בגיל 101, סטלה רוקוף עלתה לישראל – והיא העולה המבוגרת ביותר מארצות הברית ב-5 השנים האחרונות. סטלה נולדה בשנת 1921 בירושלים-פלשתינה, להורים ילידי הארץ, והיגרה עם משפחתה לארה"ב בגיל 5, עוד לפני קום המדינה. כעת, 96 שנים לאחר מכן, היא זכתה לעלות למדינת ישראל, יחד עם בתה וחתנה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"כל חיי חלמתי לחזור לארץ מולדתי", סיפרה רוקוף. "זהו יום חג עבורי, היום שבו אני חוזרת לארץ מולדתי – ואני מלאת התרגשות". היא הוסיפה כי "אינני יכולה לחכות להתאחד עם הנכדים והנינים הרבים שלי ועוד שני ילדי נינים, בביתי הישן-חדש".
קראו עוד בערוץ היהדות:
תעודת הלידה שניתנה לה בפלשתינה כתובה בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית. כשהייתה בת 5 החליטה משפחתה להגר לארצות הברית והתיישבה בברוקלין, ניו-יורק. בשנת 1940 נישאה לרב הרמן רוקוף. הזוג הצעיר עבר לחיות בפנסילבניה, שם פעלו כמנהיגי הקהילה היהודית המקומית – ושם גם נולדו ארבעת ילדיהם: סימור ז"ל, איליין, ג'ונה ושרון.
2 צפייה בגלריה
סטלה רוקוף עם תעודת הלידה מפלשתינה
סטלה רוקוף עם תעודת הלידה מפלשתינה
רוקוף עם תעודת הלידה מפלשתינה
(צילום: שי גטסוף)
לאחר תקופה בפנסילבניה עברה המשפחה למנהטן, שם מונתה רוקוף למזכירת ההנהלה של הסתדרות הרבנים של אמריקה. במסגרת תפקידה, עבדה בצמוד למנהיגים הרוחניים של ההסתדרות והייתה מעורבת ופעילה רבות בניהול כנסים שנתיים בארה"ב, ועם מוסדות ישראליים כמו ישיבת הדרום ברחובות ובית העלמין ארץ החיים בבית שמש.

"אני גאה לקרוא לה בית"

96 שנים אחרי שעזבה, היא עלתה לישראל עם בתה איליין וחתנה מייקל, בסיוע ארגון "נפש בנפש", ובשיתוף משרד העלייה והקליטה, הסוכנות היהודית, קק"ל ו-JNF-USA, בטיסה שעליה הייתה קבוצה של כ-60 עולים חדשים מצפון-אמריקה.
2 צפייה בגלריה
סטלה רוקוף, שעלתה בגיל 101, מוקפת בנכדים, נינים ואף בני נינים החיים בישראל, שבאו לקבל את פניה
סטלה רוקוף, שעלתה בגיל 101, מוקפת בנכדים, נינים ואף בני נינים החיים בישראל, שבאו לקבל את פניה
סטלה רוקוף, שעלתה בגיל 101, מוקפת בנכדים, נינים ואף בני נינים החיים בישראל, שבאו לקבל את פניה
(צילום: שי גטסוף)
"המשפחה שלי עזבה בתקופה שבה 'מדינת היהודים' הייתה רק רעיון, רעיון שבהמשך הפך ל'מדינת ישראל' שנחשבת למדינה חזקה ומובילת חדשנות בהמון תחומים, ואני גאה לקרוא לה בית", אמרה רוקוף, חובבת מוזיקה שכתבה אין-ספור שירים על יהדות אמריקה ואהבת ארץ ישראל. בנה המנוח, סימור, היה חזן ידוע ומבוקש, שאף שר קונצרט שלם המורכב משירי אימו.
מה הדבר הראשון שתרצי לעשות בישראל? "הדבר שאני הכי מתרגשת לקראתו כרגע זה לראות את הנכדים, הנינים וילדי הנינים שלי, שהגיעו לקבל את פניי בשדה התעופה. יש לי בישראל מעל ל-20 בני ובנות משפחה קרובה – ואני רוצה לבלות ולהיות איתם ככל הניתן".
האם בדיעבד את לא מתחרטת שהמשפחה לא נשארה בישראל? "בשנים ההן היה קשה מאוד לחיות בארץ ישראל. אבי נאלץ לעבור לארה"ב כדי לפרנס את המשפחה שלנו. בהמשך, ב-1926, הוא הביא את אימי, אחי ואותי לאמריקה. משם החיים פשוט קרו. התחלתי ללמוד שם בבית ספר, כל החברים שלי היו אמריקנים ואז הכרתי את בעלי והתחתנו כשהייתי בת 19. אבל מאז ומעולם היה לי חשוב לשמור על קשר עם ישראל והיהדות שלי, ולשמחתי, זכיתי לעשות זאת במהלך הקריירה שלי כשעבדתי עם מוסדות וארגונים יהודיים רבים".
מייקל ואיליין ריינהיימר, בתה וחתנה של רוקוף שעלו עימה, אמרו כי "המחשבה שתתאחד עם המשפחה בישראל, גורמת לאמא להיות ממש מאושרת. הנכדים והנינים לא היו יכולים לחכות שכבר תגיע. אמריקה הייתה טובה מאוד עבורנו, אבל עכשיו זה הזמן לחזור הביתה".
הרב יהושע פס, מייסד ומנכ"ל "נפש בנפש", בירך את רוקוף ומשפחתה "על הבחירה לעלות ארצה, שמוכיחה כי לעולם לא מאוחר לעשות עלייה. סטלה נולדה בימים שבהם נלחמנו להקמת בית ליהודים, וכעת היא עולה למדינה שקולטת אלפי יהודים בשנה, אשר תורמים לה בכל תחומי החיים. זו תחושה מדהימה, מלאת סיפוק, ומהות עשייתנו ב-20 השנים האחרונות".