הקהילה היהודית בליטא סוערת: שליחת חב"ד בעיר וילנה, נחמה דינה קרינסקי – אם ל-11 ועוד שלושה ילדים באומנה – צפויה לעונש מאסר בגין עבירות של העלמת מס והסתרת מידע. בעלה, הרב שלום בער קרינסקי, מאשים את בית המשפט המקומי בשחיתות, וחברים בקהילה היהודית מצדדים בו ומספרים על זוג שמקדיש את חייו לסיוע לתושבים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כבר 28 שנים שהזוג קרינסקי – אזרחים אמריקנים – הם שליחי חב"ד לווילנה, בירת ליטא. הרבנית נחמה דינה ניהלה את בית הספר המקומי, שנכנס לחובות עד כדי פשיטת רגל. שופט בית המשפט המחוזי קבע כי הרבנית הובילה לפשיטת רגל של בית הספר של התנועה על ידי ניהול כושל ומכוון, שהביא לחובות מצטברים של 250 אלף אירו למדינה (כמעט מיליון שקלים).
קראו עוד בערוץ יהדות:
לפי התביעה, בית הספר – שחולק לגן, יסודי ותיכון – נכנס לגירעון כבר בשנת 2007, וקרינסקי, שניהלה אותו לאורך כל התקופה, ניסתה לחמוק מתשלומי מס ודיווח לרשויות. היא הורשעה בהסתרת מידע שהקשתה על קביעת מצבו הכלכלי של המוסד, ובגרימה מכוונת לפשיטת הרגל שלו. השופט פסק כי ההרשעה לא ניתנת לערעור, ולכן מרחף על ראשה של הרבנית איום בעונש מאסר.

"לא העבירו לנו את המימון"

לטענת הרב קרינסקי, בית הספר נכנס לחובות לאחר שלא קיבל את הכספים שהיו אמורים להתקבל מתשלומי הפיצויים ממלחמת העולם השנייה של הממשלה האוקראינית. מדובר בכספים ציבוריים בסך מיליוני אירו, המועברים לקרן Good Will Fund המשותפת למדינה ולארגוני צדקה יהודיים, בהובלת המגבית היהודית המאוחדת (ה-AJC) האמריקנית. לדברי קרינסקי, הנהלת המגבית השתמשה בכספים כדי להתנגח במוסדות חב"ד.
2 צפייה בגלריה
הרבנית נחמה דינה (משמאל) ולידה הרב שלום בער קרינסקי
הרבנית נחמה דינה (משמאל) ולידה הרב שלום בער קרינסקי
הרבנית נחמה דינה (משמאל) ולידה הרב שלום בער קרינסקי
"הנהלת הקרן מתנהלת באופן לא שקוף", האשים הרב. "הם סירבו במשך שנים לבקשותינו לייצוג בישיבות שלה, לא נתנו מעולם מימון כלשהו לבית הספר שלנו, ובכלל העבירו מימון מאוד לא הולם למוסדות חב"ד – ואפילו מימון זה הופסק ללא סיבה, למרות שהם קיבלו את החשבוניות המלאות על הכספים האלה. הם התעלמו ללא הרף מבקשותינו החוזרות ונשנות למימון חירום כדי להבטיח את עתיד בית הספר שלנו. הם האשמים בתיק הפלילי המתנהל נגד אשתי. אין ספק שמימון שלהם היה מונע את פשיטת הרגל, ובכך מונע את התיק הפלילי".
לא ניתן היה להשיג את תגובת Good Will Fund לדבריו של הרב.

"כל ילד כאן הוא כמו שלהם"

חבר מהקהילה היהודית האשים את הפרקליטות ש"המשיכה לנהל את המשפט נגד דינה למרות כל הראיות שניתנו לבית המשפט שהיא ובעלה ניסו ככל יכולתם לגייס את הכספים הדרושים כדי למנוע את פשיטת הרגל. בבית הספר היה גם מנהל חשבונות במשרה מלאה, שהיה אחראי באופן מלא על ניהול כל הכספים. אז למה מפילים עליה את כל האשמה?"
2 צפייה בגלריה
הרבנית נחמה דינה (משמאל) עם הרב שלום בער קרינסקי
הרבנית נחמה דינה (משמאל) עם הרב שלום בער קרינסקי
הרבנית נחמה דינה (משמאל, מאחור) לצד הרב שלום בער קרינסקי
לדבריו, החוקרים הטילו אימה על צוות בית הספר במהלך חיפוש שערכו באוגוסט 2021, ואף הרסו במכוון דלת חסינת כדורים שהותקנה בכניסה למבנה במטרה להגן עליו מפני תקיפות אנטישמיות. התביעה דרשה אז לעצור את דינה למשך חודשיים, ולאחר מכן להמשיך במעצר בית עם צמיד אלקטרוני. "היא אם ל-11 ילדים ושלושה ילדי אומנה, מנהיגה קהילתית, ובכל זאת זכתה ליחס מביש של פושע מצוי", הוסיף.
חברת קהילה אחרת, מרים דניסוב, אומרת שהיא מתקשה לעכל את הבשורה: "פגשתי הרבה יהודים וארגונים יהודיים שונים, אבל מעולם לא פגשתי אנשים מסורים כמו הרב והרבנית קרינסקי, שהקדישו את כל חייהם למטרה אחת בלבד – להחיות את החיים היהודיים בליטא", אמרה. "גם בזמנים קשים הם מעולם לא חשבו לעזוב את ליטא לארה"ב.
הרב קרינסקי: "בהנהלת הקרן התעלמו ללא הרף מבקשותינו החוזרות ונשנות למימון חירום כדי להבטיח את עתיד בית הספר. הם האשמים בתיק הפלילי נגד אשתי. אין ספק שמימון שלהם היה מונע את פשיטת הרגל"
"הם הפכו למייסדים, לתומכים, למנהיגים של חיי הקהילה היהודית כאן בכל דרך אפשרית, במשך קרוב ל-30 שנה. גם פיזית וגם רוחנית. אני עצמי נעזרתי בהם מאוד, והם מימנו את הלימודים והמעונות שלי כדי שאוכל להתחבר מחדש לשורשים היהודיים שלי. הם דואגים עד היום לכל אחד מחברי בית הספר והקהילה שלהם. כל ילד כאן הוא כמו שלהם, והם מוכנים להפוך בשבילו את העולם".
חברה נוספת בקהילה, אלכסנדרה רחל, סיפרה כי אומצה בידי הזוג קרינסקי כשהייתה בת 5, לאחר שהוריה התגרשו ואמה התמודדה עם בעיות אלכוהול וסמים. "משפחת קרינסקי טיפלה בי וגידלה אותי", אמרה. "כשהיו לי בעיות, הם פתרו הכול מיד, שילמו וליוו אותי לרשויות הנכונות. בזכותם שרדתי. מאוחר יותר, כשכבר היו לי ילדים משלי ולא היה לנו היכן לגור בגלל חובות, משפחת קרינסקי לא נשארה אדישה, ועזרה לי לצאת מהמצב הזה. הם מצאו ספונסר ששילם את החוב, וככה יכולנו להמשיך לגור בדירה, מבלי לדאוג שיסלקו אותנו".