עוד בערוץ היהדות:
למרות אזהרות המסע של ישראל ואוקראינה, וההצהרה הרוסית כי לא תערוב לביטחונם של הישראלים באומן – כ-25 אלף חסידים, רובם מישראל, חגגו את ראש השנה באומן. עם צאת החג ביקשו כ-15 אלף מתוכם לשוב לישראל, והכאוס החל.
4 צפייה בגלריה
משה נחמן כהן
משה נחמן כהן
משה נחמן כהן
"לקח לי להגיע לגבול מעל ל-17 שעות", מספר משה נחמן כהן שמתגורר בקריית ארבע, "ועכשיו אני תקוע מעל 10 שעות באוטובוס כאן בגבול". כשנשאל אם הוא חושש מהאזעקות וממצב המלחמה באוקראינה, השיב: "אנחנו ישראלים ולאזעקות אנחנו רגילים. הבעיה מתחילה כרגע עם האוכל הכשר, ואין עם מי לדבר. לא ידעתי שאהיה בגבול כל כך הרבה שעות".

"האוקראינים מוכרים רק למקומיים פה"

ליוסי לקח מעל ל-12 שעות להגיע לגבול. "מדובר בנסיעה ארוכה ובפחד גדול", הוא מספר. "אני כרגע תקוע באוטובוס מעל 3 שעות. זה אבסורד. מעכבים אותנו בגלל שאנחנו ישראלים, לוקחים כאן מלא כסף על כל דבר הכי קטן. טוב שאנחנו יהודים – עוזרים אחד לשני".
חיים גיא שהגיע מאומן לגבול פולין מספר כי לקח לו ולשותפיו למסע "קרוב ל-10 שעות – וכעת אנחנו תקועים כאן עוד 8 שעות. הפולנים עושים לנו בלגן. אף אחד לא מעדכן מה קורה, מה הולך להיות. יש לנו טיסה בעוד כמה שעות, ואני מפחד לפספס אותה. אנחנו מקווים שלא ניתקע בשבת בגבול. אין לנו שתייה ולא אוכל ואנחנו תקועים ממש. האוקראינים לא מוכנים למכור לנו אוכל ושתייה, הם מוכרים רק למקומיים פה".
משה עידן תקוע אף הוא מעל ל-10 שעות בשיירה שלא נגמרת על הגבול האוקראיני-פולני, וזה לאחר מסע של 26 שעות. "שום דבר לא זז", הוא אומר. "אף אחד לא אומר כלום, לא הודיעו לנו שזה מה שיהיה. אנחנו מחכים. אמרו שיש מלחמה – ואני לא רואה שום מלחמה. משרד החוץ לא הגיע אלינו. אם היינו מצפים ויודעים שזה מה יהיה, היינו נערכים מבחינת אוכל ושתייה".
4 צפייה בגלריה
ישראלים ממתינים בגבול אוקראינה-פולין
ישראלים ממתינים בגבול אוקראינה-פולין
ישראלים ממתינים בגבול אוקראינה-פולין
משרד החוץ הישראלי, שגרירות ישראל בקייב והאוקראינים עצמם העריכו שיגיעו לאומן בין 5,000 לעשרת-אלפים ישראלים בלבד, והופתעו מכמות המאמינים שהגיעו בסופו של דבר – 25 אלף, כאמור. בשנה רגילה מגיעים אמנם בין 40 ל-50 אלף חסידים, אך בהתחשב במצב המלחמה ובאזהרות המסע שפרסמו הרשויות בשתי המדינות – מדובר במספר גדול במיוחד.
ממשרד החוץ טרם נמסרה תגובה.